הודעה לעיתונות

הצתות, יריות, איומים, הסתה ואלימות פיזית הפכו לשגרת עבודתם של העובדים הסוציאליים

הצתות, יריות, איומים, הסתה ואלימות פיזית הפכו לשגרת עבודתם של העובדים הסוציאליים
נוכח מקרי אלימות אלה יסגור מחר (יום ב) את כל השירותים הסוציאליים בארץ לקבלת קהל: לשכות הרווחה, מערכות הבריאות, השיקום והחינוך, משרדי הממשלה ועוד

ההסתה כלפי העובדים הסוציאליים ברשתות החברתיות הגיעה לניסיון לפגיעה פיזית בעובדים הסוציאליים: ביום חמישי האחרון נורו 26 כדורים לעבר מכוניתה של עובדת סוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים באום-אל-פחם; שבוע קודם לכן התפרעו מטופל וחמשת ילדיו במחלקה לשירותים חברתיים בקרית שמונה, שברו ציוד ופגעו פיזית בשלוש עובדות סוציאליות שנזקקו לטיפול רפואי. כתוצאה מכך הודיע איגוד העובדים הסוציאליים על סגירתם מחר (יום ב') של כל השירותים הסוציאליים בארץ לקבלת קהל.

"איננו יכולים לעבור על מקרי אלימות אלה, ההסתות, ההכפשות והאיומים הפיזיים עלינו לסדר היום", אמרה יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק. "אנו דורשים ממשרדי הממשלה וממרכז השלטון המקומי הגנה על עובדי הרווחה, בעת מילוי תפקידם, יד תקיפה של גורמי אכיפת החוק כלפי תוקפי עובדים סוציאליים, מימון מאבטח עם סמכויות שיטור בלשכות ובמתקני הרווחה, מענה, החמרת הענישה וטיפול מיידי באלימות כלפינו ויצירת סביבת עבודה תומכת, בטוחה ומוגנת, כדי שנוכל לטפל באוכלוסיות הנזקקות לשירותינו".

לפיכך הודיע איגוד העובדים הסוציאליים כי ביום שני כל העובדים הסוציאליים בשירותים השונים: ברשויות המקומיות, במשרדי הממשלה, בביטוח הלאומי, במערכת הבריאות, החינוך, הביטחון וכדומה – לא יקבלו קהל למשך יום אחד. כל הישיבות של הוועדות הטיפוליות לא תתקיימנה והעובדים הסוציאליים במשרדי הממשלה לא ישתתפו בישיבות עם מנכ"לי המשרדים והשרים. העובדים הסוציאליים יגיעו לבתי המשפט כרגיל.

כאמור, היריות וניסיון הצתת רכבה של העובדת הסוציאלית באום-אל-פחם, שהסתיימו בנזק רב לרכבש, נבעו עקב הוצאתה של אישה מוכה, תושבת העיר למקלט לנשים מוכות, בעוד בעלה, בעל רקע עברייני, דרש כי ילדיהם לא ישהו עימה במקלט, אלא אצל הוריו. העובדת הסוציאלית לא נפגעה, אולם מאז האירוע מסתגרת בביתה, כשהיא בטראומה קשה, בעוד החשוד בירי טרם נעצר על-ידי המשטרה, למרות שזהותו ידועה.

שבוע לפני כן, אב המוכר כאלכוהוליסט ואלים, התפרע בלשכת הרווחה בקרית שמונה, עם חמשת ילדיו, שבר חפצים בלשכה, היכה את העובדות הסוציאליות במקום ואף את השוטרים שהוזעקו. 3 עובדות סוציאליות נזקקו לטיפול רפואי ויתר העובדים נמצאים בחרדה.

"מזה למעלה משלוש שנים אנו ומרכז השלטון המקומי מתריעים כי למרות שהנושא הוסדר בחקיקה, עדיין אין אבטחה בלשכות ובמתקני הרווחה, כיוון שהנושא לא תוקצב בחוק", אומרת דוויק. "על-פי הערכת משרד הרווחה עלות מימון אבטחת לשכות ומתקני הרווחה הינה בסך של 42 מיליון שקל בלבד, אולם נענינו על ידי המשרד כי זה אינו בסדר העדיפות התקציבי שלו. הגנה ושמירה על עובדים בעת מילוי תפקידם אינו בסדר עדיפויות של המדינה? כך מפקירה המדינה את עובדיה, הנאלצים להתמודד מידי יום עם אוכלוסיות במשברי חיים שונים, ועם אוכלוסיות במצבי כאב וייאוש לעיתים?".

באיגוד העובדים הסוציאליים טוענים כי ההסתה כלפי העובדים הסוציאליים ברשתות החברתיות נותנת לגיטימציה לאלימות פיזית. לראייה, מציינים באיגוד, כי בתגובה למקרה האלימות באום-אל-פחם נכתבו ברשתות החברתיות דברי עידוד לאלימות והסתה כלפי העובדים הסוציאליים. "לא אגיד שאני מגנה את המעשה. כנראה היה מגיע מה שעשו לאותה עובדת סוציאלית. ביום שיסגרו את כל שירותי הרווחה זה יהיה יום חג עבורי. אשמח", נכתב באחד הפוסטים.

"דמם של העובדים הסוציאליים אינו הפקר", אומרת צפרא דוויק, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, "וחובתה של המדינה לספק לנו הגנה, בעת עבודתנו. ההסתה שלוחת הרסן בתקופה האחרונה כלפי העובדים הסוציאליים נותנת הכשר לאיים ולפגוע בהם, ואנו מחויבים לגלות אפס סובלנות לכל מעשה אלימות ודורשים מהמדינה שתגן עלינו ותממן אבטחה בלשכות הרווחה, כמו במוסדות השלטון האחרים. עד שהמדינה תיקח את האחריות על אבטחתנו, נשבש את העבודה בלשכות הרווחה", הודיעה דוויק.

לפרטים נוספים: דוד גולן, דובר איגוד העובדים הסוציאליים: 050-5702070

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- דוד גולן - אסטרטגיה ותקשורת.