מפרסם: האגודה לצדק חלוקתי
תאריך: 15/01/2017 10:49
נושא: נדל"ן
הודעה לעיתונות

מועצת מקרקעי ישראל תדון מחר בהחלטה שערורייתית שתעניק הטבות נדל"ן למגזר החקלאי

מחר (16.1.2017) צפוי להתקיים דיון במועצת מקרקעי ישראל שעל סדר יומה הצעה 676 שעניינה "בניה למגורים באגודות יישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, מושב שיתופי, קיבוץ או אגודה שיתופית חקלאית".
לטענת האגודה לצדק חלוקתי ופורום הקרקעות באופן כללי מדובר על החלטה בעייתית המאפשרת ליישוב החקלאי לבנות בניה מרוכזת ומסיבית למגורים, בפטור ממכרז; לקבל הנחות משמעותיות לבניה כאמור; ולספסר בקרקעות באמצעות עריכת סינון למתיישבים המעוניינים לגור ביישוב. אולם, התיקונים המבוקשים "בבחינת הוספת חטא על פשע" .


נוכח האמור פנתה היום עו"ד רויטל ברילנשטיין מהאגודה לצדק חלוקתי ופורום הקרקעות לשר האוצר, משה כחלון וחברי מועצת מקרקעי ישראל וקראה להם לא לאשר את ההחלטה, שכן מדובר על החלטה שערורייתית שמעניקה למגזר החקלאי אפשרויות נוספות לספסר בבניה חדשה למגורים על קרקעות הציבור

ראשית, בהצעת ההחלטה הנדונה הוסרה כליל המגבלה על המתיישב שקיבל את הנכס בפטור ממכרז, להעברת הזכויות בחמש השנים לאחר הרכישה.

בהתאם לדברי ההסבר, הרציונאל להסרת המגבלה הינו לכאורה במטרה לאחד הוראות עם אלו שנקבעו בהצעת החלטה 675 שעניינה "העברת זכויות במקרקעין לבניה נמוכה שהוקצתה בפטור ממכרז או בהרשמה והגרלה או במכרז לבעלי מאפיינים מיוחדים".
אולם עיון בהחלטות מלמד כי לא כך הדבר. שכן, העברת הקרקעות בהתאם להצעת ההחלטה 675 בחמש השנים הראשונות מלווה בתשלום נוסף לרשות ואילו ביישובים חקלאים הוסר הסעיף לגמרי, ללא כל הגבלה או תשלום.

ברור כי הסרת המגבלה על העברת קרקעות שהושגו בפטור ממכרז, מבלי לקבוע תשלום נוסף, מהווה הטבה כלכלית עצומה ובלתי סבירה למגזר החקלאי, שאין דומה לה.

ואם בכך לא די, הרי שסעיף 9.1.1 קובע כי יוסר כל פיקוח מטעם הרשות על הקבלן שמבצע את הבניה המרוכזת למגורים ביישוב, מקום בו תנאי המכרז אושרו מראש על ידי הרשות.

אין מחלוקת כי התיקונים המבוקשים למעשה יאפשרו ליישוב החקלאי לשווק את הבתים לציבור כראות עיניו, מבלי להבטיח את האינטרס הציבורי הרחב.

הארגונים התריעו כי מתן קרקעות בפטור ממכרז, מתן זכויות המאפשרות למכור ולשווק קרקעות אלה לציבור בשוק החופשי - ובכלל זאת, לבחור את הקבלן שיבצע את הבנייה המרוכזת, לערוך וועדות קבלה לציבור ועוד ועוד - מאפשר למגזר אחר בחברה להתעשר על חשבון הציבור המעוניין להתיישב ביישוב ופוגע פגיעה קשה באינטרס הציבורי הרחב.

עוד טענו הארגונים כי התנהלות רשות מקרקעי ישראל, כמו גם אופן קבלת ההחלטות ברשות, בעייתיים.

הפרסום אודות ישיבת המועצה ואודות הצעות ההחלטה נעשה שוב במקום לא גלוי באתר וכ- 4 ימי עבודה בלבד בטרם ישיבת המועצה. פרסום זה אינו שקוף ואינו מאפשר זמן תגובה הולם.
'''כמו כן, פרסום ההצעות לא לווה בנספחים או אומדנים כלכליים ולא ניתן הסבר מניח את הדעת אודות השינויים המוצעים בהן. לטענת הארגונים יש להציג חוות דעת כלכליות להצעות ההחלטה המעניקות זכויות חדשות (לדוגמה במיזמים סולארים, במגורים ותעסוקה במושבים וקיבוצים) האומדות את שווי ההטבות המוענקות. רק כך תוכלנה להתקבל החלטות אחראיות ומושכלות ברשות מקרקעי ישראל.

מדובר על הליך מנהלי שאינו תקין ועולה החשש כי פרסום ההצעות גובל בחוסר תום לב ונעשה בכוונת מכוון, על מנת להעביר החלטות בחטף וללא התנגדות עקרונית מהציבור.

נוכח האמור, קראו הארגונים לחברי המועצה להימנע מאישור הצעות ההחלטה, ודרשו מחברי המועצה לעמוד על הצורך להבין את טיב ההחלטות ולבחון באופן מעמיק את ההשלכות ארוכות הטווח של החלטותיהם.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- האגודה לצדק חלוקתי.