הודעה לעיתונות

אבו מאזן מתנגד לחרם על מדינת ישראל, קורא לחרם על מוצרי ההתנחלויות בלבד

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) הצהיר כי הוא מתנגד להטלת חרם על מדינת ישראל, אך כן קורא לחרם נגד ההתנחלויות בשטחים הכבושים. הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים שקיים עבאס בדרום אפריקה, לשם הגיע לרגל הלוויתו של נלסון מנדלה. "לא, אנו איננו קוראים לחרם על ישראל, אך אנו מבקשים מכולם להחרים את מוצרי ההתנחלויות. זה מפני שההתנחלויות הקומו על אדמתנו. הן בלתי חוקיות. הישראלים צריכים קודם כל להפסיק לבנות בשטחים שלנו, הם צריכים להפסיק כל פעילות על אדמתנו. אולם אנו איננו מבקשים מאף אחד להחרים את ישראל עצמה. יש לנו יחסים עם ישראל, יש לנו הסכם של הכרה הדדית עמה".

בדבריו האחרונים התיחס עבאס להסכם אוסלו הראשון, עליו חתמו יאסר ערפאת ויצחק רבין בספטמבר 1993 ובו נאמר בין השאר "ממשלת ישראל ואש"ף המייצג את העם הפלסטיני מסכימים כי הגיעה העת לשים קץ לעשרות שנים של עימות וסכסוך, ומכירים הדדית בזכויותיהם הלגיטימיות והפוליטיות". עם כל תהפוכות עשרים השנה האחרונות נשארו אש"ף והרשות הפלסטינית מחויבים לנוסח זה.

אתר "האינתיפאדה האלקטרונית" המופעל בשיקאגו בידי פלסטינים בעלי אזרחות אמריקאית, תקף בחריפות את עבאס על דבריו בדרום אפריקה כנגד חרם כולל על ישראל והאשימו אותו ב"כניעה וחנפנות לישראל". אולם הנשיא עבאס סרב לשנות את עמדתו בנושא.

העמדה שהביע מחמוד עבאס בהצהרתו האחרונה דומה לעמדה המסורתית שהביעה תנועת תנועת גוש שלום הן כלפי אזרחי ישראל, להם קראה להימנע מרכישת מוצרים שמקורם בהתנחלויות, והן במפגשים עם פעילי שלום וזכויות אדם מחו"ל וגם עם נציגי האיחוד האירופי, בביקוריהם בארץ ובמפגשים במטה האיחוד בבריסל ובבירות אירופיות שונות. בשנים האחרונות אכן אימץ האיחוד האירופי מדיניות רשמית בנוסח זה. מאז 2011 תלוי מעל ראשם של ארגוני השלום בישראל איום "חוק החרם" המאפשר הגשת תביעות נזיקין בסכומים גדולים נגד מי שקוראים לחרם על מוצרי ההתנחלויות - אם כי בפועל, עד היום לא הוגשו תביעות כאלה. ב-16 לפברואר 2014 ידון הרכב מיוחד של תשעה שופטי בג"צ בעתירות של גוש שלום וארגונים נוספים, בדרישה לבטל את "חוק החרם" שמהווה םגיעה חמורה בחופש הביטוי וחופש ההתארגנות. ההרכב הנרחב שנקבע מעיד כי בג"צ מחשיב את הנושא כבעיה חוקתית עקרונית.

לפרטים: אדם קלר 054-2340749