הודעה לעיתונות

עמדת רשות האכיפה - ביטול הצח פקודת המיסים גבייה

מנהל רשות האכיפה והגבייה בועדת החוקה של הכנסת:

"כיום נעשה שימוש מופרז ובלתי מרוסן בפקודת המיסים גבייה על ידי גופי שלטון"
רשות האכיפה והגבייה ערוכה לטפל בגבייה עבור רובם הגדול של הגופים

מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, אמר את הדברים היום, 20.3.16, בועדת החוקה של הכנסת בדיון מקדמי בנושא הצעת החוק לתיקון פקודת המיסים (גבייה) (ביטול החוק) התשע"ו 2016, שהגישה חה"כ מירב מיכאלי. בישיבה השתתפו גם חה"כ אוסמה סעדי, אורי מקלב וקארין אלהרר.

בפתח הישיבה ציין יו"ר ועדת החוקה, חה"כ ניסן סולמינסקי, כי אזרחים רבים נתקלו בהליכי גבייה לא פשוטים מכוח פקודת המיסים גבייה, וכי הוא מקיים את הדיון בהצעת החוק על מנת שיעניק רוח גבית חזקה לקידומו בכנסת עד לסיום המושב הנוכחי.

לדברי חה"כ מירב מיכאלי, "משום מה המדינה נתנה אפשרות ליותר ויותר גופים לעשות שימוש בפקודת המיסים גבייה. במסגרת הפקודה שולח השלטון יד בחשבונם של אזרחים ללא הליך ראוי ומבלי שהאזרח יכול לערער. מדובר בהתנהלות אלימה של המדינה והתעמרות באזרחים. לפיכך, סברתי שהפקודה צריכה להתבטל ויש להעביר את הסמכות לגבות לרשות האכיפה והגבייה שמבצעת את תפקידה בצורה יעילה".

מנהל הרשות, תומר מוסקוביץ, הדגיש כי הבעיה אינה עם פקודת המיסים גבייה והשימוש בה לגביית מיסים. "הבעיה היא שנעשה שימוש מופרז ובלתי מרוסן בפקודה על ידי גופים רבים. בעבר היה ואקום ולא היה גוף מסודר שגבה באופן יעיל. כיום, רשות האכיפה והגבייה על זרועותיה, מערכת ההוצאה לפועל והמרכז לגביית קנסות, ערוכה לטפל בגביית החובות. נכון שרשות המיסים תמשיך לגבות על פי הפקודה ולגבי יתר הגופים, אני מציע להקים צוות ממשלתי שימליץ על העברה מדורגת של גופים לגביית החובות באמצעות רשות האכיפה והגבייה.

גם נציגת האגודה לזכויות האזרח, עו"ד רעות כהן, אשר כתבה דוח בנושא הגבייה, המליצה על ביטול פקודת המיסים גבייה והעברת הסמכות לרשות האכיפה והגבייה, שבמסגרתה יבצעו את מלאכת הגבייה עובדי ציבור שהאינטרס הציבורי לנגד עיניהם. "כיום במקום שרשות אחת תעשה איגום של כל החובות ותראה בחייב כמכלול, יש ביזור גדול מאוד של הגבייה, שלא לדבר על חברות הגבייה הפרטיות".

בסיום הישיבה, הדגיש, חה"כ סלומינסקי, כי יש לקדם את הצעת החוק בהקדם, וכן שיוקם צוות שיכלול את נציגי האוצר, משרד המשפטים, רשות האכיפה והגבייה ומשרד הפנים, אשר יציג מתווה ראשוני בתחילת המושב הבא של הכנסת. עוד אמר, כי הוא דורש שתפורסם הנחיה באמצעות היועץ המשפטי לממשלה, לפיה לא ניתן לעקל יותר מסכום החוב במסגרת הליכי גבייה על פי הפקודה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- לשכת עורכי הדין בישראל.