מפרסם: ציטרין גרופ
תאריך: 09/07/2012 11:51
נושא: כלכלה וכספים, נשים
עוד איתי הכהן . צילום:  ישראל מלובני
עוד איתי הכהן . צילום: ישראל מלובני
הודעה לעיתונות

הפורום המשפטי לח"כ יחימוביץ: לעצור בחקיקה חיוב מס נוסף לאלפי נישומים בגין הכנסות בנות זוג בעסק המשותף

עו"ד הכהן: על רשות המיסים לפעול ברוח המלצת העליון ולפעול לתיקון האפלייה

רשות המיסים פועלת בימים אלו להוצאת שומות לאלפי נישומים, במטרה לחייב מס נוסף בגין הכנסותיהן של בנות זוג שעובדות בעסק של בעליהן כתוצאה מהחלטת בית המשפט העליון שלא לקיים דיון נוסף בהלכה ולפיה חישוב מס של זוגות נשואים בגין הכנסותיהם מחברה שבבעלותם הוא מאוחד ולא נפרד – כך מתריע עו"ד איתי הכהן, מומחה למיסוי ויו"ר ועדת מיסוי וכלכלה של הפורום המשפטי למען א"י.

בפנייה דחופה לח"כ שלי יחימוביץ, העומדת בראש מפלגת העבודה, אומר הכהן כי במצב הנוכחי קיימת אפלייה ברורה של נשים בגין חישוב מס הכנסה מאוחד לבני זוג העובדים באותו עסק, וכי עליה להוביל שינוי בחקיקה ואף להחיל את השינוי בחוק באופן רטרואקטיבי, על מנת למנוע חיוב לא צודק.
במצב הנוכחי, בני זוג המחזיקים בעסק משותף חייבים להגיש שומת מס משותפת ולא נפרדת והתוצאה היא שגובה המס האפקטיבי הנגבה מהם ביחד יהיה גבוה משל בני זוג העובדים במקומות נפרדים.
בחודש פברואר השנה, נקבעה הלכה חדשה בבית המשפט העליון (פסק דין מלכיאלי), אשר הפכה הלכה קודמת שנקבעה בעניין (פסק דין קלס) משנת 2003. להערכת עו"ד הכהן, רשות המיסים תוציא שומות רטרואקטיביות משנת 2008.

בחודש שעבר דחה בית המשפט בקשה רשות עירעור, אולם בהחלטתם ציינו השופטים כי הפסיקה מובילה לתוצאה לא רצויה ולפיה בני זוג נשואים העובדים יחד בחברה שבבעלותם מופלים לרעה מבחינת שיקולי המס, לעומת בני זוג שאינם נשואים, או כאלה העובדים במקומות עבודה נפרדים.
בית המשפט קרא למחוקק לתקן את החוק ואת הסעיף הרלוונטי, סעיף 66 לפקודה, שנחקק לפני 55 שנים.
עו"ד הכהן קורא לרשות המיסים לראות בקריאה של בית המשפט העליון בגדר צו מחייב ולהוביל בהקדם מהלך יסודי ומהיר לשינוי החקיקה בתחום. "עם זאת", כותב הכהן ליחימוביץ', "אין הדבר פותר את המחוייבות הציבורית של נבחרי הציבור ליזום ולהביא לשינוי חקיקה בהקדם".

לדברי הכהן, במצב הנוכחי, נשים העובדות בעסק משותף עם בעליהן אינן נהנות ממדרגות המס הנמוכות שלהן זכאי כל יחיד על הכנסתו ברמת שכר מקבילה. "התוצאה הינה כי אותן נשים משלמות לעיתים מס הגבוה בשיעור פי 4 ויותר משיעור המס שהיה אמור לחול עליהן אלמלא עבדו בעסק של בעליהן".
מדרגת המס הראשונה על הכנסה מיגיעה אישית הינה 10%, ואילו שיעור המס על מדגת המס העליונה הינו כיום 48%.
בפנייתו ליחימוביץ', מתריע עו"ד הכהן כי המצב הנוכחי גורם לפגיעה במשפחה במספר מישורים – סוציאלי, פסיכולוגי ומשפחתי. "כפיית חישוב מאוחד וכתוצאה מכך החלת מדרגות מס גבוהות על הכנסתה של האישה, מהווה אפלייה פסולה ופגיעה בלתי מידתית ובלתי מודקת ומשקפת תפיסות עולם ארכאיות הרואות באישה כאישיות בלתי עצמאית ותלויה בבעלה", אומר עו"ד הכהן ומוסיף: "הגם שלשון החוק אינה מבחינה בין המינים לעניין זה, אין צורך במחקר מעמיק על מנת להוכיח כי בפועל, הנפגע העיקרי מהמצב החוקי הקיים הינו בדרך כלל ציבור הנשים, אותן אלו העובדות בעסק של בעליהן".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציטרין גרופ.