הודעה לעיתונות

שנת 2017 בסימן ננו וטכנולוגיות טקסטיל: רשות החדשנות תקים מאגדי מו"פ חדשים בתחומי המטרולוגיה והבדים הלא ארוגים

תכנית מגנ"ט של רשות החדשנות, המאגדת חברות טכנולוגיה ותעשייה עם מוסדות מחקר אקדמאיים לפיתוח ארוך טווח של טכנולוגיות בתחומים מגוונים, הכריזה על מתן "אור ירוק" להקמתם של שני מאגדים חדשים:

מאגד לפיתוח פלטפורמה טכנולוגיות גנריות לייצור בדים לא-ארוגים מסתגלים: פיתוח של בדים פונקציונליים בעלי ערך מוסף המגיבים לשינוי הסביבה האקלימית, יאפשר לחברות הישראליות למצב עצמן בפלח העליון של שוק הטקסטיל העולמי באגף מוצרי הפרימיום, המתאפיין בערך מוסף גבוה ויציב. מובילות יוזמת המאגד הן חברת "אבגול" ושאל"ג וצפויות להשתתף בו חברות תעשייה ישראלית מכוונת יצוא, ויצרני חומרים ביחד עם קבוצות מחקר מובילות מהאקדמיה הפועלים בתחום זה.

מאגד המטרולוגיה ""MDM- Multi-Dimensional Metrology, יעסוק בפיתוח טכנולוגיות לבקרת תהליכים מבוססת הדמייה מרובת מימדים, לצרכי בקרת ייצור מוליכים למחצה, בעידן הננו אלקטרוניקה. המאגד הינו פרי יוזמת אפלייד מאטריאלס ישראל, ושותפות בו חברות מובילות בתחום בקרת תהליכים כדוגמת בורקר ונובה, חברות מתחומי התמחות משלימים וקבוצות מחקר מהאקדמיה הפעילים בתחומי עיסוק המאגד.

שיתוף הפעולה במסגרת המאגדים חושף את החברות לידע חדש ומאפשר שיתוף פעולה במחקר ופיתוח באופנים שלא היו מתאפשרים בדרך אחרת. התמיכה הכספית ארוכת הטווח, הפטור מהחזר תמלוגים, אספקת הציוד הנחוץ ויצירת שיתופי פעולה בין חברות תעשייתיות מובילות לאקדמיה– משמשים קרקע נוחה ובטוחה לפיתוח של טכנולוגיות פורצות דרך, מקנים לחברי המאגד יתרון תעשייתי ותורמים לכלל המשק בישראל. כמו כן, החברות המשתתפות בתכנית פטורות מתשלום החזר תמלוגים בגין כספי המענק המועברים להן באמצעות המאגד.

יו"ר רשות החדשנות, אבי חסון, מציין כי "שני המאגדים שיקודמו בשנת 2017, מייצגים את המגמות המתרחשות בשני שווקים משמעותיים, שלתעשייה הישראלית יש בה נוכחות ויתרונות יחסיים. שוק המטרולוגיה- בקרת איכות של מוליכים למחצה, ושוק הבדים הלא ארוגים. המחקר בשיתוף האקדמיה יאפשר פיתוח מצד אחד של טכנולוגיות המאפשרות בקרה של חומרים חדשניים ומבנים תלת ממדים של מוליכים למחצה במטרה לתת מענה לתהליכי הייצור המתקדמים בשוק זה, ומצד שני טכנולוגיות גנריות לתעשיית הבדים הלא-ארוגים בישראל שיתרמו משמעותית לתעשיות הקשורות ויספקו יתרונות כלכליים למשק הישראלי מבחינת פוטנציאל היצוא. בכל מאגד צפויות ליטול חלק מספר רב של קבוצות מהתעשייה ומהאקדמיה שייצרו מסה קריטית של פעילות בנושאים בעלי אתגר טכנולוגי גבוה".

אילן פלד, מנהל זירת תשתית טכנולוגית ברשות החדשנות, הוסיף: "וועדת מגנ"ט בחרה בשני הנושאים לעיל מתוך שישה נושאים שהתגבשו בחצי השנה האחרונה. התקציב המקוצץ לשנת 2017 איפשר בחירת שני נושאים בלבד, ובחינה בהמשך של נושא נוסף מבין המועמדים, שיעסוק בתחום הפנומיקס. דהיינו, ליצור פלטפורמה תומכת חקלאי, המבוססת על איפיון פנוטיפי של הגידול באמצעות חישה מרחוק. תקציב מאגדי מגנ"ט לשנת 2017 עומד על 170 מיליון ₪, ומאפשר הפעלה במקביל של 12-13 מאגדים בלבד, מרביתם משנים קודמות (מאגד מגנ"ט פועל בד"כ כ-5 שנים)".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל- בן חורין אלכסנדרוביץ'.