מפרסם: רשות מקרקעי ישראל
תאריך: 10/08/2015 09:30
נושא: נדל"ן, תשתיות
הודעה לעיתונות

רשות מקרקעי ישראל- הקרן לשטחים פתוחים אישרה תקצוב פרויקטים בהיקף של 62.45 מיליוני שקלים

עדיאל שמרון מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל : אנו שמחים לבשר על התקצוב של 55 פרויקטים חדשים בתחום שמירה על הסביבה והשטחים הפתוחים בהיקף של 62.4 מליון ₪ מתקציבה של רשות מקרקעי ישראל

הנהלת הקרן לשמירה על השטחים הפתוחים- מיסודה של רשות מקרקע ישראל -התכנסה בשבוע שעבר לישיבת הנהלה במסגרתה אושר תקצוב 55 פרויקטים לתכנון ולביצוע בסכום כולל של 62.45 מיליון שקלים. תקציב הקרן הוא 1 אחוז מהכנסות רשות מקרקעי ישראל בשנה.

התקצוב ניתן למיזמים הפרוסים בכל רחבי הארץ ועוסקים בשיקום, שימור ופיתוח של פרויקטים לתועלת הציבור וכן פיתוח ושימור של שטחים פתוחים ובכללם בשטחי פארקים גדולים ואזורי נופש מטרופוליניים. כמו כן תוקצבו מיזמים לשימור ופיתוח אזורי נחלים וסביבתם, לרבות טיפול בהשבת "מים לטבע", נופש בחיק הטבע, הנגשה ושבילים טיפול בפסולת ומטרדים סביבתיים אחרים. תקציבים נוספים הופנו לרכישת זכויות במקרקעין לצורכי שימור ושמורות-טבע, שימור ושיקום מגוון ביולוגי, יצירת רצפים, פיצוי לחקלאים למימוש מטרות הקרן וסיוע למחזיקים בשטחים הפתוחים באתרי מורשת והנצחה ומבנים היסטוריים בתחומם. הקרן הפנתה תקציבים לשיקום ומבצעי ניקיון בשטחים הפתוחים, טיפוח של שטחים פתוחים מופרים, פינוי פסולת ומטרדים נוספים, הנגשת וניקוי חופים, מניעה וטיפול במינים פולשים (צומח וחי) ממשק, משמורות ומיערות והשתתפות בשיקום מטמנות "פיראטיות". מזכיר הקרן אריק זורגר מסר כי התקציב ישמש גם לתגבור הפיקוח, השמירה והבקרה על שטחים פתוחים, שטחי מרעה ובתה, שטחים גליליים והשתתפות בתחזוקת פרויקטים שיבוצעו על-ידי הקרן.

לדוגמא תקצבה הקרן בעיר רחובות פרויקט לפיתוח וניקיון שטחים פתוחים במזרח העיר, שבילי הליכה ואופניים, שיקום והנגשת שלולית החורף. הפרויקט בצידה המזרחי של העיר תוקצב בכ-1,750,000 ₪ ויעסוק בשיקום ושימור בית גידול ייחודי של שלולית חורף תוך שיקום ושימור של מערכת אקולוגית וביולוגית בעלת ערך רב החי והצומח. במסגרת הפרויקט יונגש המרחב לציבור ולבעלי מוגבלויות. יבוצע מערך שבילים להולכי רגל ואופניים ויבוצע שיקום פיתוח סביבתי לרבות טיפול במפגעי בטיחות של מבנים ואתרים בעלי ערך ההיסטורי.

במועצה המקומית יסוד המעלה, תוקצב ב900 אלש"ח שיקום ושימור שטחים פתוחים ואתרי מורשת ומתחם המעיינות ע"י שיקום מערכות אקולוגיות טבעיות, "החייאת" קו החוף ההיסטורי של אגם החולה ושיקום תעלת היסוד של מזח חולתה לנחל בעל חזות ומורכבות אקולוגית. הפרויקט יציע נקודות עניין חדשות לצד ציר המטיילים העובר דרך רחובה הראשי של המושבה לכיוון תעלת הירדן המזרחית ושבילי הטיילות, הפיכת תעלת יסוד ההנדסית לנחל חי, כולל מתחם הנביעות. החזרת מיני צומח ועצים מקומיים, בניית תשתית פיזית להתבססות מיני צומח וחי והחזרת תעלת יסוד והמעיינות לתפקוד של נחל תוך יצירת תשתית פיזית לקליטת קהל, לפעילות קיט ונופש והסדרת גישה וחניה.

בערד, תוקצב פרויקט בסכום של כ-870 אלף ₪, ובמסגרתו יבוצע שיקום אקולוגי ונופי של נחל חסד, והנגשת הנחל כאזור נופש ותיירות. נחל חסד הוא יובל קטן שזורם לנחל דומיה, ושייך לאגן הניקוז של נחל צאלים בעיר ערד. ראש הנחל מתחיל בין בתי שכונת מעוף הממוקמת על השלוחה הצפונית של ערד. הנחל מהווה מרחב מיידי לחלק מהבתים. לנחל נוף ייחודי, ערוצו הוא ערוץ סידוק המתחתר לעומק סלעי צור, בולדרים ענקיים בתוך הנחל אשר מייצרים חללים גדולים שבנוסף ליצירת נוף ייחודי מהווים גם בית גידול לבע"ח וצמחייה ייחודית.

בישוב פסוטה תוקצב ב - 1,130,150 פרויקט לשיקום ולהקמת "פארק השלום פסוטה". המקום שימש אתר פסולת לא מוסדר, אשר במהלך השנים נערמו בו כמויות פסולת גדולות. הוא נמצא צפונית לכפר הנוצרי פסוטה, הנקראת "דרך השלום", המתחילה ממרכז הכפר, חוצה את נחל בירנית ועמק עקרב ומתחברת אל מושב נטועה. בפרויקט מתוכנן ניקיון השטח ושיקום המערכת האקולוגית, תוך הקמת מכלול תיירותי שיכלול מסלולי טיול, מצפור, איזורי פיקניק, חניון ודרכי גישה.

בעפולה תוקצב פרויקט לשיקום אקולוגי של נחל המורה כפארק טבע עירוני תוך טיפול במפגעים שונים בנחל ובסביבתו, הסדרת הנחל והכשרת שבילי מטיילים ואופניים בשטח הפתוח לצרכי פנאי ונופש בעלות של למעלה מ-2 מיליון ש"ח.

ישיבת הנהלת הקרן לשטחים פתוחים מתאפשרת לאחר עבודה מקצועית ומאומצת של מספר חודשי היערכות וישיבות הנהלה בעניין, ולמעשה מסיימת את הליך תיקצוב הפרויקטים לשנת 2015. כמו כן יש לציין כי תקציבים קודמים שחילקה הקרן בשנתיים האחרונות (שהם למעשה השנתיים הראשונות לקיום פעילות הקרן) כבר נושאים פרי וישנם פרויקטים אשר מגיעים בימים אלו לשלבי הסיום.

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים מממנת פעולות שמטרתן סיוע במימון השמירה, הפיתוח הסביבתי והטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים, לרבות שטחים פתוחים שיש להם חשיבות לשמירה על המגוון הביולוגי והמערכות האקולוגיות בישראל, פארקים ואזורי נופש ופנאי, וכן סיוע לגורמים הפועלים להגשמת מטרות הקרן. בראש הקרן יושב מנהל רשות מקרקעי ישראל וחברים בה: נציג משרד השיכון, נציג המשרד להגנת הסביבה, נציג משרד האוצר, חבר הנהלת הרשות, נציג מינהל התכנון, נציג השלטון המקומי, נציג רשות הטבע והגנים ונציג הגופים הציבוריים.
ניתן להשתמש בהדמיות

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- רשות מקרקעי ישראל.