מפרסם: ארנה פרי יחסי ציבור
תאריך: 31/05/2011 20:24
נושא: נדל"ן
ארז כהן, שמאי מקרקעין
ארז כהן, שמאי מקרקעין
רועי שגב, סמנכל תפעול ופיתוח עסקי בקבוצת יד2
רועי שגב, סמנכל תפעול ופיתוח עסקי בקבוצת יד2
רוני כהן, מנכל חברת אלדר שיווק
רוני כהן, מנכל חברת אלדר שיווק
הודעה לעיתונות

תגובות לתוכנית שטייניץ על דירות יד שנייה

מנכ"ל אלדר רוני כהן: "אנשים רוכשים דירות להשקעה לטווח ארוך או עבור הילדים שלהם, צעדי האוצר לא ישפיעו עליהם"

רוני כהן, מנכ"ל אלדר "אני מברך על ההחלטה לתת פטור ממיסוי למי שימכור דירה המשמשת כיום למשרדים אך אני בספק אם הצעדים הללו יתרמו להצפת השוק בדירות יד שנייה. התוכנית הנוכחית של האוצר מדברת על המשקיע הספקולנטי שרוכש דירה כדי למכור אותה תוך זמן קצר ברווח של עשרות אחוזים. מדובר בנתח מאוד קטן ולא משמעותי של השוק. רוב האנשים רוכשים דירות לטווח ארוך כדי לקבל הכנסה חודשית נוספת או עבור הילדים שלהם.

"אנחנו רואים במשרדי המכירות לא מעט רוכשים שמודאגים מאוד מכך שהילדים שלהם בעוד 10-15 שנה לא יוכלו לרכוש דירה. הם מעדיפים לרכוש דירה נוספת כבר היום שתשמש את הילדים שלהם כאשר הם התבגרו. זו בעצם תוכנית חיסכון מתוחכמת. במקום להפקיד כל חודש כסף בתוכנית חיסכון סולידית עם ריבית הנמוכה בעשרות אחוזים מקצב עליית מחירי הדירות, ישנם אנשים שמעדיפים לרכוש עכשיו דירה, לממן אותה באמצעות השכרה ולתת אותה לילדים עוד כמה שנים"

מנכ"ל קרסו נדל"ן דן פרנס: "הממשלה פוגעת פעם אחר פעם במשקיעים ובצעירים"

הצורך בקורת גג הוא צורך חברתי בסיסי, כאשר מעל 70% מהציבור מחזיק דירה בבעלות. לפיכך, פעולה שנועדה להרחיב את היצע הדירות על ידי הסבת דירות המשמשות בפועל למשרדים לשימוש למגורים הינה פעולה בכיוון הנכון.

מאידך, הקשחת המדיניות כלפי רוכשי דירות להשקעה לא תוסיף לשוק ולו דירה אחת. דירתו של המשקיע מושכרת לזוג צעיר או למי שידו אינה משגת לרכוש דירה ואם הדירה תימכר לקונה מה יעשו השוכרים ? הרי בסופו של דבר שוק הדירות להשכרה, מבוסס כולו על דירות הנמצאות בבעלות משקיעים ואם משקיעים יידחפו למכור את דירותיהם, הדבר יביא לעלייה חדה במחירי השכירות ולפגיעה קשה דווקא בקרב הזוגות הצעירים והשכבות החלשות יותר. ומה יעשה המשקיע בסכום שקיבל בתמורה ? האם המדינה לא מעוניינת לעודד את הציבור להשקיע בנכסים סולידיים כגון דירות מגורים ?

אבישי בן חיים: " חובטים בתינוק הזה מכל הכיוונים ריבוי הגזירות יביא את השוק לעצירה מוחלטת"

"חובטים בתינוק הזה מכל הכיוונים" אומר אבישי בן חיים מנכ"ל חברת הבניה הוותיקה רוטשטיין. "נראה כי משרד השיכון ומשרד האוצר מתחרים ביניהם על כותרות. יש לתת פתרונות בצעדים מדודים ולא במכה אחת, זה עלול להביא את הענף לעצירה מוחלטת, עצירה מלאכותית, שתגרום לזה שרוכשים יישבו על הגדר ולא יקנו דירות. היה מוטב לו גורם אחד היה מרכז את כל הנושא ומטפל בצורה מושכלת בכל ההיבטים. כרגע משרד השיכון, האוצר והמנהל, כל אחד מהם מטפל בנפרד וכל אחד מושך לכיוון שלו- נוצר מצב של צעדים מנוגדים. במקביל, גם לא נותנים לשוק להתרגל לשינויים, כל שבוע מביא גזירה חדשה".

שמאי המקרקעין ארז כהן: "למה שמישהו שלא צריך כרגע כסף נזיל ימכור את הדירות שלו ?

שמאי המקרקעין ארז כהן "אני מעריך שההשפעה של רפורמת המיסוי החדשה על השוק לא תהיה דרמטית. השקעה במגורים זו לא השקעה לטווח קצר. אנשים שצריכים כסף או שתכננו למכור את הדירה שלהם בשנתיים הקרובות ימהרו להוציא אותה לשוק כבר עכשיו אך לא מדובר כאן בהצפה של דירות יד שנייה כמו שהאוצר צופה.

"צריך גם לזכור כי מרבית בעלי הדירות המחזיקים יותר מדירה אחת הם לא בהכרח משקיעי נדל"ן. מדובר באנשים שלדוגמה קיבלו דירה נוספת בירושה או קנו דירה לילדים שלהם שמסיבות השמורות עימם ממשיכים להחזיקה בבעלותם. הם לא ימהרו למכור את הדירה הזאת שמניבה להם הכנסה קבועה כל חודש. דירה זו השקעה סולידית הרבה יותר אטרקטיבית מכל השקעה אחרת כולל בשוק ההון המסוכן והממוסה. למה שמישהו שלא צריך כרגע כסף נזיל ימכור את הדירות שלו ? במה הם ישקיעו? אני לא חושב שיש היום אפיק השקעה סולידי אלטרנטיבי שיכול לתת תשואה בטוחה כמו ענף הנדל"ן למגורים.

מה קרה להיצע הדירות יד שנייה בעקבות החלטות האוצר בנושא מיסוי הדירות בדצמבר 2010?

אתר יד2: אין הבדל משמעותי בהיצע דירות יד2 למכירה בחצי שנה האחרונה

מבדיקה שערך אתר יד2 עולה כי על אף גזירות האוצר, אין הבדל משמעותי בהיצע הדירות יד שנייה למכירה בחצי השנה האחרונה, מאז הודיע שר האוצר, יובל שטייניץ, על הרפורמה במיסוי. על פי הנתונים עלו בחודש ינואר 29,723 מודעות חדשות על דירות למכירה באתר; ובחודש האחרון (מאי) עלו29,628 מודעות, כמעט ללא שינוי.

לדברי רועי שגב, סמנכ"ל אתר יד2: " באתר יד2 לא הורגש שינוי משמעותי בהיצע הדירות מינואר למאי. על אף הרפורמה ועל אף העובדה ששר השיכון ציפה שהמהלך יביא לגידול של כ- 7,000 דירות בשוק, נראה כי בעלי הדירות אינם ממהרים למכור. דירות אלה מניבות תשואה חודשית נאה, בעיקר בתקופה האחרונה בה ישנה עלייה ניכרת במחירי השכ"ד. כנראה שאין להם צורך בכסף נזיל, כך שהפטור ממס שבח שמציע משרד האוצר לא מעודד אותם למכור".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ארנה פרי יחסי ציבור.