רשת מרפאות פרופורציה
רשת מרפאות פרופורציה
הודעה לעיתונות

האם להרשות לבני הנוער טיפולים אסתטיים בחופשת הקיץ?

הפניות לביצוע טיפולים אסתטיים בקרב בני הנוער הולכות וגוברות בעיקר לקראת החופש הגדול. המטופלים מנצלים את החופשה הארוכה על מנת לעבור את הטיפול, להחלים ולחזור לשגרת חייהם. לניתוחים הפלסטיים קיימים יתרונות, אך קיימים גם סיכונים ויש דברים שצריך לבדוק ולהקפיד עליהם לפני ביצוע הניתוח. מה צריך לבדוק הרופא לפני ההחלטה על ביצוע הניתוח, מאיזה גיל ניתן לבצע את הניתוחים השונים ומתי לא מנתחים? מומחי רשת מרפאות פרופורציה מסבירים.

התנאי ההכרחי לניתוח: בגרות נפשית
"ההנחיות המקצועיות בקשר להתאמת בני נוער לביצוע ניתוחים פלסטיים, מבוססות על שיקולים פיזיולוגיים ושיקולים פסיכולוגיים כאחד", מסביר דר' יעקב בר, מומחה בכירורגיה פלסטית, מנתח פלסטי בכיר ברשת מרפאות 'פרופורציה'. "שני הגורמים חשובים מאוד וחייבים להוות חלק בלתי נפרד מקבלת ההחלטה של המנתח. לכן, חשוב מאוד לבדוק ולוודא שהרופא המנתח מתייחס בכובד ראש ובוחן את האספקטים הפסיכולוגיים והאישיותיים של המטופל, במיוחד כשמדובר בבני נוער. וזאת למרות שנדרשת חתימת ההורים לביצוע ניתוח למטופל שגילו מתחת לגיל 18".

"השיקולים הפסיכולוגיים נבחנים בקפידה, ובגרותו הנפשית של המטופל, על פי התרשמותו של המנתח, הינה תנאי הכרחי לביצוע הניתוח", אומר דר' בר. יש לשים לב לדברים אלה בכל סוגי הניתוחים, החל מניתוח להצמדת אוזניים, המיועד לשיפור המצב במסגרת המראה הקיים, ועד לניתוח אף, שתוצאתו יצירת מראה חדש לגמרי

הגדלת חזה: לא לפני גיל 18

אחד הניתוחים הפופולאריים בישראל הינו ניתוח להגדלת החזה. יש לקחת בחשבון כי ההתפתחות הפיזיולוגית של החזה מסתיימת בסביבות גיל 18, ולכן רצוי לבצע את הניתוח מגיל 18 ואילך. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הולך וגובר מספרן של בנות בגילאים צעירים יותר (החל מגיל 15) המבקשות לעבור ניתוח להגדלת חזה. בגילאים אלה ניתן טכנית לבצע ניתוח הגדלת חזה, אולם על הרופא המטפל להתייחס לבגרותה הנפשית של הנערה. הרופא חייב לבדוק האם ההחלטה מבוססת על רצונה האישי של הנערה, והאם היא מושפעת מהוריה או מלחץ חברתי שקיים סביבה.

ד"ר בר מייעץ כי במקרים שבהם גודל החזה בגילאי 16-18 סביר, עדיף שלא לבצע את הניתוח ולייעץ למטופלת לדחות את ההחלטה עד לגיל מאוחר יותר, שבו תסתיים ההתפתחות הפיזיולוגית של השדיים. יחד עם זאת, במקרים אינדיבידואלים, כשהחזה שטוח כמעט לחלוטין וכשהרופא מתרשם שהנערה בוגרת נפשית, אפשר להתחשב ולבצע את הניתוח לפני גיל 18. הנטייה במקרה זה הינה להחדיר שתל קטן, על-פי העיקרון שככל שהשתל קטן, כך התוצאה נראית טבעית יותר.
יש לזכור כי בגילאים הצעירים קיימת בנוסף גם מגבלה פיזיולוגית בביצוע ניתוחי הגדלת חזה, היות ובגלל השלב המוקדם בהתפתחות, קיים גבול לגודל "הכיס" שניתן ליצור עבור הכנסת השתל לחזה. אצל נערות המעטפת העורית היא יחסית קטנה, ולכן מאפשרת הכנסת שתל בגודל קטן יחסית - של 200-250 סמ"ק.

ניתוח אף: אף על פי כן יש להיזהר

ניתוח אף הינו צעד משמעותי במיוחד מבחינתו של המטופל. מדובר בשינוי של איבר מאוד מרכזי, המעניק מראה חדש לחלוטין לפניו של המטופל. הבקשות לניתוחים מתחילות בגילאי 16-17, כשהיחס בגילאים האלה הוא בד"כ 80% בנות, 20% בנים.חשוב לדעת כי תהליך הגדילה של האף מסתיים בסביבות גיל 16, ולכן רצוי להימנע מהתערבות כירורגית בשלבי הגדילה, ורק לאחר סיום התהליך ניתן להתחיל ולבצע ניתוחי אף.
גם במקרה זה על המנתח להפעיל שיקולים פסיכולוגיים לפני ביצוע הניתוח. על הרופא לבחון את הבשלות הנפשית של הנער או הנערה, ולהביא בחשבון נתונים כמו רצונם הכן בניתוח, וכי הם אינם מושפעים מלחצי החברה כגון הורים וחברים. חשובה לא פחות היא הבשלות הנפשית של המטופל ברמה של מוכנות לקבל את השינוי במראה. גילאי העשרה הינם גילאים שבהם מתעצבת האישיות, ולפיכך צריך המנתח להתרשם פסיכולוגית על המוכנות על הנער/ה, ועל מידת הסיכון של פגיעה נפשית. השיקול הפסיכולוגי במקרה של ניתוח אף מאוד משמעותי, היות ומדובר בשינוי במראה הפנים, וקיימת בגיל זה נטייה לחשוב בקיצוניות של "שחור" ו"לבן", הווה אומר שהמטופל תופש את התוצאה כ"הכי יפה בעולם" או "הכי מכוערת שיש."
לפיכך, למרות שמבחינה פיזיולוגית ניתן לבצע את הניתוח כבר מגיל 16, מומלץ לא לבצע ניתוחי אף בבני נוער שהתחושה לגביהם היא של חוסר בגרות נפשית, בלבול וכי הם מושפעים מהסביבה. כשהרופא נתקל באמרות כגון: "אמרו לי" מאשר "אני חושב", או במקרה שבו הוא מזהה לחץ מההורים, הדבר צריך להדליק נורה אדומה. העדיפות היא שההורים לא ילחצו, או שאפילו יביעו התנגדות לניתוח

אוזניים בולטות: אפשר כבר מגיל 11

"אוזניים בולטות" אצל בני נוער הם מקור לסבל חברתי משמעותי, והן פוגעות בביטחון העצמי של הנער או הנערה. ניתוח להצמדת אוזניים הינו הפתרון האולטימטיבי. מבחינה אנטומית, האוזן מגיעה ל-90% מגודלה הסופי בגיל 7, כך שאת ניתוחי הצמדת האוזניים ניתן לבצע כבר מגיל 11. הניתוח הינו חיצוני בלבד, והוא מטפל בצורת האפרכסת בלבד.
גם במקרה זה חשוב שהמנתח יהיה קשוב לסיבות הגורמות לילד לרצות בניתוח, ולהיות בטוח שמדובר ברצון הנער/ה ולא ברצונם של ההורים. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית (אצל ילדים הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה), כשניתן לחזור הביתה עוד באותו יום, עם אוזניים חבושות.

הזעת יתר: בעיה חברתית קשה בכל גיל

תופעה שכיחה אצל בני הנוער המפריעה מאוד לסובלים ממנה, הינה הזעת היתר. לרוב נובעת התופעה כתוצאה מלחץ נפשי או גופני משמעותי. במקרה כזה, היא אינה נעלמת לאחר היעלמות הגורם שיצר את הסטרס. יש לציין כי לא מדובר בבעיה אסתטית קלה וקטנה אשר ניתן לטפל בה באמצעים אחרים, אלא כזו הגורמת לבעיה חברתית קשה, בכל גיל.
במהלך הניתוח המטפל בבעיה, ואשר נערך תחת הרדמה מלאה, מתבצעים גירוד ושאיבה של בלוטות הזיעה מבית השחי. יחד עם זאת, ועל אף השכיחות של התופעה, לא מומלץ לעבור את הניתוח לפני גיל 16, שכן מדובר בתהליך טראומטי לגוף.
הסרת שיער: מומלץ לחכות לסיום ההתפתחות המינית

הסרת השיער הפכה בשנים האחרונות לשכיחה מאוד בקרב הציבור. "בכל הקשור למועד התחלת תהליך הסרת השיער אצל בני נוער הצעירים, אנו מחלקים את ההמלצות לפי מין הפונה", אומרת דר' כרמן ברטמן, מנהלת תחום הלייזר ברשת מרפאות 'פרופורציה'. "לנערות מומלץ להתחיל בטיפולים רק לאחר סיום ההתפתחות המינית, כ- 3-4 שנים מיום קבלת המחזור החודשי. במקרה של התחלה מוקדמת שכזו, יתכן שיידרשו יותר טיפולים מהממוצע בגלל שרמת השיעור לא התייצבה עדיין".
"גם אצל נערים יש להמתין לסיום הליך ההתפתחות המינית, אשר קורה בשלב מאוחר יותר - בדרך כלל בראשית שנות העשרים שלהם. אצל בנים רמת השיעור משתנה באזורים מסוימים ומתווספת עד שלהי שנות השלושים שלהם. יש חשיבות לאבחון הנכון של רמת השיעור באזור ולתזמון הנכון של התחלת טיפול באזורים מסוימים, שכן ייתכנו מצבים של צמיחת שיער נוסף, במקביל לניסיונות ההסרה. באופן כללי מומלץ להתחיל טיפול באזורים שבהם הצמיחה נראית מרבית ולא בתחילתה."
נתון נוסף שאותו יש לקחת בחשבון הינו שבני נוער עלולים להיות פחות ממושמעים בנוגע לאיסור לחשיפה בלתי מוגנת לשמש, ומכאן שקיימת עלייה מסוימת בגורמי הסיכון הכרוכים בטיפול, כגון כוויות, שינויים בגוון העור וכו', ולכן חובה להבהיר זאת היטב לפני תחילת הטיפול. כמו כן, טיפולי הפחתת השיער בלייזר IPL יכולים להיות לא נעימים ואפילו כואבים, וייתכן שהנער/ה יתקשו לשאת את הכאב, למרות אמצעי העזר כגון ראש מכשיר מקורר או אוויר קפוא המלווה את הטיפול.
דר' ברטמן מוסיפה כי ייתכנו מקרים של שעירות גבוהה מסיבות שונות, בין אם הן תורשתיות או כאלה הנובעות משיבושים הורמונאליים או אחרים. במקרים אלה קיימת השפעה נפשית וחברתית רבה על המתבגרים, העלולה לפגוע באיכות חייהם. במקרים אלו ניתן לשקול טיפול מוקדם בגיל מוקדם יותר, תוך בחינת כל היתרונות והחסרונות של ההליך, וההבנה שייתכן שהטיפול יהיה ארוך יותר או יעיל פחות מהממוצע.
בסופו של דבר הטיפול מאוד אינדיבידואלי ומושפע מגורמים רבים וייחודיים אשר את כולם יש לקחת בחשבון בשלב האבחון של הרופא המטפל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- יוספה תקשורת - דוברות ויחסי ציבור.