מפרסם: לשכת עורכי הדין בישראל
תאריך: 03/11/2015 18:29
נושא: משפט
הודעה לעיתונות

מליאת הכנסת אישרה תיקון לחוק הוצאה לפועל:

קיום דיון בדרך של היוועדות חזותית (וידיאו קונפרנס) במספר הליכים בהוצאה לפועל בכפוף להסכמת החייב
חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס. 48 – הוראת שעה), התשע"ו בנושא היוועדות חזותית אושר אתמול, 2.11.15, במליאת הכנסת. על פי התיקון, יתווסף לחוק ההוצאה לפועל פרק חדש (ז'5), שיאפשר לקיים דיון בדרך של היוועדות חזותית (וידיאו קונפרנס), המוגדרת כ"תקשורת בין שני מוקדים המאפשרת העברת תמונה וקול בזמן אמת". התיקון קובע, כי ניתן יהיה לקיים דיון בדרך של היועדות חזותית בכמה הליכים : חקירות יכולת, דיונים שאליהם הובאו חייבים בצו הבאה ודיונים בצווי מאסר של חייבי מזונות.

התיקון בא ליתן מענה לקשיים בלשכות הוצאה לפועל שבהן, נוכח היקף העבודה הקטן, נמצאים רשמים רק בחלק מימות השבוע. כך, למשל, מתעורר קושי בביצוע צווי הבאה או צווי מאסר בגין חוב מזונות. כשמאסר החייב מתבצע באחד מהימים שבהם לא נמצא רשם בלשכת ההוצאה לפועל, מתעורר הצורך להסיע את החייב ממקום תפיסתו לעיר אחרת שבה ניתן לקיים דיון בפני רשם.

בתיקון נקבע, כי תנאי בסיסי לקיום הדיון בהיוועדות חזותית יהיה הסכמת החייב בכתב לקיום הדיון בהיוועדות חזותית לאחר שרשם ההוצאה לפועל הסביר לחייב את המשמעויות של קיום הדיון בדרך זו, וכי הרשם יערוך דיון כאמור רק לאחר ששוכנע כי החייב מבין את משמעות הסכמתו.

החוק נקבע כהוראת שעה לשנתיים, וזאת כדי לבחון את יישומו, ללמוד מהניסיון שיצטבר לעניין יעילות ההסדר, ולהפיק את הלקחים לקראת הסדר עתידי קבוע.

בשלב ראשון, יופעל הליך ההיוועדות החזותית בין לשכות ההוצאה לפועל אילת ואשדוד.

מ"מ מנהל רשות האכיפה והגבייה, דן בן סימון: "אנו מברכים על אישור תיקון החוק על ידי מליאת הכנסת. תכלית קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהוצאה לפועל הינה שיפור השירות שניתן לציבור והמשך קיצור הליכים בירוקרטיים לאכיפת חיובים במדינת ישראל".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לשכת עורכי הדין בישראל.