יום ללא רעב
יום ללא רעב
יום ללא רעב
יום ללא רעב
הודעה לעיתונות

"משלושה רעב אחד"

תלמידי כפר הנוער "ויצו ניר העמק" גייסו עשרות עסקים לפרויקט מיוחד להעלאת המודעות לממדי העוני בישראל:

"יום ללא רעב"

במסגרת היוזמה, עשרות בעלי עסקים בצפון ימכרו אוכל לתלמידים בשני ₪ בלבד

תלמידי כפר הנוער "ויצו ניר העמק", שליד עפולה, החליטו לא להישאר אדישים לממדי העוני בישראל ויזמו קמפיין מיוחד תחת הסלוגן "משלושה רעב אחד". מטרת הקמפיין לעורר מודעות לנתוני העוני, לפיהם אחד מכל שלושה ילדים בישראל רעב, ולעודד מעורבות ואחריות חברתית של בני נוער בסוגיות חברתיות. שיאו של הקמפיין ביום שני ה- 2.2, שבו יוכרז בישראל "יום ללא רעב". ביום זה עשרות עסקים באזור הצפון ימכרו אוכל לתלמידים בשני ₪ בלבד. מדובר בשלב הראשון בקמפיין, אשר יורחב החל ממחר לבתי ספר רבים ברחבי הארץ, באמצעות שיתוף פעולה עם מועצת התלמידים הארצית.

בשבועות האחרונים עמלו התלמידים על הפקת "יום ללא רעב" ופנו באמצעות מועצת התלמידים של בית הספר, שם נולדה היוזמה, לעשרות עסקים באזור הצפון כדי לגייסם למיזם. התוצאות לא איחרו להגיע: עסקים רבים מתחום המזון בהם מסעדות, פיצריות, בעלי דוכנים, חומוסיות ובתי קפה נרתמו למהלך והסכימו למכור ביום זה עשרות אלפי מנות בשני ₪ בלבד. גם עיריית עפולה נתרמה ותרמה שלטי חוצות לפרסום היוזמה.

בחודש נובמבר האחרון התפרסם דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2013, לפיו 18.6% מהמשפחות בישראל חיות מתחת לקו העוני. מדובר ב-432,600 משפחות, בהן כ-757 אלף ילדים - 30% מקרב אוכלוסיית הילדים בישראל. במקביל לדו"ח זה התפרסם דו"ח העוני האלטרנטיבי של עמותת "לתת", שהציג תמונת מצב קשה עוד יותר. על פי הדו"ח של "לתת", המתייחס לשנת 2014, שיעור העוני בישראל עומד על 31.6% ,כלומר 2.5 מיליון אנשים עניים, מהם 932 אלף ילדים.

כאמור, היוזמה של מועצת התלמידים של כפר הנוער ויצו ניר העמק נולדה במטרה לעורר מודעות ציבורית לעוני ולרעב בקרב ילדים, הגדלים להיות מבוגרים רעבים ועניים. יו"ר מועצת התלמידים שקד שושו מספר: הגענו למסקנה כי ללא התעוררות משמעותית של הציבור הרחב אשר יפעיל לחץ משמעותי ומתמשך על מקבלי ההחלטות במדינה המצב החברתי לא ישתנה ואולי אף עלול להחמיר. לכן החלטנו לעשות מעשה. החלטנו לעורר את הציבור מאדישותו, מתוך אמונה כי לנו, כבני הדור הצעיר יש הן את החובה והן את היכולת לפעול לשינוי המצב החברתי הקשה בארץ. בחרנו לצאת לדרך דווקא עכשיו, בעת שמקבלי ההחלטות במדינה מרכזים מאמציהם בבחירות הקרובות, שבהן לצערנו נושאי העוני והרעב מקבלים ביטוי משני. כצעד ראשון, החלטנו לקיים פיילוט בעיר עפולה אשר יבחן את הקונספט לקראת מעבר למסגרת ארצית. חזוננו להגיע למצב אידיאלי בו לא יהיו עוד ילדים רעבים בישראל.

אסתי כהן, מנהלת ויצו ניר העמק: " יוזמת חניכי הכפר היא חברתית ממדרגה ראשונה ,היוזמה הגיעה בעקבות רגישות ודאגה לילדי ישראל. חברה היא חברה חזקה רק אם יש בה ערבות הדדית ומחויבות ואחריות לאחר. אנחנו מלאים גאווה שהחניכים שלנו מסוגלים להרגיש חמלה, לעזור לחבר , להיות מעורבים חברתית ולהעיר ולהביע את דעתם. אלה אומנם צעדים בודדים אולם זו הדרך היחידה לקידום החברה הישראלית והאנושיות. כולנו גאים בהם."

יו"ר ויצו העולמית, פרופ' רבקה לזובסקי מסכמת: "אנו גאים בתלמידים שלנו המתחנכים להיות, בראש ובראשונה אזרחים מעורבים ותורמים לקהילה, ולא רק תלמידים השואפים להישגים טובים. בני הנוער של היום הם הפוליטיקאים, אנשי הכלכלה והרוח של המחר ומעורבותם החברתית כיום קריטית לבנית חברה צודקת ושוויונית יותר".
מחר יום ב' 02.02.2015 יסתובבו תלמידים בין העסקים המשתתפים במבצע ויחלקו פלאיירים עם נתונים על עוני בישראל- את הפרויקט מלווה דף פייסבוק במיוחד אליו נחשפו עד כה למעלה מ-40 אלף איש. בתי העסק שנרתמו לקמפיין יפתחו את שעריהם ובין השעות 16:00-19:00 ימכרו מנות במחיר 2 ₪ לכל תלמיד ותלמידה. בבתי העסק יעמדו נציגי מועצת התלמידים לבושים בחולצות הקמפיין ישמרו על סדר ויתעדו.
רצ"ב:

  • לינק לעמוד הפייסבוק של המיזם " יום ללא רעב" : https://www.facebook.com/leloraav/timeline
  • קליפ וידאו שהוכן במיוחד על ידי מגמת התקשורת של ויצו ניר העמק : https://www.facebook.com/video.php?v=395252693983999&fref=nf
  • קליפ של להקת ויצו ניר העמק: https://www.youtube.com/watch?v=-7Sjz_IDUSo

__________________________________________________________
כפר הנוער ויצו ניר העמק, שוכן בעמק יזרעאל, ליד עפולה ולומדים בו למעלה מ-1000 תלמידים מכיתה ז' ועד כיתה י"ב. 200 מתוכם הם חניכיי פנימייה המתגוררים בכפר. ויצו ניר העמק אחד מבתי הספר הגדולים באזור הצפון ונחשב כביה"ס מוביל ללימודי החקלאות. בכפר משק חקלאי שוקק ובו רפת, מחלבה, לול, אורוות סוסים טיפולית, גן אקולוגי ועוד. בנוסף מתמחה בית הספר בהוראת המדעים והטכנולוגיה. כפר הנוער ויצו ניר העמק בפיקוח המנהל לחינוך התיישבותי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- פרו אסטרטגיה.