תמונה מתוך ההצגה סיישל, קרדיט צילום משה מלכא
תמונה מתוך ההצגה סיישל, קרדיט צילום משה מלכא
הודעה לעיתונות

פסטיבל הוּלֵגֵאבּ החמישי ליצירה ישראלית - אתיופית

פסטיבל הוּלֵגֵאבּ החמישי ליצירה ישראלית - אתיופית גאה להציג:
הזמר אלמייהו אשטה - "ג'יימס בראון של אדיס", מהאגדות החיות של המוסיקה האתיופית – בביקור ראשון בישראל
אורחת במופע איילה אינגדשט
להקת "פרויקט אדיס האקוסטית" - הגרסה האפריקאית ל"בואנה ויסטה סושיאל קלאב" הקובנית- בביקור ראשון בישראל
עוד בפסטיבל: מופע אנרגטי של הצמד "אקסום" - ג'ודה וטדרוס בראפ מקורי המשלב השפעות תימניות, אתיופיות, רגאיי ודאנס הול ג'מאייקני, להקת המחול "ביתא" ביצירתה החדשה, Hahoo"" (אלף בית), הצמד "ראס דשן" – אבטה בריהון ויצחק ידיד - חוגג עשור לאלבומם המשותף הראשון, להקת "ללה" של דגה פדר במופע פיוז'ן מוסיקלי ותנועתי, אנסמבל התיאטרון הישראלי-אתיופי "הולגאב " בבכורה להצגה "סיישל" מאת ובבימויו של משה מלכא
11-4 בדצמבר 2014 ברחבי ירושלים
בהפקת בית הקונפדרציה ובניהולו האמנותי של אפי בניה

פסטיבל הולגאב ליצירה ישראלית- אתיופית יתקיים זו השנה החמישית בירושלים בין התאריכים 11-4 לדצמבר 2014 ויתפרס ברחבי העיר: בית הקונפדרציה, תיאטרון ירושלים, ז'ראר בכר והצוללת צהובה.
הוּלֵגֵאבּ הוא פסטיבל ייחודי נוסף מבית היוצר של בית הקונפדרציה, המציג את היצירה הישראלית-אתיופית הפורחת בשנים האחרונות בתחומי המוסיקה, התיאטרון והמחול. מופעי הפסטיבל משלבים בין התרבות האתיופית, זו המסורתית וזו העכשווית, עם השפעות מהתרבות הישראלית העכשווית. פסטיבל הולגאב מעמיד במה לרשותם של היוצרים בשפה אמנותית חדשה ומרהיבה זו, וחושף אותה ואותם בפני הקהל הרחב.
פסטיבל הולגאב מתקיים בתמיכת קרן ברכה, משרד התרבות והספורט – מנהל התרבות, עירית ירושלים – האגף לתרבות ואמנויות, משרד החוץ וכן הרשות לפיתוח ירושלים במסגרת "חמשושלים".

אפי בניה, מנהל הפסטיבל, על מופעי השנה: "זוהי שנתו החמישית של הפסטיבל והשנה השניה בה הוא מתקיים במתכונת בינלאומית. הפסטיבל משמש כגשר בין היצירה האתיופית המודרנית לבין היצירה הישראלית, באופן שמעשיר את שתיהן ומחבר אותן יחדיו. כמו בכל שנותיו, הפסטיבל מציג מגוון רחב של מופעי תרבות מתחדשת ומלאת ייחוד וחיוניות".

לאחר הופעתו הבלתי נשכחת של מחמוד אחמד- גדול זמרי אתיופיה העכשוויים בפסטיבל בשנה שעברה, יפתח השנה את הפסטיבל הזמר אלמייהו אשטה- מהאגדות החיות של המוסיקה האתיופית ומהזמרים האתיופים הבולטים שפרצו בשנות ה-60 הסוערות, הנחשבות לעשור הזהב של תרבות זו. אשטה היה בין הראשונים שאימצו אלמנטים מהרוק אנד רול והסול האמריקאי, כולל תנועות ריקוד ותסרוקות, עד שדבק בו הכינוי ג'יימס בראון של אדיס. מאז הוא הוציא יותר משלושים תקליטונים שהפכו ללהיטי ענק באתיופיה, הוביל תזמורות שונות, ביניהן גם תזמורת המשטרה המפורסמת ולהקות שהוא עצמו הקים.
לאחר עליית החונטה הצבאית ובדומה לאמנים אחרים, גלה אשטה מאתיופיה וביסס את המוניטין שלו באירופה ובארה"ב כזמר ויוצר סוחף ומרגש, בין היתר במסע הופעות לצד מחמוד אחמד. סדרת האלבומים היוקרתית Ethiopiques הקדישה ליצירתו שני אלבומים, הראשון התמקד ביצירתו המוקדמת והשני בקריירה שלו בראשית שנות השבעים.
המופע הראשון והיחיד שלו בארץ יהיה עם הרכב ישראלי בניהולו האמנותי של הסקסופוניסט והזמר אבטה בריהון ויכלול את להיטיו הגדולים. אורחת במופע:הזמרת והיוצרת איילה אינגדשט. (יום חמישי, 4.12.14, 21:00 , אולם שרובר).
מופע מוסיקה אנרגטי נוסף בפסטיבל יהיה של הצמד "אקסום", עם הופעת אורח מיוחדת של הראפרית קתרינה - ג'ודה וטדרוס, חברי הילדות מנתניה המגישים לקהל את הסאונד הייחודי שלהם ומביאים לראפ המקורי שלהם, המשלב עברית, אנגלית וסלנג ג'מאייקני, השפעות תימניות ואתיופיות המהולות ברגאיי ודאנס הול ג'מאייקנים. שירי אלבום הבכורה שלהם שיצא ב-2009 הפכו ללהיטים. במקביל להצלחתם בהופעות בארץ, בארצות הברית ובאירופה, השירים של "אקסום" שימשו כפסקול לעונה הראשונה של סדרת הטלוויזיה "עספור" וביצוע מחודש שלהם לשיר "בא לשכונה בחור חדש" (בהפקת סאבו וקותי) נבחר להיות שיר הנושא של העונה השנייה של סדרת הטלוויזיה "עבודה ערבית" (מוצ"ש, 6.12.14, 21:00 צוללת צהובה).
להקת המחול ביתא, תעלה את יצירתה החדשה, Hahoo"" (אלף בית באמהרית) של דגה פדר, המנהלת האמנותית של הלהקה. זהו ריקוד בהשראת האותיות האמהריות, המתייחס לקווים ולצורניות המיוחדת של האותיות בכתב האתיופי, כשגוף הרקדניות מדמה מברשות צבע הכותבות את האותיות על פני לוח בלתי נראה. החיבור בין התנועה, האותיות והצלילים יוצר את האחידות והתלות בין האלמנטים השונים. (יום ראשון 7.12.14, 20:30 אולם ליאו מודל, ז'ראר בכר).
הצמד ראס דשן – המורכב מהפסנתרן והמלחין יצחק ידיד והסקסופונסט והזמר אבטה בריהון - יציין בפסטיבל עשור לאלבומם המשותף הראשון "דואו ראס דשן" שנחשב עד היום לאחד מאלבומי הג'אז המקוריים והמשובחים ביותר שיצאו בישראל בעשור האחרון. הצמד, הנקרא על שם ההר הגבוה באתיופיה, עיבד שירי עם אתיופיים ותפילות כפי ששרו אותם הקייסים, כהני הדת האתיופיים. שירים אלה מבטאים געגועים של "ביתא ישראל" - יהודי אתיופיה, לירושלים, ומוצגים במסגרת רעננה ומודרנית המוסיפה להם השפעות של בלוז, גוספל וג'אז ששורשיהם באפריקה. (יום שני, 8.12.14, 20:30 בית הקונפדרציה).
להקת "ללה" שהוקמה ב-2011 על ידי המוסיקאית והרקדנית דגה פדר ומבצעת שירים שלה באמהרית ובעברית, תגיש בפסטיבל מופע פיוז'ן מוסיקלי משולב בתנועה. ההופעה בפסטיבל הולגאב מקדימה את הקלטת אלבום הבכורה של הלהקה. "ללה" שואבת את השראתה משילוב של סגנונות מוסיקליים של מוסיקה אתיופית מסורתית, מודרנית ומקומית ושירי הלהקה מבטאים את הזהות הכפולה, האתיופית והישראלית. חברי הלהקה - בני העדה האתיופית וישראלים שהתנסו בז'אנרים שונים של מוסיקת עולם ובאלתורי ג'אז - מנגנים בכלים אתיופיים מסורתיים ובכלים מערביים, וההופעות הקצביות והסוחפות של הלהקה כוללות גם קטעי ריקוד אתיופי (יום שלישי 9.12.14, 20:30, בית הקונפדרציה).
גם השנה יהיה הפסטיבל פלטפורמה לבכורה של אנסמבל התיאטרון הישראלי-אתיופי "הולגאב". ההצגה "סיישל" מאת ובבימויו של משה מלכא, מנהלו האמנותי של התיאטרון, מעלה את סיפורם של זוג הורים ישראלים ממוצא אתיופי השורד בתנאים של מצוקה כלכלית כשפנטזיות על נסיעה לאיי סיישל האקזוטיים מסייעות להם להתגבר על קשיי הקיום. יום אחד הם מתבשרים שעליהם לקנות תרופה יקרה לבנם. מפגש עם שכנה בודדה מוליד הזדמנות לכסף מהיר וקל, ובני הזוג נסחפים למשבר חריף בו מתגלים סודות לגבי זהותם. עם השחקנים: תהילה ישעיהו- אדגה, צביקה איזיקיאס ודורין מנדל. (יום רביעי 10.12.14, 20:30, בית הקונפדרציה).
מופע הנעילה של הפסטיבל יארח לראשונה בישראל את להקת "פרויקט אדיס האקוסטית" מאתיופיה. הלהקה היא הגרסה האפריקאית ל"בואנה ויסטה סושיאל קלאב" הקובנית, ומורכבת מן המוסיקאים המשובחים והמנוסים ביותר הפועלים כיום באדיס אבבה. נגני הלהקה ניגנו עם גדולי זמרי אתיופיה - מחמוד אחמד ואלמייהו אשטה והזמרות אסתר אווקה ואנג'ליק קיג'ו בת בנין. אלבום הבכורה שלה "Teseta" ("זכרון" באמהרית) יצא ב-2011 בלייבל מוסיקת העולם World Village (בו יצאו גם אלבומי ה"בואנה ויסטה") והיא מופיעה מדי שבוע במועדון הג'אז "ג'אזמבה" באדיס ובפסטיבלי מוסיקת עולם וג'אז ברחבי העולם. בפסטיבל תבצע הלהקה, בניהולו של הגיטריסט ג'ירום מזמור, עיבודים חדשים ורעננים לשירים אתיופיים קלאסיים משנות החמישים והששים, עם השפעות של מסורות מזרח-אפריקאיות, ג'אז ומוסיקה לטינית. (יום חמישי, 11.12.14, 21:00 רבקה קראון).
מחירי הכרטיסים 70 עד 150 ₪.
לרכישת כרטיסים:
בימות www.bimot.co.il, *6226

בית הקונפדרציה, www.confederationhouse.org
טל' 02-6245206, שלוחה 4

חפשו "בית הקונפדרציה" בפייסבוק:
https://www.facebook.com/conhouseisrael

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אורה לפידות יחסי ציבור וניו מדיה.