הודעה לעיתונות

הכאבים השכיחים ביותר בקרב סטודנטים

שעות ארוכות של ישיבה בכיתת הרצאות, עם כיסאות שלרוב אינם מותאמים לישיבה ממושכת, לכתיבה ולהקלדה על מחשב, עלולים לגרום לכאבים מתמשכים ולא נעימים לאורך כל תקופת הלימודים

כסטודנטים, לא פעם אתם מוצאים את עצמכם גולשים לתוך הכיסא תוך כדי נמנום ומעמיסים על הגב התחתון ועצם הזנב. בנוסף, אתם מוצאים את עצמכם יושבים שעות ולומדים גם בבית, ולא מניחים את הדעת למנח הגוף ושוכחים לקום לחלץ עצמות.
לרוב, במהלך השיעור, אין מקום להניח את האמות על משטח, ולכן בזמן כתיבה/הקלדה, הידיים באוויר, ובעצם כל העומס נופל על חגורת הכתפיים והצוואר. כשהיד אינה מונחת על משטח, גם שורש כף היד סובל מלחץ ויכול לגרום לתסמונת התעלה הקרפלית (בתעלה בשורש כף היד עוברים עצבים שמעצבבים את כף היד. לחץ ממושך עליהם עלול לגרום לתחושת נימול בכף היד, וכמובן, דלקות בגידים בכתפיים ובשורש כף היד שנוצרות בעקבות עבודת שרירים לאורך זמן ללא מנוחה (שריר מתחבר לעצם בשתי קצוותיו ע"י גיד).
כשמעמיסים על אותם מפרקים, שרירים ועצבים, אפילו עומס קל/מתון לאורך שעות מרובות נותן לבסוף אותותיו בהופעת כאבי צוואר, לעיתים עם הקרנה לידיים, ובכאבים בגב העליון או התחתון. כך נוצרים כאבים שיכולים להתגבר ולגרום לבלטי דיסק, ללחץ על עצב ולשאר כאבים לא נעימים שמשבשים את שגרת היום יום.
אילת לוי מילינבסקי פיזיותרפיסטית מוסמכת, משתפת כיצד ניתן להימנע מכאבים אלו על ידי הקניית הרגלים פשוטים במהלך היום, ומרעננת במספר טיפים לשמירה על בריאות הגוף ויציבה נכונה במהלך יום הלימודים ובבית:

  1. ארגון סביבת הלימודים: יש להניח את מסך המחשב מולכם, מעט בהטיה לאחור, כך שהעיניים "נופלות" בדיוק על המסך. הכיסא נותן תמיכה לגב התחתון ולאמות, ואת משענת הגב יש להציב בהטיה של כ 10 מעלות לאחור. כפות הרגליים מונחות על הרצפה או על שרפרף, כששומרים על מנח ברכיים של 90 מעלות. שומרים על מרווח של כ 5 ס"מ בין הברך לכיסא, כך שהכיסא לא יגע בדיוק בקיפול של הברך (מונע לחץ מהעצבים שעוברים מתחת לברך).
  2. תמיכה בכף היד: בזמן עבודה על המחשב מומלץ להשתמש בכרית לשורש כף היד, והאמות כתמיכה. כשהידיים ללא תמיכה - העומס עובר לחגורת הכתפיים והצוואר.
  3. איזון הגוף: לרוב אנו מקלידים במחשב או כותבים ביד בכיתה ביד הדומיננטית. לא לשכוח למתוח מדי פעם את שתי הידיים ולחזקן.
  4. לקום כמה שיותר מהכיסא לחילוץ העצמות: לבצע כמה שיותר הליכות במהלך היום. השתדלו לעלות במדרגות במקום במעלית. ככל שנזוז יותר, נזרים דם אל השרירים ונחמם את המפרקים וכך נמנע נזק מצטבר. פעם בשעה מתרגלים מתיחות לחצי דקה: מסובבים את הראש מצד לצד 6 פעמים, מותחים את הידיים שלובות מעל הראש, מורידים לגובה הכתפיים, פותחים אותם הצידה (ההיפך מהתנועה של הכיפוף בא יושבים רוב הזמן) ומסובבים את הגב מצד לצד .
  5. שינוי מנח הגוף: במהלך יום לימודים בבית, רצוי להחליף מנחים כל הזמן. אפשר לקרוא ספר או במחשב הנייד, בספה, בשכיבה, בישיבה בכיסא, אך לא באותו המנח לאורך שעות רצופות.

בהצלחה!

אילת לוי מילינבסקי, פיזיותרפיסטית מוסמכת, מדריכת פילאטיס שיקומי והבעלים בסטודיו של אילת, כצנלסון 58 גבעתיים

לפרטים נוספים: ליאת אבוחצירה בן דרור, 050-8318853 [email protected]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לדעת קהל | PR & Social Strategy.