הודעה לעיתונות

שבתרבות בעכו: חברי התנועה הציונית "עכו שלנו" קיבלו את פניו של אחמד טיבי בשירת "התקווה"

שר הביטחון לשעבר, משה ארנס, וח"כ אחמד טיבי היו אורחי "שבתרבות" שארגנה קבוצת "קשת – עכו עיר משותפת" אתמול (שבת) בעכו. מחוץ למועדון הג'אם בעיר, שם התקיים האירוע, המתינו כמה עשרות מתושבי עכו, כשהם אוחזים בדגלי ישראל. כשטיבי ירד מרכבו הם קראו לעברו כי עכו היא לא פלסטין, ופצחו בשירת "התקווה"

טיבי לא נרתע. "עכו היא העיר שלי, היא שייכת למדינה שלי ושל כולם" אמר בתגובה למפגינים "והקולות האלה לא ימנעו ממני לומר את הדברים. עכו סובלת מכך שהיהודים משתלטים עליה, ואומר את דעתי בכל מקום. אנחנו לא היגרנו לישראל, זאת המולדת שלנו, אנחנו מלח הארץ".

קבוצת "קשת – עכו עיר משותפת" משותפת ליהודים וערבים, ושואפת להוות את חוד החנית לתפיסה, כי עיר מעורבת אינה בהכרח נטל. הקבוצה נוצרה לפני חמש שנים בעקבות מהומות יום כיפור בעכו, מתוך המרקם האנושי והתמהיל התרבותי והאתני של העיר, והפכה למודל עבור ערים מעורבות אחרות. את הקבוצה מובילים איש התקשורת זוהיר בהלול, ויוסי פיטוסי. זהו אירוע "שבתרבות" השני, המפגש הקודם התקיים לפני כחודשיים ואירח את עמי איילון ואת ירון לונדון. השבוע חששו המארגנים ממיעוט יהודי במפגש, אך הופתעו לגלות שדווקא הערבים תושבי העיר אינם מגלים התלהבות.

במפגש עצמו עורר טיבי קריאות כעס בקהל, כשאמר כי נקודת הזינוק של צעיר יהודי גבוהה פי שלוש מאשר של צעיר ערבי, וכי השירות בצבא אינו מתכון לשוויון, "כי השוויון חל רק על סוג מסוים של אזרחים, בגלל רקע אתני לאומי", והוסיף "אני מציע שנתחלף בתפקידים ובחיים, אנחנו נגור במקום היהודים שבוע, ואתם תגורו במקום הערבים. נראה כמה זמן תחזיקו מעמד. לא נעים להיות ערבי במדינת ישראל ומאוד לא נעים להיות ח"כ בכנסת הזאת והקודמת".

טיבי התייחס להתפרצותו השבוע לעבר ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, ולאמירה שלח"כ טלב אבו עראר אין בבית מים וחשמל, ואמר: "שיהיה ברור, תכננתי להביך את ראש ממשלת קנדה, אני מכיר את העמדות האנטי ערביות שלו...ואני לא מקבל את כללי המשחק שלפיהם לא נעים למתוח ביקורת על הממשלה בחו"ל או בפני אורחים זרים. הכלל הזה לא חל עלי. זה אולי לא נחמד, אבל אני לא רוצה להיות נחמד".

משה ארנס אמר כי הוא בעד חובת גיוס על כל אזרחי ישראל: "מה המיתוס הזה, שערבי ישראלי לא יכול להיאבק נגד בני עמו? בסוריה נאבקים? בלוב? בלבנון? בכל מקום אנשים נלחמים כדי להגן על ערכים שבהם הם מאמינים. אם אתה מאמין במדינה הזו ובדמוקרטיה, אם אתה לא רוצה ג'יהדיסטים ומתאבדים - אז תגן על המדינה... אני מקבל את ההגדרה שמדינת ישראל היא מדינת כל אזרחיה, ולדעתי יכול להיות לנו רמטכ"ל דרוזי".

זוהיר בהלול הנחה את האירוע וניווט בין הקולות הרבים במקצועיות וברגישות, וידע לשבור את המתח בנקודות הקריטיות ולמנוע את "פיצוץ" האירוע.
לסיום, נשאלו האורחים האם ביקוריו של ג'ון קרי באזור יישאו פרי. שניהם היו סקפטיים, כל אחד מסיבותיו הוא. משה ארנס אמר "אבו מאזן אינו מסוגל להביא לסיום הסכסוך הישראלי פלסטינאי. היחיד שיכול היה להביא לסיום הסכסוך, היה יאסר ערפאת. היום אנחנו מנהלים מו"מ על ריק".
טיבי תלה את הסיבות למו"מ המדשדש בנתניהו: "בוועידה בדאבוס נתניהו חשף את פרצופו האמיתי כשאמר שלא יסכים לפנות אף התנחלות ולא יעקור אף ישראלי מהשטחים. המשפט הזה סותם את הגולל על האפשרות להגיע להסכם".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- מירית סטרומצה הסיפור האמיתי.