הודעה לעיתונות

רשות האכיפה והגבייה מפעילה "מרשם לחייבים משתמטים" שהוקם במסגרת תיקון לחוק ההוצאה לפועל

מדובר בחייבים שלא שילמו את חובם לאחר קבלת האזהרה, ולא התייצבו לדיון בפני רשם ההוצאה לפועל, והם בבחינת בעלי יכולת המשתמטים מתשלום חובותיהם

במסגרת תיקון 43 לחוק ההוצאה לפועל שעניינו, בין היתר, העמדת כלי אכיפה נוספים, נכללה גם הקמת "מרשם לחייבים משתמטים".

במערכת ההוצאה לפועל קיימים היום 311,633 חייבים שהוטלה עליהם לפחות הגבלה אחת, הואיל ולא שילמו את חובם לאחר קבלת האזהרה, ולא התייצבו לדיון בפני רשם ההוצאה לפועל והם בבחינת בעלי יכולת המשתמטים מתשלום חובותיהם.

באמצעות המרשם יוכל הציבור לבדוק קיומם של חייבים משתמטים מתשלום חובותיהם.

על פי פרק ו2 לחוק ההוצאה לפועל, רשם הוצאה לפועל רשאי מיוזמתו או לבקשת זוכה לצוות על רישומו של חייב ב"מרשם חייבים משתמטים", אם החייב הוא בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו, וחובותיו במצטבר עולים על 10,000 ₪, באחת משתי הדרכים הבאות:

א. אם טרם חלפו 6 חודשים מיום שהחייב התייצב בפני רשם, והוכח לרשם שהחייב בעל יכולת משתמט ולא ניתן הסבר לאי תשלום החוב ( כמו למשל שהחייב לא עומד בצו חיוב בתשלומים אשר הושת עליו) או אז, תישלח התראה בדואר רגיל לחייב, ושמו ייכלל במרשם 30 יום לאחר המצאתה של ההתראה (לפי תקנה 24(ב)לתקנות, יש חזקת המצאה 6 ימים לאחר משלוח). אם החייב יתייצב בגין ההתראה לדיון, והרשם יחליט בסוף הדיון לכלול אותו במרשם, הצו יכנס 30 יום לאחר הדיון אלא אם תינתן החלטה אחרת.

ב. אם לא התקיימה חלופה א, האמורה לעיל, יש לזמן את החייב לדיון בפני הרשם, בהזמנה בהמצאה מלאה. אם החייב אינו מתייצב, שמו של החייב ייכלל במרשם 30 יום לאחר המצאת ההזמנה או ביום הדיון, לפי המאוחר. אם החייב מגיע בגין משלוח ההזמנה לדיון עוד קודם מועד הדיון והרשם מחליט לכלול שמו במרשם, הצו יכנס לתוקפו 30 יום לאחר ההחלטה אלא אם תינתן החלטה אחרת.

העיון במרשם יהיה על ידי הפניית שאילתה באמצעות אתר האינטרנט של הרשות www.eca.gov.il . השאילתה תכלול את הפרטים שלהלן: פרטי הגורם בגינו מבוקש המידע (כולל מספר מזהה), מטרת בקשת המידע, פרטים מזהים של מגיש השאילתה. התשובה תימסר לפונה בחלוף 24 שעות ממועד השאילתה.

מצ"ב הסבר וטופס בקשת זוכה לרישום חייב במרשם.
ב ב ר כ ה,

עו"ד שמרית רגב

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לשכת עורכי הדין בישראל.