רו"ח מיקי בלומנטל, פירמת רואי החשבון פאהן קנה
רו"ח מיקי בלומנטל, פירמת רואי החשבון פאהן קנה
הודעה לעיתונות

סקר בינלאומי: 56% מהחברות בעולם מבצעות אוטומציה של הפעילויות העסקיות

רו"ח מיקי בלומנטל, פאהן קנה ושות': "בהחלט ייתכן שעובדים שמקבלים משכורות גבוהות יוחלפו על ידי מכונות חכמות ויועסקו מחדש בתפקידי שירות במשכורות נמוכות יותר; הצורה והגודל של המשאב האנושי ייראו שונים לחלוטין בעתיד"

56% מהחברות בעולם כבר מבצעות אוטומציה של הפעילויות העסקיות או עשויות לעשות זאת במהלך 12 החודשים הקרובים. כך מסרה פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton ישראל, המפרסמת מחקר חדש של רשת Grant Thornton העולמית. המחקר, אשר בוחן את השפעות האוטומציה על שוק העבודה, מבוסס על סקר שנערך בקרב 2,571 בכירים עסקיים ב-36 מדינות במהלך פברואר 2015.

בחלוקה לענפים, 43% מחברות הייצור אמרו שהן מצפות שמהלכי האוטומציה יחליפו בסופו של דבר לפחות 5% מכוח האדם שלהן. שיעור חברות הקלינטק שאמרו כך היה 39%, בעוד שהשיעור בחברות טכנולוגיה, מזון ומשקאות עומד על 35%. התחומים שייפגעו פחות ממהלכי האוטומציה על פי המחקר הם תחומי האירוח, החינוך והבריאות, שבהם רק 9% מהגופים צופים שלפחות 5% מכוח האדם שלהן יוחלף כתוצאה מהאוטומציה. הסקר סיפק עדות נוספת למגמת האוטומציה, כאשר חשף ששיעור שיא של 29% מהעסקים מתכוונים להגדיל את ההשקעות שלהם במחקר ופיתוח ב-2015.

עורכי המחקר מעריכים כי התפקידים שהיו שמורים עבור בני אדם ייראו שונים מאד בתוך מספר שנים מהיום. לדבריהם, אין מגזר או מקצוע שהם חסינים. חלק מבעלי התפקידים יחושו בצורה חריפה יותר את ההבדל. מכוניות ללא נהג עשויות לגרום לנהגי מוניות להיות בלתי נחוצים. אתר Yahoo Finance הכריז לאחרונה שחדר החדשות שלו הופך לאוטומטי לחלוטין, מה שיבטל את הצורך בעיתונאים אנושיים, מזכיר המחקר. נהגי המוניות והעיתונאים של ימינו יוכלו להיות מנתחי בקרת האיכות או אנשי שירות שיטפלו בטכנולוגיית האוטומציה, על פי עורכי המחקר.

הסקר של Grant Thornton שפרסמה פירמת פאהן קנה גם מצביע על כך שלעובדים יהיו הזדמנויות לקחת על עצמם תפקידים ותחומי אחריות חדשים בזכות השימוש הגובר בטכנולוגיה. ברמה העולמית, 54% מהחברות הנמצאות בתהליך של אוטומציה, מצפות להציב מחדש עובדים בתחומים אחרים ו-28% מהן אומרות שהעובדים יוכשרו להפעיל את אמצעי האוטומציה החדשים. אפילו בתחום הייצור, 44% מהחברות מתכננות להציב עובדים מחדש בתפקידים אחרים במקום לפטר עובדים.

לדברי רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel, "חלק מהמשרות במגזר הפרטי והציבורי בעולם יאבדו, ובראשן משרות בתחומי הייצור, הקלינטק, המזון והמשקאות, אשר צפויים לעבור טלטלה. בהחלט ייתכן שעובדים שמקבלים משכורות גבוהות יוחלפו על ידי מכונות חכמות ויועסקו מחדש בתפקידי שירות במשכורות נמוכות יותר. אנחנו חיים בעולם שבו מתחוללת מהפכת אפליקציות, ויש שגשוג של אינטליגנציה מלאכותית, ביג דטה, מחשבי על וחיישנים. המגמות האלה יימשכו ויש להן השלכות עמוקות על משרות, משכורות ומבנה המשאב האנושי בעולם. בסיכומו של דבר, ברור שהצורה והגודל של המשאב האנושי בעתיד ייראו שונים לחלוטין מהצורה ומהגודל הקיימים כיום".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אורי מאירוביץ' יחסי ציבור.