מפרסם: האוניברסיטה העברית בירושלים
תאריך: 22/06/2014 12:48
נושא:
גיא רון. יח"צ
גיא רון. יח"צ
הודעה לעיתונות

גאווה ישראלית במאיץ החלקיקים בשוויץ

מאיץ החלקיקים בשוויץ הוא אתר מבוקש ביותר לביצוע ניסויים מכל רחבי העולם. תהליך אישור הניסויים המתבצעים במאיץ והוצאתם לפועל הוא מורכב מאוד, ודורש את אמונם של גורמים בינלאומיים רבים. שעת הרצה של מאיץ החלקיקים מוערכת באלפי יורו ולכן נערכת בדיקה מקדימה באשר לשאלת נחיצות הניסוי להמשך ההתקדמות המדעית. קבוצת המחקר של ד"ר גיא רון מהאוניברסיטה העברית בירושלים בשיתוף שתי קבוצות מארה"ב, נבחרו להוביל ניסוי חדשני במאיץ והוכיחו שוב את המיקום החשוב של ישראל בעולם המדעי.

הניסוי שנבחר יעזור להבין שאלה חשובה בעולם הפיזיקה – גודלם של הפרוטונים. פרוטונים הם חלקיקים מוכרים בכל עולם המדע ועד לשנה האחרונה מדענים חשבו כי הם מכירים ומבינים אותם היטב. שני ניסויים נפרדים למדידת רדיוס הפרוטון, אשר בוצעו בשנים האחרונות, הניבו תוצאות שונות בצורה מובהקת ומעלות ספקות בנוגע להבנתם של פיזיקאים את אחת התיאוריות המבוססות והמוסכמות ביותר בפיזיקה המודרנית – התורה האלקטרומגנטית הקוונטית. היות והפרוטונים מהווים 75% מהחומר שנראה ביקום, הפער הניסיוני בגילוי הרדיוס (בכך המבנה) שלו פותח דלת לאפשרות של רענון חוקי הפיזיקה הבסיסיים ביותר.

לדברי ד"ר גיא רון, הניסוי שהם הציעו יעמיד במבחן את התוצאות השונות שהתקבלו בעבר בעזרת טכניקה חדשה שלא נחקרה עד כה, ומאיץ החלקיקים בשוויץ הוא האתר היחיד בעולם בו ניתן לבצע זאת.

גיוס כספים לניסוי אינו טריוויאלי שכן הקבוצות צריכות לשכנע בחשיבות הניסוי וביכולתם לממש אותו. למרות קיצוצים משמעותיים בתקציב האמריקאי למימון ניסויים מסוג זה, קרן המדע הלאומית האמריקאית ומשרד האנרגיה האמריקאי כבר העניקו את תמיכתם.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האוניברסיטה העברית בירושלים.