מפרסם: משרד התקשורת
תאריך: 30/09/2014 09:57
נושא: מדיה ותקשורת
הודעה לעיתונות

ועדת אייל דוח ביניים

פורסם דו"ח הביניים של "וועדת אייל" לבחינת שוק הפקות המקור בטלוויזיה המסחרית
מעקרי הדו"ח:

  • בניגוד להוראות החוק, הקובע כי גופי השידור ירכשו חלק מהפקותיהם מגורמים עצמאיים, קיימת מעורבות-יתר של גופי שידור בניהול ההפקות
  • חלק מהפקות המקור הקנויות, הפכו להפקה בפועל של תוכניות השייכות לגופים המשדרים – באופן הפוגע בפלורליזם הרעיוני והתרבותי
  • הפגיעה בעצמאות ההפקות החיצוניות, כולל ההתערבות באמצעי ההפקה בהם נעשה שימוש, מקטינה את השוק, מאיימת על חלק מהגורמים הפעילים בו, יוצרת חסמי-כניסה למתחרים אפשריים, ומהווה בעיה משמעותית דווקא כעת כאשר שוק התקשורת עומד בפני שינויים

הוועדה מזמינה את הציבור והגורמים המעורבים לבחון את ההצעות השונות לאסדרת השוק המופיעות בדו"ח, ולהגיב בכתב עד ה- 30.10.2014

הועדה לבחינת הוראות החוק בדבר הפקות מקור, בראשות ד"ר עדי אייל, מפרסמת היום דו"ח ביניים הסוקר את המצב בשוק הטלוויזיה וקורא לתיקונו. החוק קובע חובה על גופי השידור בטלוויזיה המסחרית לרכוש חלק מתוכניותיהם מידי גופי הפקה חיצוניים ועצמאיים. הוועדה מצאה שבחלק מהמקרים, עצמאות זו נפגעת וחלק מהגופים המשדרים מעורבים באופן מוגזם בניהול ההפקות.

עצמאות ההפקות החיצוניות נקבעה כדי לשמר שוק פורה ותוסס בו גורמים רבים יהיו מעורבים ביצירה הטלוויזיונית. בדרך זו נשמרים האינטרסים התרבותיים של גיוון ופלורליזם רעיוני, ונבנה שוק הפקה עצמאי היכול לשרת מתחרים עתידיים.

כיום, נוצר מצב בו חלק מהפקות המקור הקנויות, הפך להפקה בפועל של תוכניות שהן בעצם של הגופים המשדרים. מצב זה פוגע בפלורליזם ומונע הפרייה יצירתית.

במישור הכלכלי, הוראות החוק הקיימות נועדו לשמור על שוק ערני של בתי הפקה, אמצעי הפקה, ומגוון בעלי מקצוע ויוצרים המעורבים בהפקה. קיומו של שוק כזה בו פועל מגוון גדול של בעלי מקצוע בתחום ההפקה, מאפשר דינמיות גם בשוק השידורים ומאפשר תחרות. הפגיעה בעצמאות ההפקות החיצוניות, כולל התערבות באמצעי ההפקה בהם ייעשה שימוש, מקטינה את השוק ומאיימת על חלק מהגורמים הפעילים בו. מצב זה יוצר חסמי-כניסה למתחרים אפשריים, ומהווה בעיה משמעותית דווקא כעת, כאשר שוק התקשורת עומד בפני שינויים.
לכן, כיד לאפשר חדירה של מתחרים נוספים לשוק השידורים, והרחבת התוכן הזמין לפלטפורמות נוספות, יש להגן על קיומו של שוק הפקות טלוויזיוניות עצמאיות.

הוועדה קיבלה מגוון גדול של בקשות והמלצות לפעולה. בדו"ח הביניים מפורטות ההצעות השונות, יחד עם דיון ביתרונות ובחסרונות של כל הצעה. הוועדה מזמינה את הציבור והגורמים המעורבים לבחון את ההצעות השונות, ולהגיב בכתב טרם שתגבש את המלצותיה הסופיות. תגובות ניתן לשלוח לוועדה עד לתאריך ה- 30.10.2014.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- משרד התקשורת.