מפרסם: שלו יחסי ציבור ואסטרטגיה
תאריך: 01/04/2015 14:13
נושא: חינוך
הודעה לעיתונות

הורים לילדים עם לקויות למידה: כך תעברו את הסדר בשלום

"קרן לא תשכח לעולם את ליל הסדר ההוא שבו גילתה לכולם את הסוד הגדול... "שנאתי את הקול המגמגם שלי ורציתי פשוט להיעלם מעל פני האדמה. לא הצלחתי להמשיך לקרוא והשתתקתי. עוד רגע גם אפרוץ בבכי. תירגעי אמרתי לעצמי, אל תבכי פה מול כולם, נסי שוב..." מתוך הספר "רק תילי תדע" של שלומית רון

עבור אנשים עם ליקויי למידה, ההתכנסות המשפחתית והישיבה המשותפת סביב השולחן לקראת קריאת ההגדה, מציבה בפניהם אתגר לא פשוט, לעיתים אף מביך: החשש שמא ידרשו לקרוא בקול רם וימצאו את עצמם מתקשים לבטא את המילים, או צפויים לתיקון ע"י האחרים.
מבוגרים רבים נושאים עימם צלקות מאותם ימים, וגם היום, בבגרותם, למרות שהצליחו בסופו של דבר להתגבר על הקשיים ולמדו לקרוא, עדיין חשים את אותה מבוכה שהציפה אותם אז.
עבורכם ההורים, ריכזנו מספר עצות מועילות שתוכלנה לסייע לכם לקיים את מצוות "והגדת לבנך" באופן שישאיר "טעם טוב" גם לשנים הבאות.

ספרו לילדכם את סיפור ההגדה במילים פשוטות כדי לחבר אותם לסיפורים ולשירים המופיעים בה. לילדים צעירים יותר ניתן לאפשר להביע עצמם בציור/ משחק/ הצגה, או כל דרך יצירתית אחרת.

שתפו אותם בהכנות, תנו להם תפקידים (כמו, לסדר את השולחן, לעזור עם האוכל, להכין משחקים לילדים..) – כל ילד כמובן, ע"פ מידת יכולתו וגילו. בצורה זו הוא ירגיש שהוא שותף ותורם.

במידה וילדכם רוצה לקרוא- בחרו איתו קטע קצר מתוך ההגדה. שבו עימו כמה ימים קודם ועזרו לו להתאמן בקריאת הקטע שבחרתם יחדיו. אתם יכולים גם לסמן לו על גבי ההגדה את הקטע. בחרו עבורו הגדה שבה האותיות גדולות ומנוקדות, עדיף גם עם איורים.
במידה ואתם חשים כי הוא עדיין אינו מצליח להתגבר על הקושי בקריאה- הציעו לו לבחור קטע משיר שהוא אוהב.

עדכנו את עורך הסדר על מנת שידע לפנות אל הילד בזמן הנכון. הרבה פעמים סדר הקריאה הוא לפי סדר הישיבה אבל זה לא חייב להיות כך. כדי לאפשר
לילד לקרוא את הקטע שעליו הוא התאמן עורך הסדר יכול לפנות כל פעם לאורח אחר סביב השולחן.

אם הילד אינו רוצה לקרוא- אל תקשו עליו בניסיון לשכנע אותו לקרוא בקול "כמו כולם" תכבדו את רצונו. פעמים רבות ילדים נבוכים לקרוא לבד. במקרה כזה, הציעו לילדכם לקרוא ביחד איתו. הקריאה המשותפת תעזור לו להתגבר על המבוכה ולתת לו את התחושה שאתם ביחד איתו.

החשוב מכל- שדרו לילדכם ביטחון ונינוחות. בדרך זו תעבירו לו את המסר שהכל בסדר! הדבר היחיד החשוב כרגע הוא ליהנות מאווירת החג, מהסיפורים, מהמאכלים המיוחדים ומאווירת ה"ביחד" המשפחתית. כך תשאירו אותו עם "טעם טוב" וזיכרון של חוויה חיובית עם ציפייה גם לשנים הבאות.

ד"ר מלי דנינו היא מנכ"לית אגודת ניצן לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- שלו יחסי ציבור ואסטרטגיה.