מפרסם: ערוץ עשר (14)
תאריך: 10/06/2012 13:37
נושא: טלוויזיה
אלון בן דוד. צילום דודי מוסקוביץ
אלון בן דוד. צילום דודי מוסקוביץ
הודעה לעיתונות

"הבופור – פצע פתוח" , סרטם של אלון בן דוד וציפי ביידר. יום שני ה 18.6 בשעה 21:00 ערוץ 10

במלאות 30 שנה למלחמת לבנון הראשונה אלון בן דוד והבמאית ציפי ביידר יוצאים למסע בעקבות סיפור הקרב על הבופור, מה קרה ביום הראשון למלחמת לבנון הראשונה, 6.6.1982, מה קרה בלילה בו כבשו את הבופור ונהרגו 6 מלוחמי סיירת גולני.

לראשונה אלון בן דוד פוגש את המפקדים והלוחמים מסיירת גולני, שנלחמו בלילה ההוא ומספרים, מה קרה מרגע ההחלטה ועד לביקור ההיסטורי של ראש הממשלה מנחם בגין ושר הביטחון אריאל שרון בבוקר, שלמחרת על הבופור.

באותן שעות בהן נלחמה סיירת גולני בקרב הגורלי ההוא, בצמרת פיקוד צפון לא ידעו על הלחימה. כולם מסכימים פה אחד שנתנה פקודה, שאין צורך לכבוש את הבופור. כולם לראשונה מדברים, וחושפים בפני אלון מתי שונתה הפקודה, למי היא הועברה, כיצד נדהמו לגלות שיש פצועים על הבופור ומה הם עשו בשעות האלו.

כיצד קרה שהבופור נכבש, כיצד קרה שההחלטה של פיקוד צפון שאין צורך לכבוש את הבופור לא הגיע למפקד האוגדה, כיצד קרה שבלילה בו נהרגו 6 מלוחמינו ו12 נפצעו בפיקוד צפון לא יודעים מאומה על הקרב עד שמתקבלת הודעה ברשת הקשר שדרוש חילוץ מיידי. וכיצד מנחם בגין שמבקר בבוקר על הבופור שלצידו שר הביטחון אריאל שרון לא יודע מה קרה בלילה, לא יודע שהיו נפגעים והרוגים. ולמה רק אחרי 24 שנה המשפחות השכולות מקבלות מצה"ל את המחקר על הקרב.

לראשונה המפקדים מדברים ומספרים, את גרסתם. מפקד האוגדה אביגדור קהלני ,סמחט החטיבה גבי אשכנזי, מ"פ סיירת גולני משה קפלינסקי, ומנגד אנשי פיקוד הצפון,ישראל אור, ששובר שתיקה של 30 שנה הוא, מי שהיה הרלש ואיש סודו של מפקד האוגדה אמיר דורי שנפטר ב2005, עמוס כץ מפקד מטה פיקוד צפון, דוד אגמון קצין אג"מ, משה צוריך קמ"ן הפיקוד. ושתי משפחות שכולות חצויות רעיה אמו של גוני שנלחמה כל השנים ועדיין לא מרפה שלא היה צריך לכבוש את הבופור, ויעקב גוטרמן, אבא של רזי גוטרמן, שרק השבוע נדהם לגלות, כי בנו התאבד על הבופור. האם זה נכון? עמי אבלס הלוחם היחיד שהיה בתעלה עם רזי יספר מה קרה בדקות האחרונות לחייו.

במאית: ציפי ביידר

עורך: חן לנדאו

תחקירנית: גלי גינת

צלם ראשי: שי פוני

מתיק: תומר סגלוניץ'

מפיקה: הגר אלרואי

"הבופור – פצע פתוח"

סרטם של אלון בן דוד וציפי ביידר

יום שני ה 18.6 בשעה 21:00, ערוץ 10

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ערוץ עשר (14).