משמאל-נשיא המדינה שמעון פרס, סטף ורטהימר וראש העיר נצרת ראמז ג'ראיסי בחנוכת גן התעשייה בנצרת-צילום עופר בלנק
משמאל-נשיא המדינה שמעון פרס, סטף ורטהימר וראש העיר נצרת ראמז ג'ראיסי בחנוכת גן התעשייה בנצרת-צילום עופר בלנק
הודעה לעיתונות

התעשיין סטף ורטהימר חנך היום את גן התעשייה היהודי ערבי הראשון בישראל בעיר נצרת במעמד נשיא המדינה

גן התעשייה יספק כ-1000 מקומות עבודה חדשים בעשור הקרוב

נשיא המדינה בנאומו: "לא יהיה דו קיום אמיתי בין יהודים לערבים ללא שוויון מלא!".

במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס נחנך הבוקר גן התעשייה של התעשיין והיזם סטף ורטהימר. גן התעשייה החדש בנצרת שבגליל, יהווה מקור תעסוקה והשתלבות עסקית וכלכלית לכלל האוכלוסיות המתגוררות בגליל: ערבים, יהודים, דרוזים וצ'רקסים וצפוי לספק כ-1,000 מקומות עבודה בעשור הקרוב ולאכלס בקרבו כ-30 חברות יהודיות וערביות ממוקדות ייצוא.

הנשיא פרס נשא נאום מיוחד בטקס הפתיחה החגיגי ופתח בברכות חמות לסטף ורטהימר: "אני מודה לך סטף, בשם מדינת ישראל על פרויקט יוצא דופן זה. המפעל הזה כאן הוא צעד ראשון ומבטיח לשלום ודו-קיום בין כל המגזרים. לא יהיה דו-קיום בין יהודים לערבים אם לא יהיה שוויון אמיתי, הלכה למעשה, ברמת החיים בין כל המגזרים. אם נמשיך לקדם את השוויון אנו נזכה בשינוי מהפכני. אני לא מקבל שוויון שמתבטא רק בכותרות העיתונים אני מקבל רק שוויון אמיתי. מהות הגן הזה היא הענקת תעסוקה איכותית ויצירת מקומות עבודה ושוויון הזדמנויות לכולם, הגן הזה מוכיח שזה לא חלום זו מציאות. המפעל כאן הוא ההצהרה הכי טובה לדו-קיום בין יהודים לערבים, זה ממשי ובעל תוכן ולא רק מילים ריקות". לאחר מכן פנה הנשיא לראש העיר של נצרת ואמר לו: "אדוני ראש-העיר, אתה עומד לקבל עיר חדשה. הגן הזה זו המילה האחרונה בטכנולוגיה והוא יביא את עירך לפסגות חדשות".

נשיא המדינה הצטרף לביקורת שהעלה סטף ורטהימר על הזמן הממושך (למעלה מ-10 שנים) שלקח להקים את הגן בשל בירוקרטיה ואמר, כי לא יעלה על הדעת שפרויקטים תעשייתיים איכותיים שבאים לייצר מקומות תעסוקה ושוויון הזדמנויות לכלל המגזרים יתקלו במכשולים כה רבים וייקחו זמן רב כל כך.

התעשיין סטף ורטהימר נשא גם הוא דברים בטקס הפתיחה ואמר: "גן התעשייה בנצרת הינו מודל ותרומה אמיתית לכלכלה, לחברה ולדו-קיום יהודי-ערבי. ייצור מקומות עבודה ופרנסה בגליל הם שישאירו כאן את הבנים והבנות מכלל המגזרים ויסייעו לפיתוח הפריפריה והמדינה, גם כאן אנו נקיים הכשרה מקצועית תוך טיפוח דו קיום תרבותי משולב והזדמנות שווה לכולם". יודגש, כי בפתח דבריו הדגיש סטף ורטהימר את העובדה המצערת שהקמת הגן נמשכה כמעט עשור ונתקלה במכשולים בירוקרטיים רבים, בעוד הקמת גן זהה לזה בטורקיה לקחה כשנתיים: "יותר מידי עורכי דין, מנהלים ובירוקרטיה הפריעו לקידמה ולפרנסה. בעשר שנים יכולנו לעשות הרבה יותר".

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר, שלח מסר הרגעה לציבור ואמר, כי מצב המשק טוב, רמת ההבטלה הינה נמוכה ביותר מזה 30 שנה ושיעור התעסוקה החל לעלות כבר לפני חמש שנים.

ראש העיר של נצרת מר ראמז ג'ראיסי ברך את נשיא המדינה ואת סטף ורטהימר ואמר: "חזון ההיי-טק מעניק תקווה לצעירים ומתפתח בנצרת בקצב מהיר".

גן התעשייה נצרת הוא השביעי מבין גני התעשייה של סטף ורטהימר. בדומה למקביליו בתפן, תל חי, דלתון ולבון בגליל, עומר בנגב, ו-GOSB בטורקיה, הוא מבוסס על חמישה עקרונות: יצוא, חינוך, דו-קיום, קהילה ותרבות.

גן התעשייה נבנה בהשקעה של כ-22 מיליון דולר והוא כולל קומפלקס מעוצב ויפיפה של כ-24 אלף מ"ר, הטובל בכ-15 דונם של נוף מעוצב ומטופח. עם מקום לכ-30 חברות ערביות ויהודיות ממוקדות ייצוא, צפוי גן התעשייה לספק 1,000 מקומות עבודה בעשור הקרוב ולשחק תפקיד פעיל בחיזוק בסיסה הכלכלי של נצרת, באמצעות הרחבת הפרודוקטיביות שלה מעבר לעסקים מבוססי תיירות ושירותים.
אף שגן זה נבנה לרווחת האוכלוסייה הערבית של האזור, עקרון ההזדמנות השווה המנחה את כל גני התעשייה של ורטהימר יגבר גם כאן. החברות הנכנסות אל גן התעשייה ייהנו מהטבות של אזור פיתוח לאומי א' ומחבילת הטבות המעודדת העסקה של עובדים ערבים בעלי הכשרה מקצועית וטכנולוגית.
חלק מתוכנית התפעול של גן התעשייה יהיה גיוס יזמים ערבים ויהודים כדי להשתתף בקורס יזמות תעשייתית מעשית. התקווה היא שבוגרי הקורס הערבים והיהודים יצרו שותפויות ערביות-יהודיות פוטנציאליות של מיזמי תעשייה, שיכולים להתפתח בגן התעשייה נצרת.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- תקשורות יעל שביט.