הכרזה הזוכה
הכרזה הזוכה
הודעה לעיתונות

"חוקרים סביבה" במדעי הסביבה

תלמידים הלומדים מדעי הסביבה ברמה של חמש יח"ל מחויבים בהכנה של עבודת חקר במסגרת יחידת לימוד המכונה "אקוטופ". השנה, במטרה להעמיק את העיסוק בחקר ולאתגר את התלמידים והמורים נערכה לראשונה תחרות "חוקרים סביבה".

בפרויקט זה – חברו יחדיו משרד החינוך, המשרד להגנת הסביבה ,מכון דוידסון לחינוך מדעי ועמותת מלר"ז.
תלמידים הלומדים מדעי סביבה ומבצעים את יחידת החקר "אקוטופ" הוזמנו להגיש את עבודות החקר שבצעו, לתחרות.

עשרים העבודות הטובות ביותר, על פי הקריטריונים של הערכת עבודת אקוטופ, מ 11 בתי ספר, עלו לשלב הגמר בו הציגו התלמידים את ממצאי עבודת החקר בכרזה מדעית ובנוסף הציגו את עבודות החקר בפני חבר שופטים ועמיתים. חבר השופטים כלל מדענים העוסקים בנושא הסביבה, אנשי תכניות לימודים, מפקחים, מנחים, מורים למדעי הסביבה, נציגי מלר"ז, רט"ג וקק"ל.

השיפוט של העבודה הכתובה (שלב א), הכרזה (שלב ב) וההצגה בפני השופטים (שלב ג) נעשה בנפרד. שלוש העבודות בעלות הניקוד המצטבר הגבוה ביותר זיכו את התלמידים בתעודת הצטיינות ובפרסים.
היום נפתח בהרצאות של ד"ר סיניה נתניהו, המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה. "צמיחה ירוקה וטכנולוגיות חדשות" ושל פרופסור זכריה מדר, המדען הראשי במשרד החינוך שקישר "מיתוסים בתזונה" לסביבה. בהמשך, הציגו התלמידים את עבודותיהם בארבעה מושבים מקבילים. בשעה שחבר השופטים דן בדירוג העבודות והמציגים, האזינו התלמידים להרצאה של פרופסור סטיליאן גלברג, ראש אגף הקרינה, במשרד להגנת הסביבה: "קרינה"- הפעלת עיקרון הזהירות המונעת , בהתמודדות עם חשיפה לקרינה.

הזוכים הם:

מקום ראשון: בי"ס תיכון קבוצת יבנה התלמידים - מור אורן , עמית אמסל , רועי אשוש

על ביצוע עבודת החקר בנושא: השוואה בין ברמת ההתכלות ובזמן ההתכלות של כלים חד פעמיים מסוגים שונים
בהנחיית המורה שרית אמיתי
מקום שני: בי"ס תיכון שוהם + בי"ס תיכון בית ירח
בי"ס תיכון שוהם התלמידים: ספיר סודאי, רועי בן אריה
על ביצוע עבודת החקר בנושא: השפעת הסברה בנושא חשיבות הפרדת סוללות מהפסולת על ידע והיישום של הפרדת סוללות בקרב תלמידי כתה ג
בהנחיית המורה אורלי שושן
בי"ס תיכון בית ירח התלמידים: אביה בורובסקי, גל אבוטבול, מור ישראל
על ביצוע עבודת החקר בנושא: השפעת פעילות המחצבה על חלקיקים באוויר
בהנחיית המורים אלה סלע מיכאלוב ודני גלעד
כרזה חביבת הקהל : בי"ס תיכון הראשונים הרצלייה
התלמידות אורטל כהן, מורגן גולדמן, עדן בן שיטרית
על ביצוע עבודת החקר בנושא: השפעת סוג החוף בהרצלייה על כמות הפסולת המוצקה וסוגיה
בהנחיית המורה סיגל רייכר.

חיליק רוזנבלום, יו"ר מלר"ז:" זו השנה הראשונה בה מלר"ז לקחה על עצמה יחד עם המשרד להגנת הסביבה, משרד החינוך ומכון דוידסון לחינוך מדעי לקדם את הכנת המחקרים בתחום הסביבה בתיכונים ותוצאות התלמידים מרגשות את כולנו. אנו מצפים כי הנחלת הידע הסביבתי לבני הנוער תשפר את איכות חיי כולנו."
יו"ר וועדת השיפוט משמשת סגנית המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה, ד"ר ארנה ברגרזון:
" פרויקט "חוקרים סביבה" הוא פרויקט שמתקיים לראשונה בשיתוף משרד החינוך, המשרד להגנת הסביבה, מכון דוידסון לחינוך מדעי, ליד מכון ויצמן ומלר"ז. בפרויקט זה כתות י"ב מהמגמה למדעי הסביבה מכל הארץ, נדרשים להכין עבודת חקר מדעית בתחומי הסביבה. התלמידים שעבודותיהם עולות לגמר נדרשים להציג אותן בכנס מיוחד ואף מול צוות שופטים. שלוש העבודות המצטיינות מזכות את התלמידים בתעודת הצטיינות ובפרס כספי כולל של 4,000 ₪.

מטרת הפרויקט היא להגדיל את מודעות התלמידים לנושאים סביבתיים, להקנות להם כלים לעבודת חקר מעשית וזאת בליווי מדעי של מורה או מנחה מהאקדמיה. את הפרויקט שהתקיים לראשונה ניתן להגדיר מוצלח מעל לציפיות. לאור ההצלחה, יש בכוונת המשרד להגנת הסביבה בשיתוף פעולה עם שאר המעורבים, להרחיב את הפרויקט מתוך תקווה שבתי ספר נוספים ייגשו לתחרות. עוד מקווים במשרד להגנת הסביבה כי בתי ספר נוספים יפתחו מגמה למדעי הסביבה. כך מקצוע מדעי הסביבה המשלב כמה תחומים מדעיים, יקבל את המעמד הראוי לו.
לשכת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד החינוך מובילה כבר כשני עשורים את המחקר המדעי לנוער, "פרס השר להגנת הסביבה ושר החינוך" לעבודות חקר מצטיינות.
פרויקט "חוקרים סביבה" הוא נדבך נוסף בהגברת המודעות לחשיבות המחקר המדעי-סביבתי.
המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות בהמשכיות הפרויקט ובהעצמתו."

ד"ר מירי קסנר, ראש יחידת המורים, מכון דוידסון לחינוך מדעי: יש בפרויקט מסוג זה העצמה של תלמידים ומורים, יצירת שיח בין בתי ספר ולמידה הדדית. ככל שישתתפו יותר בתי ספר, מורים ותלמידים לימודי המדע והחקר המדעי יקבלו חיזוק משמעותי וכך נצא כולנו נשכרים.
ד"ר אירית שדה, מפמ"ר מדעי הסביבה: " מדעי הסביבה הוא מקצוע המתבסס על מיומנויות חקר. השנה, במטרה להעמיק את העיסוק בחקר ולאתגר את התלמידים והמורים נערכה לראשונה התחרות "חוקרים סביבה". בנוסף לביצוע חקר וכתיבת עבודה, התלמידים התנסו ביצירת כרזה מדעית ובהצגת החקר בפני מדענים ועמיתים, בדומה למדענים בכנסים מדעיים. התלמידים עמדו במשימות בצורה מרשימה. אני מקווה שכנס זה יהפך למסורת, בעזרת השותפים לארגונו השנה."

מלר"ז -"המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל" היא העמותה הסביבתית הראשונה בישראל. העמותה הוקמה לפני 50 שנה במטרה לקדם הנושאים הבעייתיים של איכות החיים והסביבה, וביניהם רעש,זיהום אוויר,קרינה,זיהום ממפעלים ועוד

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- בר-דעה אסטרטגיה שיווקית.