מפרסם: ציטרין גרופ
תאריך: 01/07/2012 20:33
נושא: משפט, עבודה ורווחה, תעופה
צילום יהודה סטייל, יעל דולב
צילום יהודה סטייל, יעל דולב
הודעה לעיתונות

שלושה טייסים בפנייה לבית הדין לעבודה : ישראייר מתעלמת מזכויות הותק שלנו

האם הופרו זכויות העובדים בחברת ישראייר?
שלושה טייסים בפנייה לבית הדין לעבודה : ישראייר מתעלמת מזכויות הותק שלנו
לטענת הטייסים החברה אינה מכירה בתקופת עבודתם לאורך שנים כאשר עבדו על בסיס חשבוניות

לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוגשה בסוף השבוע בקשה למתן צו הצהרתי נגד חברת ישראייר. שלושה מטייסי החברה, המיוצגים על ידי עוה"ד יעל דולב ואדם עדי ממשרד יעל דולב ושות', מבקשים שיוכרו זכויותיהם הנובעות מיחסי העבודה עם החברה לאורך כשני עשורים, בתקופה שבה הם קיבלו את שכרם כנגד חשבונית מס.
השלושה, דוד ישראלי, אריה קדמי ומנואל מיכאל, יוצאי חיל האויר, החלו לעבוד בחברה בגילגולה הקודם (כנפי העמק) בשנות ה-90. החברה שילמה לשלושה את שכרם כנגד חשבונית מס, אולם לשני הצדדים היה ברור כי הטייסים הינם עובדי החברה וזכאים למלוא זכויותיהם כעובדים מן המניין.

השלושה טוענים כי למרות ששכרם שולם כנגד חשבונית מס, החברה ניכתה להם את כל ההוצאות ומנגד שילמה להם תוספות שונות, דמי הבראה וכל הטבה שקיבלו העובדים שקיבלו את שכרם באמצעות תלוש.
בעקבות הערות שהתקבלו מהביטוח הלאומי לגבי אופן העסקתם, הודיעה ישראייר באוקטובר 2010 לשלושה כי החל ממשכורת נובמבר 2010, ישולם שכרם באמצעות תלוש משכורת על פי תנאי העבודה שביניהם.

אולם, לצד שינוי הסדר העסקה, צוין בתלוש שכרם הראשון כי תחילת עבודתם בחברה הוא 1 בנובמבר 2010.
שלושת הטייסים טוענים בתביעתם כי הם פנו כמה וכמה פעמים להנהלת החברה וביקשו לתקן בתלוש השכר את מועד תחילת עבודתם האמיתי (באמצע שנות ה-90), אולם חברת ישראייר לא ביצעה את השינוי המתבקש.
שלושת הטייסים, באמצעות עו"ד דולב ועדי, טוענים כי בין הצדדים קיימים יחסי עובד-מעביד על פי כל הכללים והתנאים, כי זהו היה מקום עבודתם היחיד וכי הם הועסקו בהסכם עבודה אישי בו פורטו הסדרי עבודה, משכורת, חופשה שנתית, מחלה, דמי הבראה, מילואים, הסדר פנסיוני, הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורין. בהסכמי העבודה נקבע מפורשות לצורכי הסדר פנסיוני, כי זכויות הותק של העובד תהיינה מיום תחילת עבודתו בחברה כטייס.

יתרה מכך, בהסכם קיבוצי מיוחד שנחתם במאי 2010 בין נציגות טייסי ישראייר ובין החברה בשל בקשת ישראייר להפחית בשכרם של הטייסים, נקבע כי ההסכם יחול על כל הטייסים בחברה, לרבות אלו שתמורת העסקתם משולמת כנגד חשבונית.
לטענת שלושת הטייסים, בכל תקופת עבודתם כנגד חשבונית לא היה להם עסק עצמאי משלהם והם לא עבדו כטייסים בשום חברה אחרת.

ראייה נוספת לזיקתם לחברה היא שישראלי וקדמי היו חברים בועד הטייסים ואף מילאו את תפקיד יו"ר הועד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות למשרד עו"ד יעל דולב ושות': 03-5329919

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציטרין גרופ.