שבתרבות, מפגשי אקטואליה ותרבות בעכו

שבת', 23 נוב' 2013 בשעה 11:00
מיקום: מועדון הג'אם
כתובת: רחוב ההגנה 1, עכו (מפה)
משך: שעתיים
חברה אזרחית פתוחה לכל. חנוכיה ועץ אשוח
חברה אזרחית פתוחה לכל. חנוכיה ועץ אשוח
הודעה לעיתונות

"עיר מעורבת היא לא בהכרח נטל" - קבוצת יהודים-ערבים מעכו מארחת מפגשי פוליטיקה ותרבות

זוהיר בהלול ויוסי פיטוסי הקימו קבוצה מעורבת. עכשיו הם "מייצאים" את השפה החדשה שנוצרה החוצה, אל המרחב הישראלי

"שבתרבות", שבת 23.11 בשעה 11:00. אורחים: ירון לונדון ועמי אילון. מנחה: זוהיר בהלול. נגינה: נגן העוד איברהים ח'ליל. מועדון הג'אם בעכו (רח' ההגנה 1), טל' 04-9019480

על רקע העבר המפואר, ולאחר שהתגברה על בעיות ההווה, הולידה העיר עכו קבוצה מעורבת של יהודים-ערבים, השואפת להוות חוד החנית לתפיסה, כי עיר מעורבת אינה בהכרח נטל. הקבוצה נוצרה מתוך המרקם האנושי והתמהיל התרבותי והאתני של העיר, והפכה למודל עבור ערים מעורבות אחרות. את השפה החדשה שיצרה הקבוצה, מבקשים החברים להוציא החוצה אל המרחב הישראלי, בתקווה לגרום לאחרים לחשוש פחות מן המפגש היהודי-ערבי. החל מהשבוע הבא הם מפיקים גם מפגשי "שבתרבות", שיעסקו בפוליטיקה ותרבות, יארחו דמויות מהתרבות המקומית ויזמנו לשתי הקהילות מסגרת תרבותית חברתית משותפת.

בסוף שנת 2008 התכנסה קבוצת אזרחים מעכו, בניסיון להבין את נסיבות המהומות ואירועי יום כיפור, שהכו את העיר בתדהמה והביכו יהודים וערבים כאחד. זה לא היה הניסיון הראשון בעיר לקרב בין הקהילות, עכו ידעה לאורך השנים התארגנויות דומות, כשהדוגמה הבולטת היתה הקמת בית קדם בשנות ה-70. זמן קצר לפני הקמת הקבוצה נעשה ניסיון של יוסי פיטוסי, הפעיל בתחומים רבים בעיר, ושל ד"ר אמין ספיה, איש עסקים וקונסול כבוד של רוסיה בישראל, להקמת גוף מגשר ומתווך במצבי חירום. היוזמה האחרונה, שאותה הוביל איש התקשורת זוהיר בהלול, באה מצד ארגון "שתיל". פיטוסי חבר אליו ושניהם החלו בגיבוש הקבוצה הנוכחית "קשת – קבוצת עכו עיר משותפת".

פיטוסי: "התחלתי לפעול כשראיתי שהיהודים חוששים מהמפגש עם הערבים ועוזבים את עכו. פעלתי מתוך הבנה, שאם היהודי יכיר את שכנו הערבי וייווצרו יחסי שכנות וחברות טובה, לא יהיו מועקה וחשש מהסביבה המשתנה. אנו מרחיבים ככל שניתן את המכנה המשותף של הקהילות".
בהלול: "אנו יוצרים מודל שתהיה לו המשכיות לשנים רבות נוספות. יסודות הקבוצה הונחו על תשתית בריאה, והיא חיה ומתפקדת באופן מעורר התפעלות".

הקבוצה נטולת השתייכות פוליטית, והיא מכילה מגוון אנושי של יהודים וערבים, נשים וגברים, צעירים ובוגרים, וותיקים וחדשים. המטרה שהציבו לעצמם היתה לבנות מודל לחברה אזרחית פתוחה לכל, בעיר הקוסמו-פוליטית עכו. חברי הקבוצה כתבו אמנה הכוללת חזון לעיר משותפת, והתחייבו לפעול יחד לשגשוג העיר. המפגשים, שהחלו כצורך פורמאלי, הפכו למפגשים חברתיים נינוחים. ככל שהתמידו המפגשים, נדמו הוויכוחים והתגבשה חברות, גם בין המשפחות. חברי הקבוצה יזמו והפיקו בעבר אירועים רב תרבותיים, והם מקיימים מדי שנה בחודש כסלו/דצמבר את "נשף חג כל החגים", שהפך למסורת מוערכת ומדוברת בעיר. פעילות הקבוצה נעשית על בסיס התנדבותי ובתיאום עם הממסד המקומי, ונהנית מתמיכתו של ראש העיר שמעון לנקרי, בקבוצה ובמטרותיה. החל מאפריל 2012 פועלת הקבוצה כעמותה רשומה.

בעבר קיימה קבוצת קשת ערבי תרבות וארחה את העיתונאי והסופר סייד קשוע, את השחקנית אורנה פיטוסי ואת זמרת האופרה אינאס מסאלחה, במפגשי תרבות שנחלו הצלחה. מפגשי שבתרבות המתחילים בשבוע הבא יתקיימו באופן מסודר אחת לחודשיים, בשאיפה לקיימם בעתיד פעם בחודש. המפגשים הבאים יעסקו באלימות בחברה הישראלית, והחברים מתכוונים להזמין את השר לביטחון פנים או המפכ"ל, ודמויות נוספות שיעסקו בנושאים האקטואליים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- מירית סטרומצה הסיפור האמיתי.