מפרסם: ארזי תקשורת
תאריך: 28/12/2009 18:23
נושא: עבודה ורווחה
יעקב כ"ץ
יעקב כ"ץ
הודעה לעיתונות

שגריר תאילנד הוזמן בדחיפות למשרד החוץ בעקבות פרשיית "הקומבינה התאילנדית"

יובהר לו כי לא מקובל על ממשלת ישראל הסידור להעדפת 7 חברות ישראליות ודחיקת עשרות אחרות להבאת פועלים תאילנדים לחקלאות. כך דיווח מנהל מחלקת דרום מזרח אסיה במשרד החוץ לחברי הועדה לבחינת בעיית הזרים בכנסת;

"בעקבות ישיבה במשרד הפנים עם שר הפנים, בהשתתפות נציגי משרדי הממשלה הרלוונטים ובכללם משרד החוץ, החקלאות האוצר, המשפטים ומשטרת ישראל התקשרתי לשגריר תאילנד, צ'צ'ווד צארטסואן, והודעתי לו כי עליו לבוא מחר בשעה 3 אחה"צ לשיחה עם סמנכ"ל המשרד ואיתי על מנת להבהיר לו את עמדת ממשלת ישראל שקובעת כי הסידור הזה של העדפת 7 חברות על פני עשרות חברות לגיטימיות ישראליות לא מקובל עלינו." על כך הודיע חיים חושן מנהל מחלקת דרום מזרח אסיה במשרד החוץ בדיון בוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים בכנסת.

את הדיון יזם יו"ר הועדה ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ שביקש לברר מדוע נתנה ממשלת תאילנד אישורים ל- 7 חברות ישראליות להביא עובדים לחקלאות ופסלה עשרות חברות ישראליות שקיבלו היתר כדין לעסוק בתחום.

לדיון הוזמנו נציגים ממשרד הפנים, ממינהל הסמך, משרד המשפטים, משרד החוץ, משטרת ישראל, משרד החקלאות, משרד התמ"ת חברות השמה של כ"א לחקלאות, חקלאים ונוגעים בדבר נוספים.

מאיר שפיגלר, ראש מינהל הסמך, נשמע תקיף בדיון ואמר כי ממשלת תאילנד בחרה 7 חברות ללא קריטריונים. "החלטת התאילנדים נפלה על כולנו כרעם ביום בהיר." והוסיף: "שר הפנים רוצה לתת מענה לא בצורה דקלרטיבית כי אם בצורה אופרטיבית."

נציגי המשטרה בדיון קראו לחברות כח אדם לבוא להתלונן. בשלב זה הגיע למשטרה מידע מודיעיני. מנהלת האגף במינהל ההסדרה והאכיפה בתמ"ת, רבקה מקובר, ציינה כי מהידוע להם הסכומים שנדרש פועל תאילנדי לשלם לחברות בתאילנד נע סביב סכום אסטרונמי של 10,000 $. חנן שני מחברות כ"ח האדם שממשלת תאילנד העדיפה אמר כי ידוע לו כי הסכומים שנדרש פועל תאילנדי לשלם נעים בין 3,500 ל- 15,000 דולר.

נציגת משרד המשפטים, הילה טנא גלעד, הדגישה כי הסכומים שמתירה ממשלת ישראל עומדים על סכום של כ- 3,000 ₪ וכי יש תופעה של ניצול הפועלים שנדרשים לעבוד זמן רב בישראל על מנת לממן את ההלוואה שקיבלו בשוק האפור ומבנקים בתאילנד וציינה שפועל בתאילנד משתכר בסכום שנע בין 50 ל- 100 דולר.

אברהם דניאל מזכ"ל ארגון מגדלי הפרחים אמר כי ידוע לו על עבירות שוחד שמתבצעות תוך כדי הבאת הפועלים מתאילנד ואמר כי אסור שהחקלאים יעבדו תחת 7 חברות בלבד.

איתי דוד חקלאי וותיק ממושב עדנים סיפר על מצוקת החקלאים ועל הפסדי כספים כתוצאה מאי כניסת פועלים לישראל. "התעללו בנו החקלאים. עד כה אנו מייבאים בעיקר ממדינה אחת. צריך למצוא מדינה אלטרנטיבית לתאילנד שאפשר לייבא ממנה כח אדם לחקלאות."

יו"ר הועדה יעקב כ"ץ סיכם את הישיבה ואמר כי מדינת ישראל חופשית ודמוקרטית בנויה על שיוויוניות. על הממשלה לעשות כל מאמץ לכך שחברה שקיבלה כדין רישיון להביא עובדים מתאילנד או מכל מקום אחר תוכל להמשיך בעיסוקה מבלי שתופלה לרעה. "אני לא מציע לסגור את השמיים כי אנו רוצים שיגיעו עובדים על מנת להחזיר את תפוקת ייצוא ההי טק החקלאי מה שיותר מהר. אני סומך על הגורמים הממלכתיים שידעו להביא פועלים שדיעו את העבודה מויאטנאם או סרילנקה וישבררו מה הסיבה להעדפת 7 חברות בלבד."

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ארזי תקשורת.