לוגו המוסד לבטיחות ולגיהות
לוגו המוסד לבטיחות ולגיהות
הודעה לעיתונות

חורף חם ובטוח: נהלי בטיחות לחימום הבית בימים הקרים

לאור גל הקור השורר בארץ בימים אלה, המוסד לבטיחות ולגיהות מדגיש נהלי בטיחות לחימום הבית בימי החורף. בכל מקרה ובכל שימוש באמצעי חימום קיים סיכון, הכללים המפורטים נועדו להפחית את הסיכונים הקיימים. בנוסף לכללים אלו נדרשת אחריות אישית של כל אדם והקפדה מדוקדקת על כללי הבטיחות והזהירות.

מספר הנחיות כלליות לחימום. ראשית, יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר ומתן אפשרות לכניסת אוויר צח. כמו כן, יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף ובמיוחד לקראת עונת החורף. יש להרחיק תנורים הפועלים על אש גלויה או גוף חימום גלוי כגון תנור חשמלי (ספירלה או מפזר חום) מחפצים שעשויים להתלקח. אין להשאיר מערכת חימום הפועלת ללא השגחה, ולא מומלץ לישון עם תנורים דולקים. אין לייבש בגדים על תנורים ועל רדיאטורים, או בסמוך להם, מחשש לדליקה. אין לחבר תנורי חשמל דרך מפצלים, ויש להרחיק ילדים ממשחק ומשהייה בקרבתם. מומלץ להתקין במקום מרכזי וגבוה גלאי עשן.

חימום בתנורי גז, נפט וסולר ללא ארובת אוויר צח:
לתנורי גז, נפט, סולר ועצי בעירה אין פעמים רבות ארובות אוויר צח. התוצאה- הצטברות פחמן חד חמצני, גז חסר צבע וריח אשר חשיפה לכמויות עודפות שלו עלולה לגרום לסחרחורת, בחילות, עייפות, ובמקרים קיצוניים אף אובדן הכרה ומוות.
כל תנור הפועל באש גלויה בחלל סגור (ללא ארובה המכניסה אוויר ומוציאה את תוצרי השריפה) צורך חמצן. אם החדר סגור ללא השארת פתח אוורור הרי שכמות החמצן בחדר יורדת וכמות הפחמן החד חמצני עולה. אם נרדמים עם תנור כזה פועל הסכנה למוות גדלה מאוד, ולכן אין בשום מקרה לישון עם תנור פועל. כמו כן, יש להרחיק תנורי חימום ניידים מחפצים ואביזרים דליקים כמו: שטיחים, וילונות, ריהוט עץ וכד', להשאיר אוורור ולא להשאיר תנור דולק ללא השגחה.

חימום באמצעות מפזר חום או תנור ספירלה:
מדובר בתנור חשמלי עם מפוח לפיזור החום - משמש לחימום אזורים קטנים וממוקדים. במקרים מסוימים ובאי שימוש נכון תנורים אלו יכולים להוביל לדליקות. לכן, יש להקפיד לנקות את מפזר החום לפני תחילת השימוש, זאת כיוון שאבק מתלהט יכול לגרום לשריפה. כמו כן, אין לחסום את פתח יציאת האוויר וכניסתו, יש לשים לב לתקינות הכבל ולוודא כי התקע אינו מתחמם יתר על המידה.

חימום באמצעות תנור חימום חשמלי ורדיאטורים:
על תנור חימום חשמלי יש להשגיח, ולהציבם על משטח ישר ויציב הרחק משטיחים, ספות, וילונות, או כל חומר דליק אחר. מומלץ לוודא שהתקע לא מתחמם יתר על המידה כאשר התנור בפעולה.
לעומתם, נחשבים הרדיאטורים לאמצעי בטוח יחסית לחימום הבית, אך עדיין יש להקפיד על תקינותם לפני הפעלתם, במיוחד לאחר תקופת האחסון. כמו כן, יש להרחיק ילדים קטנים מרדיאטור, כדי למנוע פציעתו.

חימום באמצעות מזגן:
מדובר באמצעי החימום הבטוח ביותר. יחד עם זאת, יש להקפיד על בדיקת תקינות תקופתית של המערכת החשמלית על ידי בעל מקצוע מתאים.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- פרסי צדוק קוצ'יק טריואקס.