מפרסם: סקופר
תאריך: 08/10/2015 10:09
עדכון: 08/10/2015 10:58
נושא: אינטרנט ודיגיטל, חברה, חדשות, משפט, מדיה ותקשורת
הודעה לעיתונות

עתירה ראשונה לבג"ץ נגד פייסבוק, ואי היכולת ליצור עמה קשר.

האם בג"ץ יורה לרשם החברות לחייב את פייסבוק העולמית לספק מען לפניות הציבור בישראל.

היעדר היכולת המוחלטת ליצור קשר עם פייסבוק, הוא עובדה ידועה לכל.
הבוקר (8.10.2015) הוגשה עתירה לבג"ץ נגד רשם החברות ופייסבוק העולמית, בה מתבקש בג"ץ להורות לרשם החברות לחייב את פייסבוק העולמית, להירשם כחברה זרה הפועלת בישראל, ובהתאם לקיים מען בישראל לפניות הציבור.
העתירה מפנה לסעיף 346 לחוק החברות, אשר קובע: "חברת חוץ לא תקיים בישראל מקום עסקים...אלא אם כן נרשמה כחברת חוץ לפי הוראות סעיף זה..." עוד קובע סעיף 346, כי חברת חוץ הפועלת בישראל תרשום את: "השם והמען של אדם היושב בישראל המורשה לקבל בעבור החברה כתבי בי-דין והודעות שיש להמציא לחברה".
העותרים הינם:
אריה שפר – פעיל נגד אקיוטק, אשר סובל מבריונות רשת בשל פעילותו נגד אקיוטק; אבי לן ועדי בנטוב – לן, בעלי סטטוסים מצייצים, העמוד שנסגר ע"י פייסבוק ונמנעה מהם היכולת ולו לקיים דיאלוג עם פייסבוק; ואדם נוסף שפרטיו לא פורסמו, אשר נפל קורבן לבריונות רשת, עת הואשם על לא עוול בכפו, כי תקף מינית.

באי כוחם של העותרים הינם עוה"ד גיא אופיר, אדם ורדי, ואדם ג'ונסון.

העותרים מלינים, כי פייסבוק עושה כל שביכולתה לחסום את הציבור הישראלי מן האפשרות ליצור קשר עמה, ועל רשם החברות לחייב את פייסבוק לקיים מען ונציג בישראל בהתאם לחוק.

מן העתירה:
"הרשת החברתית פייסבוק הינה עולם בתוך עולם, אשר מתנהלים בו כ- 4 מיליון ישראלים...הרשת החברתית פייסבוק מתנהלת כ"שליט" טוטליטרי של אותו עולם וירטואלי. היא קובעת את הכללים, ומוציאה לפועל את גזרי הדין של מי שלטעמה הפר את כלליה. דא עקא, פייסבוק טוענת, למרות נוכחותה המאסיבית בישראל, כי פייסבוק ישראל בע"מ אינה שלוחתה המתאימה, ולא ניתן ליצור עמה קשר. כך, ניסיונות אפילו להמציא כתבי טענות לפייסבוק העולמית באמצעות פייסבוק ישראל נתקלים בהתנהגות שערורייתית וחמקנית של אחרון החייבים בהוצאה לפועל. אפילו פניות מצוקה של נפגעי בריונות רשת אל פייסבוק ישראל נענות בצורה אדישה וגסה.
כאשר 1 מכל 7 אנשים בעולם, ו- 1 מכל 2 אנשים בישראל, מתקשר עם הזולת באמצעות הרשת החברתית פייסבוק, אין להסתכל על פייסבוק כאל "תאגיד פרטי" ואל הרשת החברתית כ"חצרין פרטיים". הרשת החברתית מספקת בישראל שירות חיוני לציבור, ולא מתקבל על הדעת, שלא ניתן יהיה ליצור עמה קשר, כל שכן, במקרים דחופים הנוגעים לפגיעה קשה בזכויות אדם.
מטרתה של עתירה זו, להביא מזור לציבור, כך שמי שיתקל בבריונות רשת בפייסבוק, מי שזכויותיו יפגעו ברשת החברתית, ומי שידרש למענה בשעת מצוקה, יוכל לעשות כן באמצעות פניה בדואר, בפקס, בטלפון או במענה פרונטלי.
סעיף 346 לחוק החברות, קובע כי תאגיד זר המקיים מקום עסקים בישראל, חייב ברישום כתובת ונציג בישראל. משמעות הרישום עבור הציבור, הוא כי ניתן יהיה לפנות אל "מישהו" בישראל, והוא יוגדר על-פי דין כנציג התאגיד הזר.
צר לומר, כי רשם החברות לא אוכף סעיף חוק זה, ולמיטב ידיעת העותרים ובאי כוחם, עסקינן באות מתה בספר החוקים, אשר אי אכיפתה מסבה נזק כבד לזכויות הציבור והעותרים. לא ידוע על מקרה מהשנים האחרונות, בו רשם החברות דרש מתאגיד זר להירשם בישראל, למרות שתאגידים זרים רבים, פועלים בישראל.
פנית ב"כ העותרים אל המשיב, נענתה, בתשובה לקונית של שורה אחת, בה מציין המשיב, כי לא שוכנע כי פייסבוק מקיימת פעילות בישראל. באותה מידה יכל המשיב גם להוסיף, שלא שוכנע שהשמש זורחת במזרח ושוקעת במערב. נתקשה להבין, הכיצד יכול רשם החברות לא להשתכנע, כי פייסבוק מקיימת פעילות בישראל בשעה שלכל ידוע כי יש לה לכל הפחות 3.5 מיליון משתמשים ישראלים, כל משרדי הממשלה משתמשים בפייסבוק, היא מחזיקה בישראל עשרות סימני מסחר, משרד יחסי ציבור בריטיינר, וכחמישה תאגידים ישראלים שונים, ועוד כפי שנפרט להלן."

מצ"ב כתב העתירה

למידע נוסף ניתן לפנות אל משרד עורכי הדין גיא אופיר, טל: 03-5323650, או בדוא"ל: [email protected]

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- סקופר.