הודעה לעיתונות

אנגיואדמה תורשתית: שתוף פעולה בין רופאים מומחים מנע מחולה ניתוח דחוף ומיותר

חולה מירושלים שהגיע לבית החולים שערי צדק עם בצקת קשה באזור אברי המין, טופל במהירות על-ידי מומחים משני בתי החולים ובכך נמנע ממנו ניתוח דחוף ומיותר – והוא שוחרר לביתו לאחר שטופל בחדר המיון בשיבא.

החולה הסובל מאנגיואדמה תורשתית יצר קשר טלפוני עם ד"ר אבנר רשף, מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה, במרכז הרפואי שיבא, לאחר שבבדיקה אורולוגית ובדיקת דופלר שהראתה חסימה בכלי הדם, הועלה חשד לתסביב (torsion) של האשך והוחלט על ניתוח דחוף. לבקשת החולה, פנה אל ד"ר רשף גם מנהל המחלקה האורולוגית בשערי צדק, וההמלצה שניתנה הייתה מתן מיידי של תרכיז של C1 Inhibitor (האנזים החסר אצל החולה) קודם לביצוע הניתוח.

מאחר והחומר לא היה בנמצא בבית החולים בירושלים, החליט החולה להגיע לחדר המיון בשיבא. אחות המרכז לאנגיואדמה, איריס ליבוביץ, חיכתה לחולה בחדר המיון ודאגה שיקבל מיידית שתי מנות של החומר (Berinert P), המוחזק אצלנו לשעת חירום.
האורלוג התורן בדק את החולה בקבלתו ולאחר כשעה פחתה הבצקת ובדיקת דופלר חוזרת הראתה זרימת דם תקינה לאזור. החולה שוחרר מחדר המיון לביתו לאחר מספר שעות.

פעולה מתואמת של צוות האנגיואדמה ושיתוף פעולה בין המומחים של שני בתי החולים מנעו מהחולה ניתוח מיותר.

ביחידה לאלרגיה ואימונולוגיה בשיבא פועל מרכז לאנגיואדמה בו מטופלים חולים הלוקים באנגיואדמה (בצקות), ובכלל זה במחלת האנגיואדמה התורשתית שהיא מחלה גנטית המתבטאת בבצקות באיברים שונים והתקפים קשים של כאבי בטן.
המרכז החדש נותן פתרון למצוקתם של החולים מאחר והוא מאפשר מעקב רפואי על-ידי צוות מומחים רב-מקצועי ומנוסה, כולל בדיקות מעבדה מתקדמות ותרופות חדשות, שיאפשרו לחולי האנגיואדמה לנהל חיים תקינים ובריאים.

אנגיואדמה תורשתית היא מחלה תורשתית נדירה. שכיחותה באוכלוסייה הכללית: אחד ל-30-50 אלף איש. המחלה נגרמת עקב חסר באנזים: מעכב C1. אצל 85% מהחולים יש חסר משמעותי בייצור של האנזים ובשאר החולים מבנה האנזים פגום והוא אינו ממלא את תפקידו. שכיחות המחלה במשפחות היא גבוהה ויותר ממחצית מבני המשפחה עלולים ללקות בה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא תל השומר.