מפרסם: ESET
תאריך: 28/08/2016 09:33
עדכון: 28/08/2016 10:57
נושא: אינטרנט ודיגיטל, טכנולוגיה והייטק
הודעה לעיתונות

73% מההורים לא יודעים מה הילדים שלהם עושים באינטרנט

להורים יש מושג דל מאוד מה ילדיהם עושים ברשת – כך עולה ממחקר חדש שמימנה מיקרוסופט. מנגד עולה מהמחקר כי גם בני נוער חושבים שלהוריהם יש מודעות נמוכה לגבי הפעילות שלהם. פחות משליש מההורים חושדים שיש לילדים חיים מקוונים וסודיים

האם הורים רוצים לדעת מה ילדיהם עושים ברשת או מעדיפים להעלים עין? מחקר חדש מעלה כי הילדים עצמם חושבים שלהורים יש מושג קלוש מה הם עושים במחשב או בטלפון הנייד, ואכן רבים מההורים הודו שבאמת יש להם מושג קלוש. המחקר בוצע על ידי השותפות הלאומית לאבטחת סייבר ומומן על ידי חברת מיקרוסופט וביקש לבחון את "הנתק הדיגיטלי" בין הורים לבין מתבגרים.

מבין 804 בני הנוער הנבדקים (בגילאי 13-17) 60% אמרו כי יש להם חשבונות ברשת ושלהוריהם אין ידיעה על כך. רק 13% אחוז מבני הנוער עמדו על כך שהוריהם מודעים לחלוטין לפעילות שלהם ברשת.
ומה לגבי המבוגרים? מבין 810 הורים שנסקרו, 27% אמרו שהם חושבים שלילדיהם יש איזשהם חשבונות סודיים ברשתות חברתיות שונות. כלומר 73% מההורים באופן חלקי או מוחלט מאמינים כי ילדיהם מספרים להם הכול. 53% מההורים אמרו כי הם בטוחים לחלוטין שילדיהם אינם מסתירים מהם דבר מאחורי גבם ו-20% הודו שאולי זה יכול היה לקרות.

עוד עולה מן המחקר כי בני הנוער סומכים אחד על שני כשהם זקוקים לתמיכה בעת סכסוכים מקוונים. כשמתעוררות בעיות באינטרנט, 43% מהם פונים קודם כל אל חברים שלהם.
המחקר מציג פער גדול בין הדורות: 67% מההורים אמרו כי יש להם כלל עם הילדים שהם חייבים לספר להם על כל סוג של תקרית לא נוחה או מפחידה המתרחשת ברשת, אבל רק 32% מבני הנוער אמרו שיש כלל כזה ביניהם לבין ההורים.
ממסקנות המחקר עולה כי העולם הדיגיטלי מצריך במידה רבה לוותר על פרטיות והורים רבים בוחרים שלא לקבל את העובדה שהעולם השתנה ושעליהם להגן על ילדיהם מכל כך הרבה דברים שהם לא נאלצו להתמודד אתם כשהם היו ילדים.
לחברת אבטחת המידע ESET ישראל יש כמה עצות כיצד ההורים יוכלו להגדיל את הבקרה שלהם על מעשי הילדים ובני הנוער הרשת:

  1. אי אפשר לחנות את הילדים עם חוקים ומגבלות, כי הם חכמים ובנקל ימצאו שיטות לעקוף ולעשות בדיוק את ההיפך. קודם כל, צריך לדבר אל הילד בשפת החיוב – מה כן אפשר לעשות ברשת, מה כדאי לעשות ברשת, ולהסביר שיש גם דברים שלא מומלץ לעשות בה, ואפילו לדווח עליהם אם הם קורים.
  2. יש ליצור מסגרת עשירה ככל הניתן לילד, עם כמה שיותר פעילויות שהוא אוהב שלא כוללות את המסך. במהלך תקופת הלימודים קל יותר לארגן את הזמן – בבוקר הילד בבית ספר, אחר כך הוא חוזר הביתה וצריך לאכול ולהכין שיעורים, ואז מומלץ כי יבלה בחוג שהוא אוהב, או ייפגש עם חבר. וכן, יש גם זמן מחשב אבל הוא לא תופס את נתח הזמן העיקרי.
  3. לבצע הסכמה עקרונית משותפת על שעות וזמן הגלישה – עם ילדים בוגרים יהיה קשה יותר להגביל את שעות הגלישה ברשת אבל עם הצעירים ניתן לעשות זאת, רצוי שזה יקרה בזמן שאתם נמצאים בסביבה – כך אתם יכולים "לשים עין" ולהתעניין בעת הצורך במתרחש על המסך. החליטו ביחד כי ניתן לגלוש עד שעה או שעתיים ביום, ובכל מקרה שעה וחצי לפני השינה אין מסך.
  4. עקבו אחרי היסטוריית הגלישה – דאגו שכל המכשירים, גם המחשב וגם הטלפונים הניידים של הילדים, יהיו תחת הלוג אין בגוגל ובכרום של אחד מן ההורים. כך כאשר תיגשו לדפדפן מכל מקום שבו תהיו, אפילו אם תתחברו מהעבודה, תוכלו ללכת בדפדפן להיסטוריית גלישה ולראות אותה לפי מכשירים. אם הילד גלש לאתר בעייתי, תהיו הראשונים לדעת ותוכלו לטפל בכך בהתאם
  5. יש היום מצלמה כמעט בכל מחשב או בסמוך למחשב, ומעבר לכך שהאקרים יכולים לפרוץ אליהן מרחוק ולצלם כל מה שהמצלמה קולטת, אתם לא רוצים שהילד שלכם יעלה לרשת סרטונים בכיכובו או יעשה שיחות וידאו עם אנשים זרים. מומלץ לנתק את מצלמת הרשת ואם מדובר במחשב נייד שמגיע עם מצלמה בילד אין על המסך – לכסות את העינית עם סרט דביק אטום.
  6. להיות חברים של הילדים ברשתות החברתיות - אם הילדים כבר גדולים יותר ויש להם חשבון פייסבוק, בקשו מהם לעבור על הגדרות הפרטיות שלהם שם. אם צריך, התאימו אותן כך שהמידע שהם ישתפו יופנה לחבריהם בלבד ולא יהיה ציבורי. חשוב להסביר לילדים למה לא מומלץ לשתף במידע אישי מדיי, או בתמונות אישיות, במיוחד אנשים זרים. הסבירו להם שמדובר בכיכר עיר לכל דבר ועניין וכמו שהם לא היו עושים ברחוב ליד כולם כל מיני דברים, זה לא שונה בפייסבוק. הדרך הטובה ביותר לדעת מה הילד שלכם משתף ועושה היא להיות חבר שלו בפייסבוק וברשתות החברתיות האחרות. כמובן, לא צריך להיות קרציות ולעשות לייק לכל סטטוס שהוא מעלה או להגיב ולעשות פאדיחות "ליד החברים".

אודות ESET
ESET היא חברת אבטחת המידע החמישית בגודלה בעולם הנחשבת לחלוצת תחום האנטי וירוס, עם יותר מ-100 מיליון משתמשים מוגנים ופריסה במעל ל- 200 מדיניות ברחבי העולם.
ESET מפתחת ומייצרת פתרונות הגנה המצטיניים בזיהוי ומיועדים למגזר הפרטי והעסקי כאחד וכוללים הגנה מפני ווירוסים, מתקפות מקוונות, גניבת זהויות, הגנה על תשלומים ברשת, הצפנת מידע עסקי, הקשחת תהליכי התחברות לרשת ועוד.
בין לקוחותינו ניתן למנות את משרדי ממשלה ועיריות, מוסדות חינוך ובריאות, חברות היי-טק ועסקים במגוון תחומים רחב. פתרונות האנטי וירוס של ESET הם הנמכרים ביותר בישראל בשוק הפרטי.

למידע נוסף:
ענבל סינגר
דוברת,ESET ישראל
[email protected]
052-8272151

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- ESET.