מפרסם: Ms comms
תאריך: 21/04/2016 10:28
נושא: טכנולוגיה והייטק, תעופה
הודעה לעיתונות

מכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל חתם על הסכם שיתוף פעולה עם חברת IATAS הישראלית המפתחת מערכת לניהול תעבורה אווירית אוטו

מכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל חתם על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת IATAS (International Air Traffic Automation Systems) הישראלית, המפתחת מערכות אוטומטיות לניהול תעבורה אווירית. ההסכם נחתם בין מנכ"ל מכון פישר, תא"ל (במיל') אברהם עשהאל וראש המרכז למחקר תעופתי במכון פישר, סא"ל (במיל') ערן רמות לבין מנכ"ל IATAS, היזם ואיש ההייטק אורי שלוש.
שיתוף הפעולה המקצועי מתמקד במערכת של IATAS, המשפרת את בטיחות הטיסה בשדות התעופה – בייחוד הגדולים והעמוסים שבהם - ברחבי העולם. המערכת מסוגלת לנהל תעבורה אווירית צפופה, על מספר מסלולים פעילים, בבטיחות וביעילות, תוך חיסכון כלכלי משמעותי לחברות התעופה ולנמלי התעופה.
במסגרת שיתוף הפעולה יסייע מכון פישר במתן ייעוץ מקצועי לצוותי הפיתוח ובגישור בין המערכת, על יכולותיה ותכונותיה, לצרכנים הפוטנציאלים ברחבי העולם.

IATAS, הממוקמת באילת, מעסיקה טייסים, פקחי טיסה, מהנדסים ומתכנתים. החברה פיתחה מערכת חכמה ואוטומטית, מבוססת אלגוריתם, המיועדת לנהל את התעבורה האווירית בשדה התעופה, כפי שעושים פקחי הטיסה כיום. המערכת מסוגלת לנהל את ההמראות, הנחיתות, התנועה על מסלולי ההסעה והמעברים בין מסלולי הסעה למסלולי ההמראה והנחיתה. המערכת מסוגלת להתמודד עם ניהול התעבורה האווירית הן בזמני שיגרה, לצמצם את המרווחים בין התנועות ולאפשר בכך הגדלה של כמות המטוסים שפועלים בשדה ספציפי בזמן קצר יותר, ובכך לאפשר הגדלה של מספר הטיסות בכל שדה. הגדלת מספר הטיסות תגדיל את הכנסות חברות התעופה ונמלי התעופה מחד גיסא ומאידך גיסא, תקצר את המרווחים בין המטוסים בזמן נתון ובכך תחסוך לחברות התעופה כסף רב בהוצאות דלק, כח אדם ועוד. בנוסף, המערכת מסוגלת לפעול בזמני חירום, כמו במקרה של נחיתת חירום שמחייבת סגירת מסלול וניתוב התנועה האווירית למסלול אחר וכן לתאם בצורה אוטומטית את הגעתם של כלל צוותי החירום לאירוע. זמני קבלת ההחלטות עבור בן אנוש, במיוחד בזמני לחץ וחירום, ארוכים לאין שיעור מהזמן שהאלגוריתם של המערכת מסוגל לקבל.
עלויות הכשרת פקחי הטיסה בעולם הולכת וגדלה, זמני ההכשרה ארוכים ופקחים רבים עובדים מספר שנים קצר ופורשים עקב הלחץ והקושי הכרוכים בעבודה. האחריות המוטלת על פקחי הטיסה היא עצומה והם אינם מתפשרים על בטיחות, כך שלעיתים, מרווחי זמן גדולים מהדרוש בין תנועה לתנועה כרוכים בעלויות כספיות גבוהות ומיותרות שמצטברות לסכומי כסף גדולים עבור חברות התעופה והנוסעים.
בעוד המציאות כיום הולכת ונהיית מורכבת יותר ויותר עבור פקחי הטיסה, כרוכה במשאבים רבים להדרכה ולאימונים, הרי שעם הגדילה הצפויה בתנועה האווירית ברחבי העולם, בנייתם של מסלולי המראה והסעה חדשים והקושי בגיוס כח אדם איכותי, הקושי ילך ויגבר והמערכת של IATAS מתוכננת להשתלב בשדות התעופה הגדולים ברחבי העולם ולהקל מהעומסים העצומים שיהיו בהם מבחינת תעבורה אווירית.

אודות IATAS
לחברה פטנט ייחודי לניהול התעבורה האווירית הנמצא כיום בשלבי כיול סופיים וקבלת תקנים לפני פריסה בינלאומית.
בשל הצרכים המקצועיים והעסקיים הייחודים של חברת IATASכחברה פרטית, מיקומה האסטרטגי הינו העיר אילת. בימים אלו החברה מגייסת מימון והון אנושי עתיר ידע. IATAS זוכה לשיתוף פעולה עם רשות שדות התעופה הישראלית, המעמידה ל-IATAS את שדה התעופה באילת עבור כיול מערכות החברה. כמו כן, רשות שדות התעופה הישראלית אף הינה מעוניינת ברכישת המערכות לחלק משדות התעופה. למידע נוסף: www.iatas.aero

אודות מכון פישר
מכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל נוסד בשנת 1999 על ידי עמותת חיל האויר, המאגדת את פורשי שירות הקבע של חיל האויר הישראלי, במטרה לעודד ולבצע מחקר וחשיבה בתחום האויר והחלל. מכון פישר השוכן בבית חיל האויר בהרצליה, עוסק בעיקר בביצוע מחקרים, ארגון כנסים וימי עיון, ופרסום והפעלת מרכז מאגרי מידע בתחומי התעופה והחלל העומד לרשות הציבור. המכון מורכב ממרכזי מחקר בתחומים שונים: המרכז למחקר תעופתי, המרכז לחקר החלל והכטב"ם, המרכז למחקר הכוח האווירי בלוחמה א-סימטרית והמרכז לרפואה תעופתית.
מנכ"ל המכון, תא"ל (מיל') אברהם עשהאל. למידע נוסף: www.fisherinstitute.org.il

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- Ms comms.