המוסד לבטיחות ולגיהות
המוסד לבטיחות ולגיהות
הודעה לעיתונות

היום מתקיים יום הארגונומיה העולמי בסימן ישיבה ממושכת ושימוש נכון במכשירי סלולר חכמים

כבכל שנה, ביום האחרון של חודש פברואר, מתקיימת פעילות להעלאת המודעות בנושא ארגונומיה, כשהיום מצוין יום זה (29.2). המוסד לבטיחות ולגיהות החליט השנה להתמקד בנושא הישיבה הממושכת, ופירסם את המלצותיו בנושא. כמו כן, החליט לקדם שימוש נכון בסמארטפונים. חשוב לציין כי מדע הארגונומיה עוסק בחקר הממשק ויחסי הגומלין שבין בני האדם לסביבה, ולמוצרים הטכנולוגיים. מחד, הטכנולוגיות מיוצרות כך שיתאימו לשימוש בני האדם באופן שישמור על בריאותו, ומאידך, מתפרסמות הנחיות בנושא כדי להגביר את המודעות לשימוש נכון ובריא.

בשנים האחרונות אנו מבלים את רוב שעות היום שלנו בישיבה ממושכת: במשרד, בצפייה בטלוויזיה, בנהיגה, בבילוי עם חברים או בני הזוג, ישיבה מול מסך המחשב/ הסמארטפון ועוד. על פי מדידות שנערכו על פעילותם של יותר מ- 6,000 מבוגרים וילדים, מתברר שאנו מבלים יותר ממחצית משעות הערנות שלנו, שהם כ- 7.7 שעות בממוצע ביום, בישיבה. כלומר, במהלך היום אנו יושבים בין 55% ל- 70% מזמן העירות שלנו, ובכך מעמידים את הגוף בפני סכנות בריאותיות, כמו: סוכרת, מחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, סוגי סרטן ותסמונת מטבולית.

ראשית, מומלץ לעובדי משרד לשלב בהדרגה עמידה ופעילות קלה כגון הליכה, תחילה לשעתיים ביום. בהמשך, מומלץ להגדיל את מספר השעות שאינן בישיבה עד ל- 4 שעות ביום, ולהקפיד על שילוב של עמידה וישיבה בעבודה. יתרה מזאת, יש להימנע ממנחים סטטיים בעמידה, כמו בישיבה, ולהקפיד על תנועתיות תוך התחשבות בתלונות או במיחושים של שריר ושלד. רביעית, הסברה בנושא ישיבה ממושכת וסיכוניה הבריאותיים צריכה להוות חלק מהפעילות לקידום הבריאות בעבודה, ועל מעסיקים לאמץ דרכים שונות להפחית ישיבה ממושכת ולעודד פעילות ועמידה בעבודה.

לגבי השימוש במכשירי סמארטפון וטאבלטים, בהם רובנו עושים שימוש רחב. אנו מקלידים עשרות מסרונים במהלך היום על מקלדת זעירה תוך שימוש באגודל או באצבע של אחת מהידיים. כמו כן, אנו מחזיקים את הטלפון קרוב לאוזן תוך כיפוף הצוואר, וצופים במסך תוך כיפוף הגב והצוואר. שני אלו עלולים לגרום לתופעות בריאותיות אורתופדיות הנקראות: אגודל בלאקברי וצוואר סמס. התופעה הראשונה מתייחסת לדלקת בגידי האגודל עקב תנועתיות חוזרת במנח קיצוני בעת ההקלדה על מקלדת מזערית. צוואר סמס (Text Neck)- מדובר בתסמונת של שימוש יתר הכוללת כאבים בצוואר, בראש או בכתפיים, וקשורה למנח ממושך של כיפוף הצוואר בעת הפניית המבט למכשיר החכם. שתי תופעות אלו רלוונטיות עד היום, שכן רובנו משתמשים במכשיר סלולארי חכם בעל מקלדת זעירה.

אז איך נבצע שימוש בריא במכשיר החכם שבידינו? ראשית, בזמן שיחת טלפון מומלץ לשמור על תנוחת צוואר ניטרלית באמצעות שימוש באוזניות, ואם משוחחים תוך הצמדת המכשיר לאוזן, רצוי להחליף בין הצדדים מפעם לפעם. יתרה מזאת, מומלץ להימנע מהחזקת המכשיר בין הכתף לבין האוזן, הגורמת למתח רב בשרירים אלו. שלישית, כדי להפחית את העומס על הצוואר והידיים, מומלץ לקחת הפסקות תדירות, להרחיק את המבט מן המכשיר ולשחרר את הצוואר והידיים. כמו כן, בעת צפייה ממושכת, רצוי להניח את מסך המגע קרוב ככל האפשר לגובה העיניים, ולהימנע מהנחתו על הברכיים, ובעת השימוש יש להקפיד על מנח ניטרלי של שורש כף היד ככל האפשר. לגבי מסרונים, מומלץ לקצר במילים, להיעזר בתוכנות להשלמתן, ורצוי להחליף בין הידיים כדי לחלק את העומס בין האצבעות.

למידע נוסף: https://www.osh.org.il/heb/articles/ergonomic_day2016/article,457/

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- פרסי צדוק קוצ'יק טריואקס.