מפרסם: לשכת עורכי הדין בישראל
תאריך: 25/10/2009 19:12
נושא: משפט
הודעה לעיתונות

יו"ר ועד מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין עו"ד רחל בן ארי בטקס פתיחת שנת המשפט

"אני מציעה לשר המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט לשקוד על הכנת תכנית פרישה מוקדמת ואטרקטיבית לשופטים"

ועד מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין ציין את פתיחת שנת המשפט תש"ע במחוז בטקס חגיגי, שנערך ביום 21.10.09 במעמד שופטים מהמחוז וביניהם השופט יצחק עמית, אשר מונה לשופט בית המשפט העליון, ונשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה, השופטת בלהה גילאור, בכירי מערכת המשפט במחוז, עורכי דין ועורכות דין.

בפתח הטקס התייחסה יו"ר ועד מחוז חיפה וחברת הועדה לבחירת שופטים, עו"ד רחל בן ארי, לקולות הנשמעים בדבר פירוק הלשכה מתפקידיה הסטטוטוריים "לצערי הרב, יש מי שמעוניין לבטל את מעמדה הסטאטוטורי של הלשכה ומעדיף שהפיקוח יהיה בידי משרד המשפטים. לא הייתי מתייחסת לכך במעמד זה לולא היוזמה והקולות בעת הזו היו באים מיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, חברי דוד רותם. והוא לא לבד". עוד ציינה, בהקשר זה, כי " עורכי הדין החזקים והמבוססים לא זקוקים ללשכה. הם יסתדרו. אך מה יעשה עורך הדין הצעיר, או הפחות מוכר, אשר לקוחותיו אינם נמנים על ענקי המשק ובעלי הכח כאשר, למשל, בית המשפט יתעמר בו? כאשר המשטרה תלחץ עליו למסור לה מידע הפוגע בחיסיון עו"ד לקוח כדי להשתמש בו כנגד לקוחו החשוד?, ומה יהיה תוקפה ותקפותה של מעורבות גוף וולונטארי שמאגד רק חלק מעורכי הדין (ולא ברור אם יקום, ומי יימנה עליו) בפני רשויות השלטון והכנסת בהליכי חקיקה? בהגנה על חשודים? בפגיעה בפרטיות? בשינויים מאסיביים באמצעי האכיפה לשם גביית חובות? בשינוי תקופת ההתישנות? בחלוקת הסמכויות בין בתי המשפט? האם אפשר להשוות את זאת בכלל לכח של הלשכה כשהיא מופיעה היום בוועדת חוקה חוק ומשפט ומגישה ניירות עמדה?".

עו"ד בן ארי התייחסה גם לנושא שחיקת השופטים. לדבריה, "אין זה סוד שהתפקיד השיפוטי שוחק מאין כמוהו. יש הנבחרים בצעירותם וממלאים אותו משך עשרות שנים. לא לכולם זה מתאים. כדי לא לפגוע באי תלות ובעצמאות השופט – הייתי מבקשת להציע לשר המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט לשקוד על הכנת תכנית פרישה מוקדמת לשופטים, אטרקטיבית דיה. שהרי יציאה מוקדמת מהמערכת לא צריכה להיות עונש ולא צריכה להיות תוצאה של לקות בתפקוד. ואם צריך להקציב לזה כמה ₪ - ראינו השבוע שיש מקורות זמינים מאוד – מלונות, גודל משלחות ופינוקים מיותרים..". בנוסף, קראה להקמת בית המשפט הכלכלי בחיפה "אין בכך כדי לפגוע במרכז הארץ. לעומת זאת, עבורנו זה יכול להיות פוטנציאל משמעותי לפיתוח עסקי ומקצועי. נוסיף שרמת השופטים במחוז מחזקת עוד יותר את הטיעון. תזכיר החוק המאזכר את בית המשפט המחוזי בתל אביב כבית המשפט הכלכלי, משמעותו לאורך זמן – ריקון בתי המשפט שלנו מתיקים כלכליים. יש לכך השפעה מכרעת על מיתוג ביהמ"ש, השופטים, עורכי הדין והאזור כולו.

ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, קרא לשר המשפטים וליו"ר ועדת חוקה של הכנסת לתמוך בהוספת הלשכה לרשימת הגופים שיהיו רשאים לקבל מידע מהמרשם הפלילי בדבר מועמדים, המבקשים להתקבל למקצוע עריכת הדין. "אנו ממתינים כבר למעלה מ-6 להוספת הלשכה לרשימת הגופים בתוספת לחוק. כיום הלשכה יכולה לקבל מידע מהמרשם הפלילי לפני תום תקופת התיישנות העבירה, אך ורק בהסכמתו של המועמד. אולם לאחרונה יש ריבוי מקרים של מועמדים המסרבים לתת הסכמה לקבלת מידע אודותם, וללשכה עלולה להיות במצב של קבלתם ללשכה, גם אם ביצעו פשע חמור שאינו עומד בקנה אחד עם טובת הציבור. אנחנו רוצים להגן על הציבור. ברור לגמרי שגנב לא יכול להחזיק כספי בנאמנות". ראש הלשכה התייחס להצעה לתיקון חוק הלשכה, המטילה חובה על הלשכה, להעניק סיוע משפטי למעוטי אמצעים,

שעברה השבוע בכנסת בקריאה ראשונה, וציין, כי ההצעה לתיקון החוק נובעת מן התפיסה שעריכת הדין אינה רק מקצוע, אלא גם שליחות חברתית, ואחת ממטרותיה היא לאפשר הגברת הנגישות למשפט כזכות יסוד. מדובר ביישום של מטרת רשות הקיימת בחוק הלשכה מאז יסודה בשנת 1961 ואשר קרם עור וגידים רק לפני כ- 7 שנים. כיום, פרויקט "שכר המצווה" זוכה לתמיכה רחבה והושרש בלשכה, ונצבר ניסיון רב בהפעלתו. לכן, כמו מטרות חובה אחרות, המעוגנות בחוק, מן הראוי לעגן את החובה הארגונית (לא החובה הפרסונלית) ליתן מתן סעד משפטי למעוטי אמצעים כמטרת חובה של לשכת עורכי הדין, הפועלת בתוך הציבור והחברה בישראל. ראש הלשכה התייחס גם להחלטה בדבר גירוש ילדי העובדים הזרים וציין, "איני מצליח להבין ואיני מצליח לקבל את עמדתם של אלה, הסבורים שעל המדינה, המונה כ-7.5 מיליון נפש, לגרש מקרבה כ-1200 ילדים וילדות, שנולדו פה, חיים פה, מדברים עברית, לומדים בבתי הספר שלנו, אוהבים אותנו ומבקשים לקשור את חייהם עמנו. מאומה שסבלה כה רבות בעבר מיחס מנוכר ואכזר של עמי העולם, מעם שיודע על בשרו מה משמעותו של מעמד הפליט, ממי שמחויב לדאוג היטב לגר שבשעריו – מצופה מידה גבוהה יותר של אנושיות. אני מעיין בנימוקים שכנגד והנני רחוק מלהשתכנע מצידוקם. אני תקווה שהתוכנית הרעה הזו תיגנז באיבה".

שר התקשורת, משה כחלון, הדגיש בדבריו, כי הוא רואה עצמו כבעל ברית של הלשכה בחיפה לכל הנושאים, המצויים על סדר יומה, וכן התייחס לחשיבות חיזוק הפריפריה, שאינה תל אביב. "לא חשבתי אף פעם שכל התבונה מצויה באזור המרכז". השר כחלון התייחס גם למשבר של ערוץ 10, ואמר "נוצר מצב מאוד מיוחד ששר האוצר רוצה להאריך את הזיכיון של ערוץ 10, וכך גם שר התקשורת והרשות השניה, אולם לא ניתן לעשות כן בשל חוסר גמישות בחוק".

פרופ' ניבה אלקין, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, התייחסה אף היא לאמירה, לפיה כל מה שמצוי מחוץ לתל אביב נחשב לפריפריה, ותארה את פעילות ומעורבות הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה בעולם המשפט הגלובאלי.

לפרטים נוספים: עו"ד שמרית רגב, דוברת לשכת עורכי הדין 050-7617444

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לשכת עורכי הדין בישראל.