הודעה לעיתונות

72% ממשתתפי תכנית 'ניצני תעסוקה' עובדים בחלוף שנה וחצי מסיום התכנית

התכנית מופעלת ע"י אגודת ניצן עבור שירות התעסוקה, בקרב צעירים בעלי הפרעת קשב ו/או לקויות למידה, בגילאי 40 – 25, כדי להחזירם לשוק התעסוקה
קובי אשכנזי מנתניה מאובחן כסובל מהפרעת קשב ולקויות למידה. הוא בשנות השלושים לחייו והספיק להחליף יותר מידי מקומות עבודה לאורך השנים. בעבר התקשה להתמיד בעבודות, והתקשה להתנהל במקומות העבודה בהם היה סדרי עדיפויות ותיעדוף משימות. נטה להתרגז ולהתפרץ ולאבד במהירות סבלנות ועניין. בפרקי הזמן שבין העבודות, הסתובב מובטל, מתוסכל וחש שאינו ממצה את כישוריו ויכולותיו.
כמוהו ישנם רבים עם הפרעת קשב ו/או לקויות למידה, שמתקשים להתמיד, מתלבטים מה ללמוד, במה לעסוק ומשמעותי יותר: לא מתמידים במשרותיהם.
שירות התעסוקה יחד עם אגודת ניצן (לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב וקשיי תפקוד), מפעיל תכנית שהחלה כפיילוט לפני 3 שנים, בעזרת הקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי לאיתור צעירים מובטלים בגילאי 45 – 25, הכוונתם והכשרתם במסגרת אישית וקבוצתית ושילובם המוצלח בשוק העבודה.
לקראת יום ההתרמה השנתי של אגודת ניצן, שיתקיים מחר, 15 במרץ, במשותף עם ארגוני החרשים, ער"ן (עזרה ראשונה נפשית בטלפון) ונט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי), מתפרסמות היום לראשונה תוצאות המחקר, שערך מכון ברוקדייל בקרב 99 צעירים, שהשתתפו בתכנית.
מסתבר, שבחלוף שנה וחצי מסיום התכנית, מועסקים 72% ממשתתפיה, מהם שני שליש במשרה מלאה. רוב המשתתפים דיווחו על שיפור בתחום החברתי, שיפור בביטחון העצמי, העלאת מודעותם למשמעויות לקויות הלמידה ו/או הפרעת הקשב על תפקודיהם וחייהם ותרומה משמעותית בפיתוח כלים אישיים להתמודדות עם קשייהם.
במסגרת התכנית, שנקראת היום: 'ניצני תעסוקה', ונקראה בתחילת דרכה: 'עתיד בטוח לצעירים', מאותרים מובטלים צעירים ע"י מתאמי השמה בלשכות התעסוקה ומופנים לוועדת קבלה משותפת לשירות התעסוקה ולעמותת ניצן. בנוסף פונים צעירים אחרים באופן עצמאי לאגודת ניצן, שלא דרך לשכות התעסוקה, לאחר ששמעו על התכנית ויעדיה.

מספר על התכנית רמי גרטלר, ראש תחום אבחון וטיפול במבוגרים בניצן: "לאחר מיון המועמדים, אנו קולטים אותם בתכנית, שנמשכת כ- 3 חודשים. בתקופה זו הם משתתפים בסמינר בן 4 שבועות עם אנשי מקצוע, ולומדים להכיר בהשפעת הפרעת הקשב ולקויות הלמידה על תחום התעסוקה. הם לומדים אסטרטגיות התמודדות עם קשייהם, כמו: ניהול זמן והתארגנות, שימוש בטכנולוגיות מסייעות ושליטה ביישומי מחשב בסיסיים. בנוסף, הם משפרים את מיומנויות חיפוש העבודה, לומדים לכתוב קורות חיים ועוברים הכנה לראיונות עבודה. במקביל, אנחנו מלווים באופן אישי את הצעירים ומכוונים בעזרת ייעוץ אישי למצוא עבודה מתאימה. גם בהמשך, אנו ממשיכים לתמוך גם בתהליך קליטתם במקומות העבודה. להערכתנו, ההשקעה בכל צעיר שוות ערך לכ- 7,000 ₪, כאשר שירות התעסוקה מקצה לתכנית מרצים מקצועיים ואגודת ניצן מגייסת תקציבי תמיכה מקרנות. השתתפות בתכנית עבור הצעירים לא כרוכה כלל בעלויות".
בועז הירש מנכ"ל שירות התעסוקה אומר כי: "הזכות לעבוד ולהתקיים בכבוד היא זכות בסיסית, שאמורה לעמוד לרשות כל אדם. אני שמח וגאה להיות חלק מגוף הנרתם לאפשר מימוש זכות זו . הקורס נבנה מתוך הבנה לצרכים המיוחדים של אוכלוסייה זו, תוך הקניית כלים לצורך התמודדות והשתלבות לאורך זמן בשוק העבודה.
דר' מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן, מוסיפה: "התכנית הזו באה להיטיב עם צעירים, שאינם מצליחים להתמיד במקומות עבודה ומחליפים בדרך כלל עבודות מזדמנות בתדירות גבוהה. רמת המשכל שלהם תקינה, אך בשל קשיי הקשב והלמידה הם לא מצליחים להשתלב בהצלחה בשוק העבודה. במסגרת התכנית הם חווים תהליך מדהים, . כך שבסיום אנו שומעים מהם שאינם חשים עוד לבד בהתמודדות עם הקשיים, והם יוצאים מכאן עם כוחות, תקווה ומוטיבציה, ועם הבנה: שלא בושה להיות לקוי למידה".
"לעבודה הקבוצתית בתכנית יש כוח מעצים התורם לשיפור הביטחון ותחושת המסוגלות העצמית והתעסוקתית", אומר אסף אלמליח מנהל פיתוח קריירה בשירות התעסוקה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- שלו יחסי ציבור ואסטרטגיה.