הודעה לעיתונות

המשרד להגנת הסביבה לפרופ' קנדל: על הממשלה לפעול באופן אקטיבי על מנת להגדיל את הביקושים המקומיים לשימוש בגז טבעי

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר נפגש אתמול עם ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, על מנת לדון במתווה הגז •.במהלך הפגישה הציג לפלר את עמדת המשרד הנוגעת לתועלות הסביבתיות והבריאותיות של שימוש בגז טבעי, לכמות הגז שתסופק למשק המקומי, להתאמת הרגולציה הסביבתית בתחום הגז לזו הנהוגה במדינות ה- OECD ולחשיבות אספקת הגז למפעל לייצור אמוניה שיקום בדרום •

לפלר: "הייתה הסכמה על הצורך הלאומי בהבטחת כמות מספקת של גז לשימוש מקומי, אך יש לנו ויכוח על הדרך הנכונה להגיע לזה. הבענו את עמדתנו כי התועלות של גז טבעי למשק אינן מסתכמות רק בתקבולי מסים, אלא הן גם תועלות סביבתיות ובריאותיות, ולכן על הממשלה לפעול באופן אקטיבי ע"מ להגדיל את הביקושים המקומיים לגז טבעי"

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר נפגש אתמול אחר הצהריים עם פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ועם נציגי משרד האנרגיה ומשרד האוצר כדי לדון בעמדת המשרד למתווה הגז שהוצע.
עיקרי עמדת המשרד כפי שהוצגו בדיון:
כמות גז למשק המקומי: המשרד להגנת הסביבה דורש להתבסס על החלטת הממשלה (ועדת צמח), המחייבת כמות של 540BCM לטובת המשק המקומי. המתווה החדש המוצע מאפשר לייצא כמות רבה יותר, על חשבון השימוש במשק המקומי. בנוסף, בשל ההשפעות המשמעותיות של גז טבעי על התעשייה, על התחבורה ועל משק החשמל, ובשל היתרונות המשמעותיים של שימוש בגז טבעי בענפים אלה על הסביבה, ועל בריאות האזרחים (התועלת למשק איננה רק מתקבולי מיסים), דורש המשרד שהממשלה תקבע כי תינתן עדיפות אמיתית לשימוש בגז טבעי לטובת המשק המקומי, אף מעבר לכמות של 540 BCM, ואף לייצר ביקושים מקומיים נוספים. המתווה המוצע מאפשר להעביר זכויות ייצוא ממאגרי כריש ותנין למאגרי תמר ולויתן, ולסכן את כמות הגז שתובטח למשק המקומי. המשרד מתנגד לייצוא גז לפני פיתוח מאגר ליוויתן. דרישת המשרד היא כי אבטחת אספקת הגז לכלל הביקושים במשק המקומי (ולכל הפחות 540 BCMׂ) תהיה תנאי מקדים לאפשרות לייצוא (הן לגבי כמות הגז, והן לגבי אמינות האספקה).
רגולציה: לאסדרה הסביבתית יש חשיבות רבה בכל הנוגע למתקני הפקת גז, וההשלכות הסביבתיות העלולות להיגרם כתוצאה מכשל כזה או אחר במתקנים אלו היא רבה מאוד. המשרד להגנת הסביבה פועל ע"מ להתאים את הרגולציה הסביבתית לזו הנהוגה במדינות ה- OECD, ומבקש לוודא כי המתווה המוצע לא יעכב את פעילותו בנושא זה.
מפעל האמוניה: המשרד קידם, יחד עם צוות בינשמרדי, את הקמת המפעל לייצור אמוניה במישור רותם, אשר יוביל לסגירת מיכל האמוניה במפרץ חיפה, ולהסרת הסיכונים הנובעים ממנו. הגז הטבעי מהווה חומר גלם מרכזי בהליך ייצור האמוניה (60-80%). חשיבות מחיר הגז הטבעי לקיומו של מפעל זה, כמו גם לתעשיות המשך (מתנול, אוריאה וכו') היא קריטית.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- המשרד להגנת הסביבה.