הודעה לעיתונות

למרות לחצים שהפעיל שר החוץ ליברמן, איטליה מאפשרת את הפלגת הספינה השוודית בדרך לעזה

למרות לחצים כבדים שהפעיל שר החוץ של ישראל אביגדור ליברמן על עמיתו האיטלקי, אפשרו שלטונות הנמל בעיר לה ספציה שבאיטליה לספינה השוודית "אסטל" להפליג בדרכה אל חופי עזה. זאת בניגוד למה שהתרחש בשנה שעברה, כאשר לחצים שהפעילה אז ממשלת ישראל הביאו את ממשלת יוון למנוע את הפלגת ספינות "משט החופש" מנמל אתונה.

שישה עשר פעילי השלום המפליגים על סיפון הספינה השוודית, וביניהם הישראלי לשעבר דרור פיילר, קיבלו במחיאות כפיים את החלטת שלטונות הנמל שנמסרה להם כאשר קיימו על רציף נמל לה ספציה עצרת נגד המצור על רצועת עזה יחד עם מאות פעילים איטלקים שהגיעו למקום.

הספינה "אסטל", שנרכשה וצוידה בכספי תרומות שנאספו בשבדיה ותוך סיוע של האיגודים המקצועיים שם, החלה במסעה לעבר חופי עזה בחודש מאי השנה. היא יצאה מפינלנד ועברה בדרכה בחופי שוודיה, נורבגיה, דנמרק, גרמניה, הולנד, בלגיה, צרפת, ספרד ופורטוגל בטרם הגיעה לאיטליה. במהלך מסעה עצרה הספינה בנמלים רבים ונוסעיה קיימו אירועים ועצרות בשיתוף פעילים מקומיים. בין השאר השתתפו בפסיטיבל סרטים באזור ברטן שבצרפת, קיימו טכס בעיירה גרניקה המפורסמת שבחבל הבאסקים שבספרד, ובנמל ברצלונה באו לקבל את הספינה אמנים ידועי שם שקיימו הופעה לקהל של אלפים שנאסף בנמל. כעת נמצאת הספינה בשלבים האחרונים של מסעה הארוך, ומצפה להגיע אל חופי עזה בשבוע השני של אוקטובר.

"איננו חוששים מן האיומים של ממשלת ישראל לחסום אותנו בכוח" אומרים אנשי הספינה. "איננו מכירים בסמכות ישראלית לקבוע מי יכנס ומי לא יכנס לעזה. קיבלנו הזמנה מתושבי עזה הרוצים ומעוניינים לקבל ולארח אותנו, ואין לנו צורך בהזמנה או אישור משום גורם אחר. חלק מאיתנו כבר השתתפו בהפלגות קודמות לעבר עזה, בהן נעצרנו במים בינלאומיים בידי אנשי הקומנדו הימי הישראלי ונלקחנו למעצר בישראל. אז הובאנו בפני בית משפט ישראלי והואשמנו ב'כניסה בלתי חוקית לישראל', אולם האשמה זו הייתה כוזבת לחלוטין. אין לנו כל רצון וכל כוונה להיכנס למדינת ישראל או לעבור במים הטריטוריאליים שלה, כל כוונתנו היא להגיע לעזה. עזה היא לא ישראל."

אדם קלר, דובר תנועת גוש שלום העומד בקשר רצוף עם אנשי הספינה, שיגר מסר אל שר הביטחון אהוד ברק וקרא לו להנחות את ספינות חיל הים המשייטות מול חופי עזה לאפשר לספינה "אסטל" לעבור ולהגיע לנמל עזה. "לא יגרם ולו הנזק הקל ביותר לביטחון מדינת ישראל ממעבר של ספינה קטנה ובה שישה עשר פעילים בלתי חמושים ועגינתה בנמל עזה" נאמר במסר. מעבר לכך, קוראת תנועת גוש שלום להביא קץ למצור על רצועת עזה, הגורם פגיעה קשה בתושביה. "המצור אינו מונע אספקת נשק לעזה, הוא כן מונע ממיליון וחצי אנשים לחיות חיים נורמליים, מגביר את היאוש והשנאה. המצור שמטילה מדינת ישראל על רצועת עזה הפיל אך לפני מספר ימים קרבן נוסף, הדייג העזתי בן ה-22 פהמי אבו ריאש שנורה למוות על לא עוול בכפו. זהו כתם של חרפה על מצחה של מדינת ישראל, והגיע הזמן לשים לכך קץ".

לפרטים: אדם קלר, דובר גוש שלום 054-2340749
אנשי קשר על סיפון הספינה השוודית:
Dror Feiler: +46 702855777, Mattias Gardell: +46 703036666
Mikael Lofgren: +46 707983643, Ann Ighe: +46 709740739
Victoria Strand: + 46 727356564, Staffan Granor: : +46 703549687
להלן נוסח העצומה נגד המצור על עזה שנחתמה בידי מאות חברי פרלמנט, אמנים ופעילי חברה אזרחית ממדינות שונות.

בקיץ הזה נכנס לשנתו השישית הסגר הקשה המוטל על בני העם הפלסטיני ברצועת עזה. הסגר הזה – הנקרא "מצור" בפי קרבנותיו - מהווה הפרה של החוק הבינלאומי ושל זכויות האדם הבסיסיות של האוכלוסייה האזרחית בעזה. למצור יש השלכות הומניטריות הרסניות ליותר מ -1.6 מיליון בני אדם, רובם ילדים, החיים ברצועה הצרה שבין חוף הים התיכון לבין מדבר הנגב.

המצור הוא בלתי חוקי ולא אנושי – וגם אינו מועיל מנקודת הראות הישראלית עצמה. הוא לא מנע הברחת נשק לרצועה וגם לא מנע ירי טילים, והוא גם לא הביא לנפילת שלטון חמאס. להיפך.

ישנן יותר ויותר עדויות על חוסר האנושיות של המצור, אשר תוצאתו היחידה היא לעורר אלימות וייאוש. בחודש יוני השנה יצאו חמשים ארגונים הומניטריים וסוכנויות של האו"ם בקריאה והפצרה כנה ויוצאת דופן, לשים קץ מיד למצור על עזה. יתר על כן, באוגוסט פורסם דו"ח של האו"ם שהגיע למסקנה כי עזה עלולה להפוך בלתי ראויה למגורי אנוש עד שנת 2020, אם לא תינקט פעולה דחופה לתיקון המצב.

בגלל המצור לא ניתן לבנות מחדש כיאות את בתי המגורים, בתי החולים והמתקנים לטיהור מים שנהרסו בהפצצות המסיביות על עזה בחורף 2008/2009. האיסור על יצוא מונע מתושבי הרצועה להתפרנס, והוא גורם חשוב ביצירת תלות כמעט מוחלטת של התושבים בסיוע מבחוץ. "כלכלת המנהרות", שהיא אחת מההשלכות של המצור, מעודדת עבריינות ומערערת את כל סוגי הכלכלה הלגיטימית.

מבני משפחה המתגוררים, חלקם בעזה וחלקם בגדה המערבית, נשללת הזכות לבקר אלה את אלה. מן הצעירים נמנעת נגישות להשכלה גבוהה באוניברסיטות הפלסטיניות שבירושלים ובגדה המערבית. לדייגים אסור לדוג מחוץ לתחום של שלושה מיילים ימיים מהחוף.

לכל אורך ההיסטוריה היווה הים התיכון אמצעי של קשר בין אנשים ותרבויות שונות. אולם מבחינת הפלסטינים בעזה הים הינו אחת מהחומות המקיפות אותם – בדיוק כמו החומות המפרידות אותם מישראל, ממצרים ומהחלקים האחרים של פלסטין.

המצור הוא מכשול ברור על הדרך לשלום בר קיימא וצודק. אולם ברור שהפוליטיקאים שלנו במדינות השונות מגלים אזלת יד כשמדובר במימוש הצהרות על זכויות האדם ועל החוק הבינלאומי. הגיע הזמן לפעולה אזרחית!

פעולה אזרחית היא מטרתה של פעולת הספינה לעזה/משט החירות. הספינה אסטל כבר מפליגה מאז תחילת הקיץ, כשהיעד שלה הוא עזה ומטרתה היא להביא לסיום המצור. אנו, החתומים מטה, מביעים את תמיכתנו בפעולות סולידריות בלתי אלימות כמו הספינה לעזה/משט החירות, יוזמה שבה חלק מאיתנו נוטלים חלק כנוסעים על הסיפון ואחרים כאוהדים מושבעים על היבשה.

המסר שלנו הוא פשוט:
הפלסטינים הם בני אדם ויש להם זכויות אדם! סיימו את המצור! שלחו אותם לחופשי!

סרטון יוטיוב על הספינה אסטלה בנמל לה ספציה באיטליה, בדרכה לחופי עזה
http://www.youtube.com/watch?v=VduhtPhulEY&feature=youtu.be