מפרסם: לוטן תדמיות
תאריך: 08/09/2013 11:34
נושא:
הודעה לעיתונות

כיצד ניתן להתנתק מהשיווק ברשתות החברתיות

כן קראתם נכון - להתנתק. דווקא בעידן בו נדמה שכל המותגים, גדולים כקטנים, כבר הבינו שהנוכחות שלהם ברשתות החברתיות ובבלוגים הכרחית, מסתמנת מגמה הפוכה בקרב הגולשים. יותר ויותר אנשים חשים מוצפים במידע ויוצאים לחופשה וירטואלית בתדירות הולכת וגבוהה. אז הנה ההמלצות שלנו לניקוי הדסקטופ השיווקי שלכם לקראת השנה החדשה שבפתח

מאת: יעל לוטן, מנכ"לית חברת "לוטן תדמיות"

לאחרונה הודיע אחד השמות המוכרים ביותר בעולם בתחום השיווק אונליין, בארטונדה ת'ורסטון, שהוא יוצא לחופשה וירטואלית ומתנתק למשך חודש שלם מהעולם הדיגיטלי, לאחר שחש מותש מניסיונותיו להתעדכן כל הזמן בציוצים, בפוסטים, בתמונות, בצ'טים ובסטטוסים השונים. הוא הכריז על כך לאחר שהבין לטענתו כי אורך החיים המעודכן תמידית פשוט אינו ריאלי לאורך זמן. הטכנולוגיה אפשרה לו ובעצם לכל אחד ואחד מאיתנו, לקיים מערכות יחסים וירטואליות ושיחות עם אלפי גורמים שונים בו זמנית, אך במקום שתוסיף ערך אמיתי לחייו, הוא הפך לאדם לחוץ יותר, אשר מתקשר עם כולם אך למעשה אינו מתקשר באמת עם אף אחד.

למעשה, כל אחד מאיתנו חש תחושות דומות בנקודות זמן שונות במהלך השנים האחרונות – מה שהחל כדרך מצויינת לשמור על קשר עם משפחה וחברים ואף להכרות עם אנשים חדשים בעלי תחומי עניין דומים, הפך למקור ללחץ. כולנו מנסים להתמודד עם זרם המידע הבלתי פוסק שנזרק כל העת לכיווננו וסובלים מהפחד האמיתי לפספס (מושג שכבר נטבע בארה"ב ומכונה FOMO – fear of missing out).

עקב כך, ישנה בשנים האחרונות דווקא מגמה הפוכה, המצביעה על כך שיותר ויותר אנשים מתחמקים באופן מודע ולתקופות זמן קצרות מהעולם הדיגיטלי. מחקר אמריקני שפורסם לאחרונה על ידי מכון המחקר Pew הראה כי 61% ממשתמשי הפייסבוק בארה"ב יצאו לחופשה מרצון של שבוע לפחות מהאתר.

אך באופן פרדוקסלי למגמה זו, רב החברות והמותגים דווקא מוסיפים להגביר כל הזמן את נוכחותן ברשת. אם בעבר העלאת פוסט אחד בשבוע לבלוג החברה נחשב לאסטרטגיה שיווקית נכונה, היום מצופה מחברות להעלות לפחות 15 פוסטים בחודש ולהיות פעילים במקביל גם בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר, ביוטיוב, בטאמבלר, בפינטרסט ועוד. ישנם אפילו כלים ואפליקציות שונות המאפשרות לקשר אוטומטית בין כל הרשתות עבורכם.

לכן, במקום לנסות ולעמוד בקצב ולהיות נוכחים בכל מקום ובכל זמן נתון, על חברות דווקא לשקול אסטרטגיה הפוכה ולנקות את השולחן הוירטואלי שלהן. הכוונה אינה כמובן ללקיחת חופשה יזומה מהנוכחות ברשת, אלא להבין, להפנים ולהתחשב במגמת הברורה של הגולשים.

אז הנה כמה עצות במיוחד עבורכם לקראת השנה החדשה:

1. הפסיקו למדוד ולכמת כל פעולה.
במקום להתמקד ב-ROI של כל פיסת תוכן שאתם מעלים, נסו דווקא להעלות מידי פעם פריטי מידע שאין להם רווח כמותי מדיד לעסק. נסו למשל לבקש מהלקוחות שלכם את דעתם על נושאים או מוצרים שונים שלכם, לחלוק משהו מעניין שמותג אחר העלה או לכתוב פוסט לבלוג שלכם על אחד מהעובדים.
2. צמצמו את הנוכחות שלכם ברשתות השונות.
אתם בוודאי לא יכולים להרשות לעצמכם להעלם לחלוטין מפייסבוק או טוויטר אבל האם מישהו באמת ישים לב אם תסגרו את העמוד שלכם בפינטרסט למשל? נסו לבדוק האם כל אחד מהחשבונות שלכם ברשתות באמת הכרחי ואינו גוזל מכם זמן יקר מידי ומשאבים רק לשם השארתו באויר. האם פתחתם את החשבונות מלכתחילה אך ורק משום ששמעתם כי זה הדבר הגדול הבא בדיגיטל?
3. לימדו את ערכה של שתיקה.
לא חייבים תמיד להתייחס לכל מאורע גדול בארץ ובעולם. תאמינו או לא – לרב הלקוחות שלכם לא ממש יהיה אכפת אם לא תעלו סטטוס יום אחד מתוך השבוע. אם אין לכם משהו חשוב או מעניין להגיד – ממש לא חייבים.
4. אל תזניחו את השיווק אופליין.
אל תשכחו שהלקוחות וקהל היעד שלכם אינו נמצא רק במרחב הוירטואלי. קחו קצת מתקציב הרשתות החברתיות שלכם ותשקלו היטב האם אתם רוצים להמשיך לנתב אותו לשם או דווקא להוסיף קצת משאבים לפעולות שיווקיות מסורתיות יותר כמו יח"צ ופרסום. נסו להשקיע קצת יותר בקהילה האמיתית של החברה שלכם. מדיה חברתית אפקטיבית ואמיתית יוצאת מגבולות המרחב הוירטואלי ובונה קשרי לקוחות גם בעולם האמיתי.

בדיוק כפי שאנשים פרטיים צריכים קצת זמן לעצמם מחוץ לעולם הדיגיטלי על מנת לבסס קשרים אמיתיים ואיכותיים עם אנשים בסביבתם, כך גם חברות ומותגים. סביר להניח שאם תבחנו זאת מקרוב, תגלו שמאחורי כל הלייקים שצברתם לעמוד שלכם בפייסבוק בעמל רב ובהשקעה לא קטנה, עומדים אנשים שישמחו אם תנהלו איתם אינטרקאציה גם בעולם האמיתי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לוטן תדמיות.