מפרסם: ווטסון יחסי ציבור
תאריך: 15/07/2013 11:29
נושא: חברה
הודעה לעיתונות

" אין כיום מדינה מערבית ודמוקרטית המחזיקה מאגר ביומטרי שבו נאגרות טביעות האצבע של כלל האזרחים"

יו"ר ועדת המדע, ח"כ גפני בדיון על הליקויים במאגר הביומטרי:
" אין כיום מדינה מערבית ודמוקרטית המחזיקה מאגר ביומטרי שבו נאגרות טביעות האצבע של כלל האזרחים"

התנועה לזכויות דיגיטליות תציג בישיבה את פירוט הכשלים שנתגלו באבטחת המאגר

ועדת המדע של הכנסת התכנסה היום לבקשת חברי הכנסת זנדברג, חנין ופייגלין לדיון בנושא הכשלים החמורים שנתגלו באבטחת המאגר הביומטרי. יו"ר הועדה קבע בדיון כי מרכז המחקר והמידע של הכנסת יקיים השוואה בינ"ל מקיפה על קיומם של מאגרים בעולם וכי הועדה תמשיך לעקוב ולפקח על הניסוי הביומטרי.

יו"ר הועדה ח"כ גפני: "על פי רוב מדינות העולם, גם על פי הנתונים שלנו כיום אין מדינה מערבית ודמוקרטית מאגר שבו נאגרות טביעות האצבע של אזרחים. אני מבקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבחון לעומק את הסוגיה הזו. באחרונה יצא מידע בצורה שלומיאלית ובגלל זה כינסנו את הדיון. שמענו יותר מקרים של אנשים שעשו שימוש לרעה במידע ממשלתי מאשר אנשים שזייפו תעודות זהות".

ח"כ תמר זנדברג אמרה בדיון כי: "הפיילוט של המאגר הביומטרי הוא ניסויי שנכנס לנתיב הקריטי ולא לעצם נחיצותו של המאגר. אני לא השתכנעתי שיש צורך במאגר הביומטרי. דומה הדבר לכך שיכריחו אותנו לתת שישמה אחת לכל החשבונות הדיגיטליים שלנו ואותה סיסמה תהיה מאוחסנת בידי המדינה. ברור לכולנו שזה לא סביר. אנחנו שואלים מדוע צריך לכרוך את תעודת הזהות החכמה עם המאגר הביומטרי?"

ח"כ דב חנין: "המאגר הוא לא רק מהלך מיותר הוא גם פסול ומסוכן. האיום שאנחנו ניצבים בפניו היום הוא שהפיילוט הזה הוא הדרך להכניס את הסוס הטרויאני הזה של המאגר מהדלת הראשית. אנחנו לא רוצים לחיות בחברה של אח גדוטל, איננו רוצים שמישהו ישלוט בנתוני הגוף שלנו וירכז אותם. יתרה מכך, כל מאגר דינו להיפרץ. המאגר הזה שבו כל נתוני הגוף שלנו נמצאים יהיה לא רק בידי הממשל אלא גם בידי אירגונים אחרים, ואת הנתונים הללו לא נוכל להחליף".

ח"כ פייגלין אמר בדיון כי: "בארה"ב אין עד היום אפילו תעודת זהות. הם הבינו שכאשר המדינה תובעת את זהותו של אדם יש כאן איום על עקרון החירות, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנטילת נתוני גוף. במקרה הזה יצר השררה הוא החזק ביותר. מידע על כל אזרח הוא כוח להשחית".

פרופ' קרין נהון, העותרת הראשית לבג"ץ, כנגד המאגר אמרה בדיון כי: "אנחנו פוגעים פגיעה קשה בפרטיות של אזרחי ישראל, ואת כל זאת אנחנו עושים בלי להבין מהי הנחיצות של המאגר הזה. בעולם המערבי לא הולכים לכיוון הזה. זאת ועוד, השאלה האמיתית כאן היא מי ישלם את המחיר כאשר זה ידלוף, והתשובה ברורה. אנחנו".

פרופ' דני דולב, מומחה בעל שם עולמי באבטחת מידע מהאוניברסיטה העברית: "אין מאגר שלא דולף. המאגר הזה ידלוף. אנו קוברים את הפרטיות של אזרחי ישראל מבלי שום אפשרות לגלגל את המצב אחורה".

היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, עו"ד יהונתן קלינגר: "לפחות אדם אחד כבר פרץ את המאגר הביומטרי של רשות התעסוקה והורשע בכך על פי הודאתו. אבל הצרה היא לא רק שליפה של מידע, כפי שראינו שכבר קרתה. יש כאן אפשרות להכנסת נתונים אל תוך המאגר. מהו הפיקוח שיש למשרד הפנים על האפשרות להכניס אדם למאגר בזהות בדויה? המאגר הזה לא נחוץ ואין שום צורך להקים אותו".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ווטסון יחסי ציבור.