הודעה לעיתונות

המשבר בהייטק: ישראל חייבת להקל על יבוא מומחים זרים מחו"ל

הודעתו של ראש הממשלה על כוונתו לאפשר הבאת מהנדסי הייטק מבשרת על הכרת הממשלה בחסמים המונעים את הבאתו של כוח אדם מיומן לארץ כדי לחזק את התעשיה המקומית.
כך אומר היום עו"ד צבי קן תור, מומחה לדיני ניוד מומחים.

עו"ד צבי קן תור, מומחה לדיני ניוד מומחים ושותף במשרד עוה"ד קן תור & עכו, וחבר בוועדה המשנה לניסוח אמנת הרילוקיישן בלשכת עורכי הדין העולמית מסביר כי הודעתו של ראש הממשלה באה לשרת פתרון לטווח הקצר, אלא שללא הסרת חסמים היא לא תצא לפועל. פתרון אחד וארוך טווח הוא כמובן השקעה בחינוך ובהכשרת עובדים מיומנים.

עו"ד קן תור מסביר כי בניגוד למדינות רבות בעולם, מדיניות מתן ההיתרים לאנשי מקצוע זרים לעבודה בישראל, מגבילה באופן משמעותי את היכולת של החברות למלא את החסר באמצעות יבוא עובדים מיומנים מחו"ל. בניגוד לישראל, במדינות רבות בעולם קיימת מדרגה מתחת למדרגת המומחים - אשרה שניתנת ל'עובדים מיומנים' שתנאיה הרבה פחות מחמירים. לפיכך, כל עוד ממשלת ישראל לא תסכים להנהיג את דרגת הביניים , וכל עוד בישראל יהיה רק סוג אחד של אשרת עבודה אחת - לא תוכל ישראל להנות מהון אנושי זר בעלויות סבירות.
עד כה, ישראל לא אפשרה להביא לארץ מומחים זרים בדרגת 'מומחה מיומן זר' אלא רק 'מומחים זרים' שעלותם יקרה מאד, מחשש מההתגברות התחרות מול העובדים המקומיים, אובדן השליטה על כניסת עובדים זרים, וניצול הפרצה בגדר כדי להכניס כוח עבודה זול למשק.אולם המציאות מלמדת כי רגולציה ונקיטה באמצעים מנהליים כמו קביעת מכסות ענפיות וכלליות או חובת וותק אצל המעביד בטרם הנסיעה לישראל, מאפשרים בקרה אפקטיבית אחר הנעשה.
המלצתנו לממשלת ישראל היא להנהיג את דרגת הביניים ולהנות מהון אנושי זר בעלויות סבירות. התרומה למשק מלבד שמירה על היכולת של התעשייה להתמודד עם שוק תחרותי, תבוא לידי ביטוי גם בתמרוץ הקמת מרכזי מו"פ של חברות רב לאומיות אשר צריכות לצורך כך להעביר לישראל גם עובדים מיומנים.

כזכור, הודעתו של רה"מ הגיעה בעקבות נתוני משרד האוצר שפורסמו לפני כשבוע המלמדים כי ההיי-טק הפסיק להיות קטר הצמיחה של המשק, בעיקר בגלל מחסור בעובדים מיומנים. באוצר טוענים כי הסיבה העיקרית למחסור בעובדים מיומנים הינה ירידה במספר בוגרי מדעי המחשב ועלייה במספר בוגרי המכללות למיניהן.
לדבריו, בישראל קיים מחסור מורגש של אלפי עובדים מיומנים, בעיקר בתחום ההנדסה אולם בניגוד למדינות רבות בעולם, מדיניות מתן ההיתרים לאנשי מקצוע זרים לעבודה בישראל, מגבילה באופן משמעותי את היכולת של החברות למלא את החסר באמצעות "יבוא מומחים" מחו"ל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- מוני מרדכי תקשורת שיווקית.