מפרסם: האגודה לצדק חלוקתי
תאריך: 31/08/2016 11:42
עדכון: 31/08/2016 11:52
נושא: משפט, נדל"ן
הודעה לעיתונות

הישג: "בעקבות עתירת האגודה לצדק חלוקתי תבוטל הרפורמה במקרקעי ישראל"

ביום 5.9.2016 תעלה לדיון במועצת מקרקעי ישראל החלטה חדשה שמציעה לבטל את ההטבות שהוענקו בהחלטה 1370 שעניינה הרפורמה במקרקעי ישראל"

האגודה לצדק חלוקתי הגישה בשנת 2014 עתירה נגד החלטת מועצה 1370 שעניינה הרפורמה בניהול מקרקעי ישראל, באמצעות עו"ד רויטל ברילנשטיין (בג"ץ 6292/14 האגודה לצדק חלוקתי נגד מועצת מקרקעי ישראל ואח'). טיעון מרכזי בעתירה הינו שהחלטה 1370 מעניקה הטבה כלכלית בלתי סבירה, שאינה עומדת בעקרונות השוויון והצדק החלוקתי, לאוכלוסיה החזקה ביותר בחברה הישראלית. בנוסף, טענה האגודה כי ההחלטה התקבלה בפזיזות, ללא נתונים עובדתיים, בהסתמך על הערכות שגויות וללא חוות דעת כלכלית.

לאחר הגשת העתירה משרד המשפטים הורה לרמ"י לעצור חלק מהרפורמה במקרקעי ישראל. ביום 4.11.2015 התקיים דיון בעתירה ובית המשפט העליון הורה לרמ"י לחשוף נתונים ולקיים דיון חוזר במועצת מקרקעי ישראל אודות ההחלטה. בהמשך להחלטת בית המשפט הוכנה חוות דעת כלכלית .

חוות הדעת הכלכלית לימדה כי בעת קבלת החלטה 1370 הוצגו בפני חברי המועצה נתונים כוזבים וכי מדובר בהטבה בשווי מיליארדי שקלים שאין כל הצדקה להעניקה לאוכלוסיה החזקה ביותר בחברה הישראלית.

הניתוח שהוצג בפני חברי המועצה טרם קבלת ההחלטה הציג הפסד הכנסה של כ- 30 מיליון ₪ במגזר הכפרי וכן כ-40 מיליון ₪ במגזר העירוני. אולם, בהתאם לתוצאות חוות הדעת הכלכלית שמוגשת למועצה: "אובדן ההכנסה הינו כ- 690 מיליון ₪ במגזר הכפרי וכ- 2 מיליארד ₪ במגזר העירוני ומסתכם לאובדן הכנסה כולל של כ- 2.7 מיליארד ₪." שווי ההטבה במגזר הכפרי בלבד עולה על 1.1 מיליארד ₪.

בעקבות האמור הוצע לתקן את ההחלטה, (בהצעת החלטה 594) הוצע כי ביישובי עולים ובעסקאות לפי "בניה בפועל" (עסקאות במגזר העירוני ובהרחבות היישובים החקלאים, בהם לא שולמו דמי היוון מלאים עבור הקרקע, אלא אחוזים חלקיים/ בודדים) גובה ההטבה הוגבל ל - 300,000 ₪ לחוכר. סכום זה מהווה הטבה עצומה ובלתי סבירה לחוכר בודד. ואכן, מחוות הדעת עולה כי שווי ההטבה לאחר ההפחתה של התיקים עם הטבה העולה על 300,000 ₪ הינו 812 מיליון ₪.

נוכח האמור, האגודה פנתה לשר האוצר משה כחלון ולחברי המועצה בדרישה לדעת האם יש עודף תקציב בחברה הישראלית, בגינו בוחרים לאשר הטבה כה גדולה, המוגבלת ל - 300,000 ₪ לחוכר? האם הולם להעניק הטבה שכזו לשכבה החזקה ביותר בחברה הישראלית? האם השכבות החלשות בחברה כבר טופלו? אין עניים בישראל? יש מספיק דיור ציבורי? כל הנזקקים כולם כבר קיבלו סיוע?
האגודה טענה בפנייתה כי החלטה 1370 והתיקון המוצע לה מלמדים על תהליך קלוקל לא מקצועי ולא יסודי של קבלת החלטות שאין להמשיך בו רק מהטעם שהחל. האגודה טענה כי על חברי המועצה להפעיל שיקול דעת ולהתנגד להחלטה המוצעת שכן ההטבות שמוענקות בה לא פרופורציונאליות ותועלתה מוטלת בספק. שכן, בחוות הדעת מוצהר כי זו אף לא ניתחה את התועלת שתצמח למשק כתוצאה מהעברת הבעלות וצמצום החיכוך אשר הינה אחת מהמטרות העיקריות ברפורמה ברשות מקרקעי ישראל.
האגודה קראה לשר האוצר וחברי המועצה לעצור לאלתר את המשך ביצוע החלטה 1370 על תיקונה המוצע ולהורות לבצע חשיבה מחודשת, בה ייבחנו גובה ההטבות שההחלטה מעניקה וכן האם תכליות הרפורמה, כלל מושגות באמצעות הטבות אלה.

כתוצאה מעתירת האגודה לצדק חלוקתי ופניה למקבלי ההחלטות הוחלט לעצור את הרפורמה. ביום 5.9.2016 תעלה לדיון החלטה חדשה אשר מציעה בין היתר : לבטל את ההטבה ביחס לעסקאות בינוי בפועל ויישובי עולים, לצמצם את ההטבה שניתנה למגרשי מגורים שגודלם מעל 540 מ"ר ועד 1,000 מ"ר, לבטל את הפטור מתשלום דמי הקניית הבעלות בתעסוקה, לצמצם את הקניית הבעלות בתעסוקה במגרשים עד לשטח של 1,000 מ"ר בלבד, במגרשים מגורים שגודלם מעל 540 מ"ר ועד 16,000 מ"ר. כמו כן, ניתן תמריץ לחוכר שיוסיף יחידות דיור במגרשים תוך שנתיים. מוצע לתקן בהחלטה את ההתייחסות בקשר להעברת בעלות בטרם מומשה מטרת ההקצאה או במקרקעין שאינם בנויים נכון ליום הגשת הבקשה.
הדבר עולה בקנה אחד עם הרצון לתמרץ בניה על הקרקע ולמנוע אגירת קרקעות, וכן עם הערת בית המשפט העליון בענין זה.

לדברי עו"ד רויטל ברילנשטיין מהאגודה לצדק חלוקתי: "האגודה לצדק חלוקתי מברכת על ההחלטה של השר כחלון ויתר מקבלי ההחלטות לבטל את "המשך הרפורמה במקרקעי ישראל". מדובר על צעד אחראי ואמיץ שיחסוך לקופה הציבורית מיליארדי ₪. האגודה מקווה שבעתיד רמ"י תקבל החלטות בהליך תקין, הכולל הצגת חוות דעת כלכלית האומדת את שווי ההטבות שמוענקות בה, טרם הדיון בהחלטותיה. נציין כי לולא הגישה האגודה לצדק חלוקתי את העתירה, ולולא דרשה לקבל חוות דעת כלכלית עובר למתן ההטבות, הרי שהטבות בשווי מיליארדי ₪ היו מוענקות לחוכרים במרכז הארץ, בלא שנבחנו הנתונים הכלכליים כהווייתם. (כך לדוגמה, בהתאם לחוות הדעת חוכר בכפר נטר בהתאם להחלטה 1370 היה זכאי להטבה של מעל מיליון ₪, 316 חוכרים היו זכאים להטבה שעמדה בממוצע על 627,000 ₪, 503 חוכרים - 550,112 ₪ 959 חוכרים - 434,648 ₪ ועוד ועוד)".


לעיון בהצעת ההחלטה שתעלה לדיון במועצת מקרקעי ישראל ביום 5.9.2016 - http://www.land.gov.il/MoatzaWeb/InterListHatz.aspx

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לצדק חלוקתי.