מפרסם: רשות העתיקות
תאריך: 21/12/2009 13:33
נושא: ארכיאולוגיה
בתמונות: שטח החפירה של רשות העתיקות, בסמוך לכנסיית הבשורה. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
בתמונות: שטח החפירה של רשות העתיקות, בסמוך לכנסיית הבשורה. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
בתמונות: שטח החפירה של רשות העתיקות, בסמוך לכנסיית הבשורה. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
בתמונות: שטח החפירה של רשות העתיקות, בסמוך לכנסיית הבשורה. צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות
הודעה לעיתונות

לראשונה: בית מגורים מתקופת ישוע נחשף בלב נצרת השרידים התגלו בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות ליד כנסיית הבשורה

חפירה ארכיאולוגית שביצעה לאחרונה רשות העתיקות, חושפת מידע חדש על נצרת הקדומה מתקופתו של ישוע. בחפירה, שנעשתה לפני בניית ה'מרכז בינלאומי של מרים מנצרת' ע"י עמותת "דרך חדשה" - בסמיכות לכנסיית הבשורה, התגלו לראשונה שרידי בית מגורים מהתקופה הרומית הקדומה (מאה 1 ו-2 לספירה).

לפי הברית החדשה חיה מרים, אימו של ישוע, בנצרת, יחד עם בעלה, יוסף הקדוש. שם גם קיבלה את הבשורה מפי המלאך גבריאל, שלפיה היא הרה, ובעוד תשעה חודשים תלד בן, שאביו הוא האל. הברית החדשה מספרת, כי ישוע עצמו גדל בנצרת. במקום המזוהה עם ביתה של מרים לפי האמונה הנוצרית הקתולית, הוקמה ב-1969 כנסיית הבשורה (על שרידי שלוש כנסיות קודמות, שהקדומה בהן מזוהה עם התקופה הביזנטית (מאה 4 לספירה). לאחרונה, בשל תכניות הבנייה במקום, פתחה רשות העתיקות בחפירה ארכיאולוגית מצומצמת בסמוך לכנסייה, שהביאה לחשיפת המבנה.

לדברי ירדנה אלכסנדר, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות, "הממצא הינו בעל חשיבות עליונה, מאחר שהוא חושף לראשונה בית מהכפר היהודי נצרת ובכך שופך אור על אורח החיים בתקופתו של ישוע. המבנה אשר מצאנו הינו קטן וצנוע, וסביר שאפיין את צורת המגורים בנצרת בתקופה זו. מן הכתובים המעטים, ידוע שנצרת של המאה ה-1 לסה"נ, היה כפר יהודי קטן, המצוי בתוך עמק. עד כה, נמצאו בנצרת מספר קברים מתקופת ישוע – אך לא נמצאו שרידי יישוב המשוייכים לתקופה זו".

בחפירה נחשף קיר רחב וגדול מהתקופה הממלוכית (המאה ה-15 לסה"נ), ש"חלש" ו"ניצל" קירות של מבנה קדום. מבנה זה, מורכב משני חדרים וחצר, שבה בור מים חצוב שקלט את מי הגשמים. הממצאים במבנה היו מעטים, וכללו לרוב שברים של כלי חרס מהתקופה הרומית הקדומה (המאה הראשונה והשנייה לסה"נ). כמו כן, נמצאו כמה שברי כלי אבן גיר ששימשו רק את היהודים בתקופה זו, מאחר וכלים אלו לא קיבלו טומאה.

בור חצוב נוסף שהכניסה אליו הייתה ככל הנראה מוסווית, נחפר ובתוכו נמצאו מעט חרסים מהתקופה הרומית הקדומה. להערכת החופרת ירדנה אלכסנדר, "על סמך חפירות אחרות שניהלתי בכפרים אחרים בסביבה, בור זה ככל הנראה נחצב במסגרת ההכנות של היהודים להתגוננות בזמן המרד הגדול של היהודים נגד הרומאים (67 לסה"נ)".

בחפירות ארכיאולוגיות מעטות שנערכו בעבר בעיר צפופה זו, נחשפו מספר מערות קבורה מהתקופה הרומית הקדומה, הממוקמות בסמוך לשטח המיושב. בלב נצרת, נבנתה כנסיית הבשורה המודרנית מעל כנסיית הבשורה הצלבנית ומעל שרידי הכנסייה מהתקופה הביזנטית, ובלב הכנסיות הללו נמצאת מערה שיוחסה - כבר בעת העתיקה, לבית המשפחה של ישוע. במתחם של כנסיית הבשורה נמצאו הרבה בורות אחסון ובורות מים, שחלקם מתוארכים לתקופה הרומית הקדומה.
עמותת 'דרך חדשה' מתכננת לשמר ולהציג את שרידי הבית שנחשף, בתוך המבנה המתוכנן של 'המרכז הבינלאומי של מרים מנצרת.'

לפרטים נוספים: יוֹלי שוורץ, דוברת רשות העתיקות, [email protected]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רשות העתיקות.