מפרסם: ציטרין גרופ
תאריך: 10/07/2012 12:44
נושא: כלכלה וכספים
אורי גולדמן. צילום: ישראל מלובני
אורי גולדמן. צילום: ישראל מלובני
הודעה לעיתונות

ניתן לדרוש חשבונית מס רק בכפוף לתשלום

אל תתבלבלו מיובל המבולבל

ניתן לדרוש חשבונית מס רק בכפוף לתשלום

עו"ד גולדמן: התיקון לחוק מע"מ הינו הוראת שעה לשנה אחת בלבד

בימים אלה מפרסם משרד התמ"ת – הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, תשדיר בערוצי התקשורת בעניין מועד התשלום של המע"מ (מס עסקאות) לגבי עסקים קטנים ובנוניים.

עיקרו של התשדיר מתייחס לתיקון 42 לחוק מס ערך מוסף (הוראת שעה) התשל"ו – 1975

עו"ד אורי גולדמן, מומחה למיסוי, ממשרד גולדמן ושות', מסביר מהם עיקרי תיקון 42 להלן:

נקבע מועד אחד להוצאת חשבונית בכל סוגי העסקאות – תוך 14 ימים. עד לתיקון 42 הייתה הפרדה בין מכר טובין למתן שירות, כאשר במכר טובין המועד היה בתוך 14 ימים ובשירות בתוך 7.

מועד תשלום מס עסקאות הינו ממועד קבלת התמורה – תיקון זה רלבנטי גם לגבי נותני שירותים וגם לגבי עסקאות מכר של יצרנים, אולם לגבי יצרנים תיקון 42 חל רק על עוסק שמחזור העסקאות שלו כולל מע"מ אינו עולה על 1,950,000 ש"ח ואינו מעסיק מעל 6 עובדים. מקצועים חופשים דוגמת עו"ד, רו"ח, יועצי מס וכיוצא באלה, רשאים להמשיך לדווח על בסיס מזומן ולשלם את מס העסקאות רק עם קבלת התמורה גם אם מחזור העסקאות שלו עולה על 1,950,000 ש"ח בשנה.

לדברי עו"ד גולדמן, חשוב לציין כי ההוראה האמורה לעיל, היכולת לשלם מע"מ רק עם קבלת התמורה, הינה הוראת שעה לשנה אחת בלבד.
במקביל להוראה האמורה לעיל, קונה לא יהיה רשאי לדרוש חשבונית מס מהמוכר ו/או מנותן השירות לפני שהוא משלם את התמורה בגין אותה חשבונית.

יצוין, כי הוראת השעה הינה תוצאה של מאבק ציבורי ארוך, שאותו הובילו ארגוני העצמאיים והעסקים הקטנים, שעד עתה נאלצו לשלם מע"מ בגין הוצאת חשבונית מס, עוד בטרם קבלת התשלום בפועל. מדיניות זו הקשתה מאד על עסקים בראשית דרכם ועל עוסקים שקיים פרק זמן ארוך בין מועד הוצאת החשבונית לבין מועד קבלת הכסף בפועל, בשל תנאי התשלום הקשים השוררים במשק הישראלי.

לדברי עו"ד גולדמן, המשמעות של תיקון 42 היא שלא ניתן לדרוש חשבונית מנותן השירות או מהמוכר, אלא אם כן התשלום מבוצע בפועל, במזומן, בכרטיס אשראי או בצ'ק, ולא ניתן כפועל יוצא מכך, לעכב תשלום לנותן שירות או ספק אם הוא שלח חשבונית עסקה ולא חשבונית מס.
גולדמן אומר כי המשמעות של התיקון למי שרגילים לשלם כעבור חודשים בגין חשבוניות שהוגשו להם, היא שלא יוכלו להנות מכספי המע"מ שנוספו לחשבוניות המס, עד לקיזוז בעת התשלום בפועל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ציטרין גרופ.