מפרסם: גיא אופיר משרד עורכי דין
תאריך: 15/09/2014 13:57
נושא: משפט
הודעה לעיתונות

רשות המיסים נקטה בהליכי גביה בטעות נגד אזרח - רשות המיסים תשלם!

רשות המיסים תפצה אדם בסכום של 30,000 שקל בגין הליכי גביה שננקטו נגדו בשגגה. כך הוסכם בהסכם פשרה בין האזרח לרשות המיסים.

לא פעם רשויות המס ורשויות אחרות במדינה נוקטות בהליכי גביה והליכי עיקול נגד האזרח מבלי שבדקו את עצמם היטב האם אכן האזרח חייב את הכספים. א' הינו אזרח מן השורה, ללא חובות, אשר רשות המיסים החליטה בוקר אחד כי הוא חייב לה כספים, ואף בטרם שלחה לו התראה בדואר, החליטה להטיל עליו עיקולים, לעקל את חשבון הבנק שלו ולמשוך משם עשרות אלפי שקלים לעקל את משכורתו במקום עבודתו ולהטיל עיקול על ביתו. בדיעבד התברר כי רשות המיסים שלחה התראה לכתובת שגויה, אך נמנעה מלבדוק את כתובתו במשרד הפנים כמתחייב לפי חוק עדכון כתובת, שאילו הייתה עושה כן, הייתה יכולה לדעת כי לא שלחה התראה בפניו כלל.

לתדהמתו של א', בוקר אחד בשעה שהוא מכין את ילדיו לבית הספר, שמע דפיקות חזקות על דלת ביתו וכאשר פתח, אצו לתוך הבית אנשי מס הכנסה מטעם פקיד שומה 3, הודיעו לו כי רכבו מעוקל וניגשו לפנות את הרכב בגין חוב כלשהו לרשות המסים. א' אשר ניסה למנוע את מימוש העיקול והשפלתו מול משפחתו ושכניו, ניסה לשכנע את המעקלים שהחוב לכאורה (אשר הוכחש) כבר נגבה ושטעות בידם, אולם משסירבו לבדוק זאת, בלית ברירה, שילם שוב את גודל החוב ורק שלא יעוקל רכבו. א' הניח כי יוכל לקבל את החוב בחזרה אם יתברר שזו טעות, אלא שאז נודע לו כי בנוסף על עיקול חשבונו ורכבו, רשות המיסים הטילה עיקולים על משכורתו במקום עבודתו ועל ביתו וכן תפסה כספים ונכסים בשיעור של עשרות אלפי שקלים.

עוגמת הנפש הרבה שנגרמה לא' הייתה גדולה בהרבה מהפגיעה ברכוש,

א' הגיש תביעה לבית המשפט באמצעות עוה"ד גיא אופיר ועופר מוסקוביץ כנגד פקיד שומה 3 ורשות המיסים, בגין פרסום לשון הרע ופגיעה קשה במוניטין לאחר שקיבל צווי עיקול במקום עבודתו ועל רכבו, ועל אף שהציג דוחות מס שנתיים והעסיק רו"ח כנדרש בחוק, ננקטו נגדו הליכים פזיזים וחסרי רגישות.

על אף שרשות המיסים הודתה כי במשך שנים רבות אינה מקיימת את החוק המחייב אותה, כמו כל משרד ממשלתי, להתעדכן במאגר הכתובות המעודכן של משרד הפנים, רשות המיסים לא הסכימה להתנצל לא הסירה את העיקול ולא נענתה למספר פניות מצד א', אולם השיבה את סכום הקנסות בגובה של כ-17,000 ₪ אשר הטילה על א'.

לאחר שתבע את רשות המיסים בבית משפט השלום בתל אביב ובפשרה בין עורכי הדין גיא אופיר ועופר מוסקוביץ' לרשות המיסים, הוסכם כי מס הכנסה יפצה את האיש ב-30,000 שקל נוספים.

עורך דין אופיר: " לא פעם הרשויות בישראל עושות שימוש בסמכויות דרקוניות שהעניק להן המחוקק כגון עיקולים, מאסר וכיוצא בזאת, והאזרח מקבל את הדברים כגזרת גורל. ואולם לא כך, כאשר הרשות מתרשלת או אינה מקיימת את החוק, חשוב שהאזרח, העומד על זכויותיו, יפנה לייעוץ משפטי וידרוש לפצות אותו בגין המחדל. במקרה זה אף ראינו לנכון לתבוע אישית את פקיד שומה 3 כדי שעובדי המדינה אשר מקבלי החלטות כה דרמטיות יידעו לנקוט במשנה זהירות בטרם יפעילו סמכויותיהם. אמנם מדובר בהסכם פשרה, אולם עצם הסכום מדבר בעד עצמו בדבר לקיחת האחריות ע"י הרשות וטוב שכך. אני מקווה שלמען כל הציבור הלקחים הופקו ברשות המיסים.

לפרטים נוספים נא לפנות אל אריאל אנסבכר ממשרד עו"ד גיא אופיר 03-5323650

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- גיא אופיר משרד עורכי דין.