דר' יעקב פולאקביץ. צילום: כתום צלמים
דר' יעקב פולאקביץ. צילום: כתום צלמים
הודעה לעיתונות

תרומת פסיכיאטרים לטיפול בילדים ונוער של אוכלוסיות ייחודיות

הטיפול באוכלוסיות ייחודיות ובמהגרים חסרי מעמד ונושא אובדנות בקרב ילדים ובני נוער, היו נושאי הכנס של האיגוד הישראלי לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, שבראשו עומד ד"ר יעקב פולאקביץ – מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש מעלה הכרמל. ד"ר פולאקביץ עמד על חשיבות ההיבטים התרבותיים, הנסיבות החברתיות, והשלכותיהם על מצבם הנפשי של הקטינים באוכלוסיות אלה, והצורך בהבנתם והתחשבות בהם בעת מתן הטיפול הנפשי.

פרופ' דויד ברנט - מנהל המכון לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר באוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב, שהיה המרצה האורח, התמקד בנושא אובדנות בקרב ילדים ובני נוער בארה"ב, וציין כי הסטטיסטיקות שם מצביעות על עלייה במספר מקרי ההתאבדות וניסיונות התאבדות, ועל ירידה בגיל המתאבדים. כמו כן סיפר על תכניות למניעת אובדנות.

פרופ' אלן אפטר – מנהל המחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר לרפואת ילדים, הביא עדכונים וחידושים בטיפול בהפרעות של טורט וטיקים כרוניים המשולבים בהפרעות פסיכיאטריות נוספות. לדברי פרופ' אפטר השתנתה ההבנה לגבי סינדרום טורט, והגישה המקצועית כיום אומרת שהילד המטופל כן יכול לשלוט, לפחות חלקית, על הטיקים הנלווים לסינדרום.

ד"ר גרציאלה כרמון – מנהלת לשעבר של מרפאת לטיף לילדים ונוער באום אל פאחם ושפרעם, הביאה את סיפור הקמת המרפאות הייחודיות לטיפול באוכלוסייה של דוברי הערבית, על הבדלי התרבות ונושא הסטיגמה שהיה מאד משמעותי בעבר, וכיום יש יותר פתיחות והבנה בקרב הערבים, וכתוצאה מכך פניות רבות יותר לטיפול.

ד"ר עידו לוריא – מנהל מרפאת גשר של משרד הבריאות ביפו, היחידה בארץ שמספקת טיפולים נפשיים לאוכלוסיות מהגרים ומבקשי מקלט חסרי מעמד בישראל. ד"ר לוריא הביא את הקשיים במתן טיפול לאנשים שמתמודדים עם טראומות מתהליך הגעתם לארץ, דרך הקשיים המתלווים לשהותם כאן, חוסר הוודאות הגדול שמלווה את חייהם, וקשיי קבלת עזרה רפואית/פסיכיאטרית בהיותם חסרי ביטוח רפואי.

ד"ר עיסאם דאוד – פסיכיאטר ילדים מביה"ח העמק בעפולה, סיפר את סיפור הקמתו של ארגון הצלה בינלאומי "Humanity Crew" שהקים יחד עם אשתו עו"ד מריה דאוד, למתן טיפול מציל חיים על חופי יוון לפליטים שברחו מסוריה ובדרך איבדו רבים מיקיריהם, קליטתם על החוף, ומתן עזרה ראשונית פסיכיאטרית/פסיכולוגית של התמצאות והתמודדות עם הטראומות של האובדן והשכול, אובדן הסטטוס הכלכלי והחברתי, והקשיים הרבים שהם נתקלים בהם. ד"ר דאוד סיפר שהקימו את הארגון לאחר שהתנדבו להצלת פליטים ביוון, חוו את הטרגדיות הנוראות, והבינו את הצורך הגדול בסיוע נפשי מהרגע הראשון בו הפליטים וילדיהם מצליחים להגיע לחוף.

ד"ר פולאקביץ דיווח כי משתתפי הכנס התרגשו מאד ממה ששמעו על המעורבות המקצועית העמוקה של הפסיכיאטרים שתורמים, לא פעם בהתנדבות, את הידע המקצועי שלהם לאוכלוסיות ייחודיות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- עדנה דור-און יחסי ציבור.