הבלוג של Scooper בנושאי מדיה, תקשורת, אינטרנט ותוכן גולשים

קטגוריות מול תגיות – מה ההבדל ובאילו להשתמש?

29 בספטמבר 2009 מאת Scooper

העיתונות הכתובה משתמשת בקטגריות (נושאים) לקיטלוג תכניה - חדשות, כלכלה, ספורט וכו'. גם באינטרנט, מתחילת דרכו, שלטו הקטגוריות באתרי התוכן ובאינדקסים.

אם ניקח את Google כדוגמה למנוע חיפוש מוצלח במיוחד, כדי שימצאו אותך באינטרנט עליך לייצר תוכן איכותי. הדרך בה אתה מקטלג את התכנים לא תשפיע בדרך כלל על מציאתם - בשביל Google מילה היא מילה, מקסימום ישתנה סדר הופעת התוצאות כתלות בפרמטרים מסויימים.

חסרונות ויתרונות? קטגוריות הן דרך קיטלוג יעילה ומהירה אך הן קבועות ומוגבלות בכמותן. חסרון נוסף הוא שפעמים רבות תוכן יכול להתאים לכמה קטגוריות, אז בדרך כלל נבחרת הקטגוריות המתאימה ביותר. לעומת זאת, חיפוש כללי מוצא בשבילך הכל משום שהוא מבוסס על המילה הבודדת שבבסיס התוכן, אך זאת גם חולשתו - הוא יכול למצוא מידע רב גם כאשר הוא פחות רלוונטי.

תגיות? מילות מפתח, ניתן לחשוב עליהן כשלב ביניים בין קטגוריות והתוכן עצמו. הן בדרך כלל נקבעות ע"י הכותב או העורך ומכאן כוחן - הן הרבה יותר רלוונטיות לתוכן מאשר הקטגוריות.
תגית יכולה להיות קטגוריה, קטגוריה איננה יכולה להיות תגית. "איכות הסביבה" היא דוגמה לקטגוריה, "Better Place" ו"נפט" הן דוגמאות לתגיות.

התגיות מאפשרות לקורא למצוא על פיהן תכנים, כלומר, לחיצה על תגית מסויימת תסתיים ברשימת כל התכנים המקושרים גם הם לתגית זו. ישנם מנועי חיפוש ואגריגטורי מידע רבים המשתמשים בתגיות בצורה אינטנסיבית. תוכן הגולשים הוא כה רב, שצורת קיטלוג נוספת היא הכרחית - מכאן צמחו התגיות (Flickr וכו').

ומה עם Scooper? מאגר ההודעות לעיתונות שבאתר משתמש בתגיות, בנוסף לקטגוריות, לקיטלוג התכנים. בחירת תגיות איננה תהליך פשוט, הן צריכיות להיות ברורות מאוד וגם קשורות מאוד לתוכן. שם הגופים ו/או האנשים עליהם מדובר בתוכן הם דוגמה לתגית טובה. לעומת זאת, "הרצאה" או "מכתב" הן לרוב דוגמה לתגיות לא טובות/יעילות.

מערכות המשתמשות בתגיות חשופות לתגיות-זבל (tag spam) - שימוש עודף או לא רלוונטי במטרה למשוך גולשים. למשל, התגית "עננים ייעוץ תקשורתי" נחשבת תגית-זבל אלא אם התוכן מדבר על החברה הדימיונית. ניתן להילחם בתופעה ע"י זיהוי אנושי או סטטיסטי. בקיצור, כדאי לשים לב בבחירת התגיות הרלוונטיות בלבד.

אין תגובות לפוסט "קטגוריות מול תגיות – מה ההבדל ובאילו להשתמש?"

    על מנת להגיב עליך תחילה להזדהות או להרשם לאתר.