מפרסם: ווטסון יחסי ציבור
תאריך: 03/09/2014 16:50
עדכון: 03/09/2014 16:52
נושא: משפט
הודעה לעיתונות

תגובת התנועה לזכויות דיגיטליות על חשיפת רשות האוכלוסין:

האם עבור עבריין אחד מקימים מאגר ביומטרי וחושפים את כלל האוכלוסיה לסכנת דליפה?

פרופ' נהון: לפי תיאור הסיפור נשמע שהייתה פריצה של מערך התשאול שלפיו היום מקבלים תעודות חכמות. צריך לבדוק מדוע מערך התשאול לא עבד

עו"ד קלינגר: דו"ח הסטטיסטיקאי הראשי קובע כי הליך התשאול בלשכות האוכלוסין הוא פארסה. תשאול ראוי יכול היה למנוע את הזיוף ואין צורך במאגר ביומטרי לשם כך

פרופ' קרין נהון, מהעותרים לבג"ץ נגד המאגר, אמרה בתגובה כי: "במה הרשות לניהול המאגר הביומטרי מתגאה? בכך שהמאגר מסכן את הפרטיות של מאות אלפים? בכך שבזבזנו עבורו עשרות מיליוני שקלים כדי לתפוס עבריין אחד? אם עבור זה בנו מאגר ביומטרי, המצב עגום.

לפי תיאור הסיפור נשמע שהייתה פריצה של מערך התשאול שלפיו היום מקבלים תעודות חכמות. צריך לבדוק מדוע מערך התשאול לא עבד. הייתי מציעה לרשות לניהול המאגר הביומטרי לברר כיצד קורה שעבריין עובר את תהליך התשאול, במקום לרוץ לתקשורת ולספר שהם תפסו עבריין".

עוה"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי לתנועה לזכויות דיגיטליות אמר בתגובה כי: "בדיון שהתקיים בחודש יולי בועדת החוקה בכנסת הבהירו מהרשות הביומטרית כי כל מקרי הזיוף למעט אחד היו עקב טעות אנוש של עובדי רשות האוכלוסין ולא עקב נסיונות זיוף.

היום, בפעם השניה לאחר שסיפרה זאת לפני חודשיים, שנה וחצי לאחר תחילת הפיילוט, אנו מגלים כי צץ מקרה ראשון שבו אדם מנסה להתחזות לאחר. לא בשביל מניעת זיוף אחד מקימים את המאגר הביומטרי. הזיוף הזה היה יכול להמנע עם הליך תשאול ראוי, ולא פארסה כפי שעולה מדו"ח הסטטיסטקאי הראשי. הזיוף הזה יכול היה להמנע לו היו משתמשים רק בתמונות, לא ביומטריות, במערכת הזיהוי.

הסיבה שהזיוף הזה הגיע עד לשלב טביעות האצבע הוא הרשלנות של רשות האוכלסין בהגנה על אזרחי ישראל. הרשות רוצה להקים מאגר ביומטרי לכסות על הטעויות שלה, ולא כדי להגן עלינו. אנו קוראים לרשות לסגור את המאגר כבר היום. אנו קוראים לראש הממשלה לקחת את מאות מיליוני השקלים שיעלה המאגר, ולהשקיע אותם בדברים חשובים יותר".

דו"ח הססטיסטיקאי הראשי שפורסם לפני כחודשיים הראה כי הרשות אינה מבצעת את התשאול כראוי וכי מי שאינו עובר את שלב התשאול מועבר כאילו ענה נכונה. תמונה מדאיגה זו מעמידה בסימן שאלה את היכולת של הרשות הביומטרית להציג דיווח אמיתי על תוצאות הניסוי הביומטרי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ווטסון יחסי ציבור.