מפרסם: עיריית ירושלים
תאריך: 07/12/2015 18:34
נושא: חברה, מוניציפלי
הודעה לעיתונות

ראש העיר ניר ברקת העניק את עיטור "אזרח כבוד של ירושלים" לחתן פרס נובל לשלום, פרופ' אלי ויזל ראש העיר, ניר ברקת:

"היכולת שלך לגעת ברמה האישית בליבם של כה רבים היא שאפשרה למסרים ולפעילות הענפה שלך למען ירושלים לחלחל לתודעה הציבורית.
ויזל מייצג עבורי את קולם של שישה מיליון היהודים שנספו בשואה"

לאור החלטת מועצת העיר ירושלים מיום חמישי, ט"ז בחשוון תשע"ו (29.11.15), העניק אתמול ראש העיר, ניר ברקת, את עיטור "אזרח של כבוד" לפרופ' אלי ויזל.
ויזל הנוהג להתבטא רבות בנוגע לחשיבותה ועוצמתה של ירושלים, פועל רבות ותכופות לטובת העיר. בין היתר תיאר את העיר כ"הלב של ליבנו, הנשמה של נשמתנו", ועמד על חשיבותה הקריטית של התמיכה הבין-לאומית בישראל ובירושלים – כבירתה הנצחית והמאוחדת. לאור כך ולאור היותו אישיות יוצאת דופן וברת השפעה הוענק לו תואר זה.

ראש העיר, ניר ברקת: "זוהי זכות וגאווה גדולה עבורנו, להביע באמצעות אות זה את ההוקרה העמוקה וההערכה שירושלים רוחשת לגבורתך האישית, למפעל חייך ולעשייתך הענפה לאורך השנים. בשליחותך הציונית, הערכית והמוסרית, בכתביך הרבים ובפעילותך הציבורית, תרמת רבות למדינת ישראל ולבירתה. היית לשגריר נאמן ולידיד אמת של עירנו, ובפועלך הפגנת תמיכה בלתי מתפשרת ושותפות גורל כנה עם היושבים בציון. היכולת שלך לגעת ברמה האישית בליבם של כה רבים היא שאפשרה למסרים ולפעילות הענפה שלך למען ירושלים לחלחל לתודעה הציבורית. ויזל מייצג עבורי את קולם של שישה מיליון היהודים שנספו בשואה".

פרופ' אלי ויזל: "בימי חיי פירסמתי למעלה מ 60 ספרים, אבל תאמין לי כאשר אני אומר לך, אדוני ראש העיר, כי ירושלים היא הלב והנשמה של העבודה שלי. אני נרגש לקבל את עיטור אזרח הכבוד של העיר ואמשיך לפעול למענה ולמען מדינת ישראל".

טקס הענקת העיטור נערך בביתם של איירה ואינגה רינהרט שבניו יורק, ארצות הברית, ובו נכחו קרוביו ומכריו של ויזל ורעייתו, כמו גם שני אזרחי כבוד נוספים של ירושלים, מר ג'יימס שניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל, ואיש העסקים והפילנתרופ, צ'רלס ברונפמן. בנוסף, נכח באירוע שגריר ישראל באו''ם, מר דני דנון, שאף נאם במהלכו.
במהלך הטקס הוענקה לויזל מגילת קלף שנכתבה ע"י סופר סתם, בה פורטו הסיבות לבחירתו לאזרח כבוד ע"י מועצת העיר. בנוסף הוענקה לו סיכת זהב עם סמלה של העיר.

זה שנים רבות מעניקה העירייה את עיטור "אזרח כבוד" של ירושלים לאישים בעלי תרומה ייחודית לעיר, כאות הוקרה ותודה על פעילותם רבת השנים לעיר ולתושביה.
הוא מוענק לנשיאים ולראשי ממשלות, אנשי מדע ורוח, מדינאים ומנהיגים. הראשון לקבל את התואר היה נשיא המדינה לשעבר פרופ' חיים וייצמן, ובהמשך הוענק התואר גם לראשי הממשלה דוד בן גוריון ומשה שרת ולמשה וולך, מקים בית החולים "שערי צדק". מדובר באות המוענק למסופר מצומצם מאוד של האנשים ועם כניסתו של ראש העיר ברקת לתפקיד לפני כשבע שנים ניתן זה לשלושה אנשים בלבד ובהם ויזל.

אלי ויזל, שנולד בשנת 1928 בסיגט שבטרנסילבניה (היום רומניה), שרד את זוועות השואה, ובמקום להיכנע לייאוש נוכח הרוע והאכזריות להם היה עד בשעתה החשוכה ביותר של האנושות, נשא לאורך כל הדרך מסר של סובלנות, של דו-קיום ושל שלום לכל עמי העולם.
מפעל יצירתו העצום, המקיף עשרות ספרים וכתבים שונים, הביא לזכייתו של אלי ויזל בפרס נובל לשלום בשנת 1986 על פועלו ב"ועדה הנשיאותית לזכר השואה". יצירת המופת פרי עטו, ספר הזיכרונות "הלילה", שיצא לאור לראשונה ב-1955, נחשב ליצירה הספרותית המפורסמת והמוכרת ביותר בקרב ספרות השואה. ויזל עבד בישראל כעיתונאי, היה מורה בארצות הברית, ושימש כנציג בלתי רשמי של העם היהודי ושל קהילת ניצולי השואה המידלדלת והולכת בפני מנהיגים וראשי מדינות מכל רחבי העולם, שחלקם רואים בו ידיד נאמן.כמו כן, זכה לעיטורים האזרחיים הגבוהים ביותר בארצות הברית: מדליית החירות הנשיאותית (1992), מדליית הזהב של הקונגרס (1985), וכן זכה בעיטור נשיא מדינת ישראל לשנת 2013.
את רוב רווחיו מהספרים שכתב הוא מחלק דרך "קרן אלי ויזל לאנושיות".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- עיריית ירושלים.