פרט מהתערוכה
פרט מהתערוכה
פרט מהתערוכה
פרט מהתערוכה
פרט מהתערוכה
פרט מהתערוכה
הודעה לעיתונות

התערוכה אנמנזה של הפסלת דוריס ארקין

אוצרת שרון יאבו איילון

אנמנזה, תערוכתה של הפסלת דוריס ארקין, בוגרת בית הספר לאמנות "בסיס", תפתח בבית האמנים בתל אביב ביום חמישי ה-10.10.2013 בשעה 19:30 ותוצג עד תאריך 02.11.13. התערוכה היא תערוכת יחיד ראשונה לארקין, בה היא מציגה פסלי מתכת גדלי מימדים המייצרים יחסי גומלין זה עם זה, עם חלל הגלריה ועם הצופה.

תהליך ההיזכרות כליקוט והשימוש בזיכרון ככוח בונה עומדים בבסיס עבודתה של דוריס ארקין. שם התערוכה – "אנמנזה" (היזכרות) – שאול מעולם הפסיכולוגיה: אדם הפונה לטיפול נשאל על עברו, על אירועים וחוויות בחייו, על קשרים משפחתיים ואחרים, ועל רגשותיו, במטרה ללקט פיסות חיים העשויות לשפוך אור על מצוקתו באמצעות ההבנה של מקורותיה. את חלקן, אולי המשמעותי ביותר, לא יזכור, ואולי ישכתב או ידחיק היטב כדי להגן על עצמו מכאב. הפסלים בתערוכה ותהליך העבודה עליהם דוברים את ליקוטי הזיכרון ומחיקות הזיכרון הבונים את מה שאנחנו חשים כ"אני".

בתערוכה מרכיבה ארקין רשתות של זיכרון, תופרת ופורמת זיכרונות פרטיים וקולקטיביים, עוברת דרך תהליכים נפשיים אל עולם ומקום שהם פרי המצאתה. תוך שיטוט בחלל התערוכה, הצופה מוזמן ללוות את ארקין בתהליך ההיזכרות הפרטי ולחוות אותו מנקודת מבט אישית. התערוכה מורכבת ממספר עבודות פיסוליות גדולות, העשויות רשתות מתכת ייחודיות שהולחמו, רותכו או נקשרו בעבודת כפיים האורכת זמן רב. לפסלים, על פי רוב, צורות גיאומטריות פשוטות, ארכיטיפיות – כדור, עיגול, קו, ריבוע – העומדות בניגוד למורכבות המרחבית של הרשת שממנה נבנו.

הרשת היא פני שטח אווריריים המתווים צורה ומייצרים משטח, מאסה, חומריות, ציוריות. הרשתות של ארקין נוצרו משאריות של תהליכים אחרים, שאריות שהן חומר זוכר ועֵד לתהליך שממנו באו. אלה יחידות מקריות, חד-פעמיות, שמשהו מצורתן הלא-מכוּונת ארקין מתעקשת לשמר. בתהליך בניית הרשת, החלקים מתחברים זה לזה ליצירת פני שטח לא מושלמים, פגומים, כבבואתו המחוררת של הזיכרון.

אופן הצבת העבודות בתערוכה מדגיש כי מהות הפסל אינה מסתכמת בתכונותיו הפיסוליות אלא נבנית גם מהצבתו בחלל ותפיסתו על-ידי הצופה. המבנה הלא-סדיר של חלל הגלריה נוּצל ליצירת יחסים יוצאי דופן בין עבודה אחת לשנייה ובינן לבין המקום והמבט. כל אחת מהעבודות מתקיימת כשלעצמה במעין אוטונומיה סגורה, אך גם ביחסי גומלין עם העבודה הסמוכה לה.

דוריס ארקין - פסיכולוגית ופסלת. בעלת תואר ראשון בפילוסופיה ופסיכולוגיה, ותואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הילד מאוניברסיטת ת.א. סיימה לימודי פיסול בבית ספר "בסיס". הציגה בתערוכות קבוצתיות בארץ. זו תערוכת היחיד הראשונה שלה. עובדת בהרצליה.

בית האמנים ע"ש זריצקי, רחוב אלחריזי 9 , תל-אביב
פתיחה: יום חמישי 10.10.2013 בשעה 19:30,
נעילה: 02.11.2013
שיח גלריה: יום שישי 25.10 בשעה 11:00.
שני-חמישי 10:00-13:00, 17:00-19:00. שישי 10:00-13:00. שבת 11:00-14:00
טלפון לפרטים נוספים : 054-5831957

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- פרומו – עיצוב פרסום ויחסי ציבור.