מפרסם: סבבה בצפון
תאריך: 24/05/2016 21:07
נושא: תיירות
גזירת הסרט בחנוכת בית הילדים המשוחזר צילם עזרא קליין גשר
גזירת הסרט בחנוכת בית הילדים המשוחזר צילם עזרא קליין גשר
אמבטיה מנוקבת צילם עזרא קליין גשר
אמבטיה מנוקבת צילם עזרא קליין גשר
הודעה לעיתונות

בית הילדים הראשון של קיבוץ גשר אשר שוחזר נחנך באתר התיירות 'חווית נהריים' - סבבה בצפון

בית הילדים הראשון של קיבוץ גשר הנמצא באתר התיירות 'גשר הישנה' שוחזר ונבנה מחדש ונחנך במעמד – ראובן פינסקי – ראש אגף מורשת והנצחה במשרד ראש הממשלה, עומרי שלמון מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, ראש המועצה יורם קרין, ותיקי וחברי קיבוץ גשר, כל השותפים במלאכת השחזור והקמת התערוכה, תיירנים ואורחים.

ילדי קיבוץ גשר התגוררו עד אפריל 1948 בבית ילדים עשוי לבני עץ, אז נהרס כליל במתקפה של הליגיון הירדני על הקיבוץ. הילדים פונו מהמקום בתחילה לאשדות יעקב ואח"כ לחיפה ושבו לקיבוץ רק שנתיים מאוחר יותר עם בניית הקיבוץ מחדש במיקומו הנוכחי. מהמבנה המקורי נשארה רצפה וגיגית רחצה מנוקבת מכדורים.

מספרת נירית בגרון מנהלת האתר: "למרות דלות האמצעים ודלות החומר באותם ימים, הדאגה לילדים עמדה בראש. חיי היומיום מיוצגים בפריטים שנבחרו בקפידה רבה. המבנה עצמו שוחזר מלבני בוץ מקומי והוקם על פי תיעוד מדוקדק של מה שהיה ונחרב כליל. פרט לרצפה סדוקה, אמבטיית פח מחוררת כדורים וקרוסלה בחצר – לא נותר דבר."

את הפרוייקט שבו תמכו המועצה לשימור אתרים בשיתוף אגף מורשת והנצחה במשרד רוה"מ וקרן יק"א ריכזה סיגל הר ציון שליקטה סיפורים מפי ותיקי גשר ונעזרה בכל מי שיכול היה לתרום מזכרונו, תמונות מן האלבום או פריטים מקוריים.

עומרי שלמון – מנכ"ל המועצה לשימור אתרים אמר בטקס: "בית הילדים – זו "באר המים" החיים בכל בית, בכל יישוב, סמל להמשכיות. זהו סיפור על אנשים שבנו כאן בית במובן המלא של המילה.

סיפור ענק של הרס מחד ושל חיותו של סיפור וזכרונות מאידך, כאן על הגבול, הירדן עם ריח המלוח וההרדופים בגדותיו. זהו בית ילדים בליבו של אתר מורשת פעיל ומנחיל, זה למעלה מ-27 שנה, ועוד רבות לפניו.

לפני כ- 5 שנים עמדתי כאן עם ראובן פינסקי, מנהל אגף "מורשת", שהיה אז בתחילת הדרך, על משטח הבטון החשוף והשבור, מול הירדן, מול המוצב הצבאי הירדני והבנו שנינו שמול כל אלה ישנה מחוייבות לבנייה מחדש, וכך אכן נעשה בשנים אלה.

המקום הזה הוא גם הבית שלי, מכאן הכל התחיל ומכאן עשינו דרך ארוכה בכל הארץ במהפכת השימור והמורשת. למעשה הזה חברה קרן יק"א, המלווה עשרות פרויקטים לשימור בשנים אלה ונתנה "כתף" וסייעה ממקורותיה. וכך בית בוץ ישן שהיה לבית של ממש, ונהרס במלחמה חוזר עתה לאיתנו, להמחשת והצגת תיפקודו כבעבר."

ראש המועצה האזורית עמק המעיינות יורם קרין ברך את הבאים והעושים במלאכה ואמר: "עשיתם עבודה נפלאה. כמי שגדל בבית ילדים, וחווה בתקופה מאוחרת אמנם יותר את ההפגזות והריצה למקלטים, עדיין נשארו השמחה, החוויות והיחד שלנו כקבוצה בבית הילדים. היום אנו חונכים את בית הילדים המשוחזר כאן בגשר הישנה, אבל אני מצפה כבר בקוצר רוח לחנוך יחד אתכם בית ילדים חדש בקיבוץ גשר !"

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- סבבה בצפון.