הודעה לעיתונות

המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין אישרה את הוראת השעה המסדירה את הליך ראיונות המועמדים להתמחות

עו"ד דורון ברזילי, ראש לשכת עורכי הדין: "אני מברך על אישור הוראת השעה על ידי המועצה הארצית. אין סיבה שהליך ראיונות המועמדים להתמחות יתנהל בצורה נמהרת ולעיתים פזיזה. אני קורא למשרד המשפטים לאשר את הכללים שיטיבו עם כל הצדדים, ובפרט עם הסטודנטים למשפטים"

המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין אישרה היום את הוראת השעה המסדירה את הליך ראיונות המועמדים להתמחות. לפיהם תיאסר מתן תשובה חיובית למועמד להתמחות שעבר ראיון לפני חלוף 10 ימים, ובתום תקופת הראיונות יפעלו הצדדים עפ"י שיקול דעתם. המועצה הארצית בחרה בהצעה זו מתוך שלוש הצעות שהוגשו ומפורטות בהמשך.
כמו כן, מאמן לא יסכם עם מועמד על קבלה להתמחות, בין בעל פה ובין בכתב, לפני קיום ריאיון עם המועמד ולא לפני המועדים שצוינו, וכן מאמן ישלח למועמד הודעה על קבלה להתמחות, והמועמד יאשר בחתימתו את הסכמתו להתקבל כמתמחה ויחזירנו למאמן, במסגרת התאריכים שנקבעו. ההצעה שאושרה תועבר לאישורו של ממלא מקום שר המשפטים - ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
פרק הזמן המוצע לתקופת הראיונות עומד על 10 ימים, מתוך חשיבה שבתקופה זו של השנה עשוי לחול מי מחגי הדתות השונות, וכן סוף שבוע אחד לפחות, שבו ימי המנוחה נעים בין שישי לראשון. בפרק זמן של 10 ימים "ברוטו" יימצאו די ימי חול לביצוע ראיונות העונים על צרכי כל המגזרים.
הכללים החדשים יסדירו את אופן קבלתם של מתמחים, המועד בו ניתן לראיינם לשם קבלתם להתמחות, והדיווחים על כך ללשכת עורכי הדין. בכך תפתור הלשכה שני כשלי שוק: הראשון שהביא לסיכומים עם סטודנטים על קבלתם להתמחות עוד בשנות לימודיהם הראשונות, לפני שהיה ביכולתם לדעת באיזה סוג התמחות הם מעוניינים. והשני עת נדרשו תשובות ממועמדים בסד זמנים לוחץ מייד עם הגעת מועד הראיונות, באופן שמנע מהצדדים קבלת החלטות מושכלת.
ההצעות שנבחנו על ידי המועצה הארצית:
הצעה 1- קובעת כי בתום תקופת הראיונות למאמנים שתי אופציות - מתן תשובה חיובית למועמד, כאשר אין לדרוש ממנו תשובה למשך 24 שעות, והשנייה - להודיע למועמד הודעה שאינה יוצרת התחייבות לשמור לו על המקום להתמחות ולפיה הוא מצוי ב"רשימת המתנה" להתמחות אצל המראיין, קרי הקבלה להתמחות תהיה "על בסיס מקום פנוי",כך שמחד המראיינים אינם נדרשים להתחייב למספר בלתי ידוע של מועמדים על קבלתם להתמחות (כפי שהיה בהוראת השעה הקודמת), ומאידך המועמדים אינם חייבים לתת תשובתם למראיינים באופן מידי.
הצעה 2- קובעת רק כי במהלך תקופת הראיונות אין לסכם עם מועמד קבלה להתמחות, ולמעשה בתום תקופת הראיונות יפעלו הצדדים עפ"י שיקול דעתם.
הצעה 3- קובעת כי בתום תקופת הראיונות ייתן המאמן למועמדים הצעה להתמחות שתעמוד בתוקפה ל-24 שעות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לשכת עורכי הדין בישראל.