הודעה לעיתונות

חיילת הואשמה בזיוף עשרות ימי "גימלים" - כתב האישום נגדה בוטל

חיילת מרקע דתי, הואשמה בבית הדין הצבאי בגין מסמכים שונים שזייפה להשגת עשרות ימי חופשת מחלה("גימלים" בסלנג הצה"לי). כתב האישום שהוגש ייחס לה עבירות זיוף והיעדרות מהשירות שלא ברשות. בשל הרקע הקשה ממנו הגיעה ובהתחשב במצבה הנפשי, החליט בית הדין הצבאי לבטל את כתב האישום שהוגש נגדה ובכך לא העמידה בסיכון של הרשעה שעלולה לגרור רישום פלילי.
החיילת, תושבת אחת ההתנחלויות ביהודה ושומרון, החליטה להתגייס לצבא למרות הרקע הדתי והעובדה שכל חברותיה בחרו לקבל פטור. לדבריה רצתה לשרת בצבא על מנת לתרום למדינה ולהעצים את תחושת הערך העצמי שלה. אולם בצבא קרה בדיוק ההפך. החיילת מצאה עצמה משמשת בתפקיד קבוע של תורנית מטבח, בו שטפה כלים על בסיס יומיומי. הרקע הנפשי שלה הפך את חווית השירות הצבאי לבלתי נסבלת.
עורכת הדין דנה נוף המייצגת את הצעירה פנתה לפרקליטות הצבאית והדגישה את מצבה הנפשי הקשה והנסיבות הקשות בהן ביצעה את העבירות: "כבר בנעוריה מצאה עצמה מאושפזת בכפיה באשפוז סגור, באשפוזי יום ובטיפולים פסיכיאטרים ופסיכולוגיים לאורך שנים. בהיותה בת 17 עברה אירוע תקיפה שהותיר בה צלקת עמוקה שהחמירה את מצבה הנפשי. בנוסף, במיונים לצבא, למרות הנחיית גורמי בריאות הנפש בלשכת הגיוס להמציא חוות דעת בנוגע לכשירותה, גויסה לצבא מבלי שכושרה הרפואי נבחן."
לאורך השירות נפגשה החיילת עם קב"נים ופסיכיאטרים צבאיים שהמליצו על שחרורה. החיילת טענה בחקירה במצ"ח כי: "כל פעם שהרגשתי שאני עומדת לעבור התמוטטות נפשית אז הוצאתי גימלים". עורכת הדין נוף הציגה חוות דעת פסיכיאטרית שקבעה כי ישנו קשר ישיר בין ההפרעות הנפשיות מהן סובלת החיילת לבין העבירות אותן ביצעה.
בסופו של יום, נענתה הפרקליטות הצבאית לבקשה לבטל את כתב האישום שהוגש נגד החיילת.. עורכת הדין נוף: "הצלחנו להוכיח שלא רק שגיוסה לצבא היה טעות, אלא שההליכים המשפטיים החמירו את מצבה הנפשי הרעוע ממילא, אותו מצב שגרם למעשים מלכתחילה. חשוב להוסיף שהעברות כשלעצמן קרובות לרף התחתון של ההעמדה לדין. כשחיילים מצויים במצוקה נפשית קיצונית, לא ראוי שיועמדו למשפט שעלול להחמיר את מצבם הנפשי."
• ניתן להשיג את המסמכים כתב אישום והבקשה לביטול כתב אישום על פי דרישה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- אופיר שפיגל תקשורת וקשרי ממשל.